Putte i blåbærskogen Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Noen som kjenner/har barn som er så premature? Eller som har god kunnskap om emnet? Takknemlig hvis noen kan fortelle meg litt om hvordan utviklingen hos disse barna er, sjanse for blant annet cp osv.
TusseMor07&09&14 Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Jeg kjenner faktisk to stykker jeg, født i uke 28 begge to... Vet ikke så mye om temaet, men de er iallefall friske og raske 1 og 3 åringer nå) Utvilker seg bra, og ingenting galt! Tenkte jeg bare skulle dele dette med deg jeg... )
Putte i blåbærskogen Skrevet 5. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2008 Takk, det var en god trøst
Sjefsmegga Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 Vet om noen ja, de klarte seg, men etter det jeg vat så har begge disse barna lit problemer, et md mye allergier, begge har slitt med luftveiene i oppveksten og begge har vist endel lærevansker. Typisk for svært premature barn.
Putte i blåbærskogen Skrevet 5. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2008 Ja, det er det jeg tenker på. Mye skader som ikke synes nå, men som dukker opp på et senere tidspunkt. Noen somvet om nettsteder med info?
Tyra79 Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Vet det finnes en bok som visstnok skal være veldig bra. "De små kjempene" heter den, er ikke helt sikker på hvem som har skrevet den!
Putte i blåbærskogen Skrevet 5. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2008 Stemmer det, har hørt om den før når du nevner det Får sjekke på biblioteket til uken.
line_n & sara Skrevet 5. april 2008 #8 Skrevet 5. april 2008 http://www.prematurforeningen.no/public_html/index.php her!
Verdens tøffeste mamma Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Jeg har sev en prematurfødt datter.. Født i uke 32.. Det er jo klart at sjansene for komplikasjoner og problemer øker jo tidligere en er født. En må ligge lenge på sykehuset. Alt etter som legene vurderer det som nødvendig. De må også lære seg og spise selv.. De tar med jevne mellomrom røntgen av hodet for å sjekke hjeneblødning. det er det cp kommer av.. Desverre er det en del som får det.. Jenta mi har lite men.. Mange av de for tidlig-fødte barna tenger hjelp til å utvikle seg mitorisk. Da får en selvsagt fysioterapeut..De er også overfølsomme for stimuli. dette kan vare lenge, Noen er det til langt opp i skolealder.. De er mer disponerte for infeksjoner og må/bør skjermes for syke mennesker spesielt barn i den første tiden.. Hygiene er veldig viktig.. Jeg kjenner ttil barn som er født så tidlig som uke 28-29, og det har gått bra med dem.. Men det er klart at det er mange ting som kan dukke opp senere.. Noene nevnver lærevansker og det kan være sannsynlig..
Gjest Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Bok heter "De ørsmå kjempene" og er virkelige fortellinger fra 5 eller 6 forskjellige foreldre som alle har opplevd å få premature barn Historiene er veldig sterke. Man får et unikt innblikk i hvordan det er å føde et barn så tidlig. Man får høre om hvordan møte med helsevesenet oppleves og hvordan de takler de ulike følelsene rundt opplevelsen. Noen av historiene ender bra andre ender ikke så bra. Jeg leste mye i denne boka når jeg lå på sykehuset før jenta vår ble født. (Det var stor fare for at hun kunne bli født svært tidlig. Allerede fra uke 21 var faren for fødsel der....) Jeg fant mye trøst og informasjon i å lese blant annet denne boken. Anbefales på det sterkeste )
Trulte76 Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 har ei veninne som ble født 3 mnd for tidlig..jeg kan overhodet ikke se hun har vært prematur
<3 storefis&lillefis <3 Skrevet 5. april 2008 #12 Skrevet 5. april 2008 Hei=) har en datter som er født i uke 29. Hun er over 2 år nå, og har absolutt INGEN senvirkninger på at hun er født så tidlig. LIgger faktisk foran mange på sin alder i språk osv.Men dette er jo veldig individuelt såklart, og kommer sikkert også an på hvorfor man blir født for tidlig ( infeksjon/ sv.skapsforg.osv.) Jeg kan MYE om premature, så er det noe spes du lurer på må du bare spørre=)
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 5. april 2008 #13 Skrevet 5. april 2008 Etter uke 28 så har jeg hørt at de aller fleste barna aldri for noen varige meen:-) Alt før uke 28 er mye mer risikofyllt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå