Gå til innhold

Spise kjøttdeig som gikk ut på dato den 31/3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er vakuumpakket, og har ligget i kjøleskapet hele tiden... Skal lage taco. Skal jeg kjøpe ny eller kan jeg bruke den..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

31/3... det er da 5 dager siden...

Skrevet

Er mulig det ikke gjør noe å spise den, men jeg hadde ikke gjort det. Jeg spiser aldri mat som er gått ut på dato, uansett hva det er....

Skrevet

Jeg hadde ikke spist den, siden du har hatt den liggende i kjøleskapet. hvis den hadde vert fryst ned før datoen den gikk ut, så hadde jeg brukt den, men iom at den ikke har vert det så hadde jeg heller kjøpt ny.

Skrevet

Æsjjjj kjøp ny. Det ville jeg ha gjort uansett om det var bare en dag over datostemplingen. Skumle greier altså.

Matforgiftning er ikke morsomt.........

:)

Skrevet

Ok, da går den i søpla, og jeg kjøper en ny! :)

Skrevet

Hadde den vært i fryseren så hadde jeg spist den, men ikke når den har ligget i kjøpeskap. kjøp en ny. Koster jo fint lite for en kjøttdeig på Rema

Skrevet

Til informasjon så er det faktisk helt ufarlig å spise mat som har gått ut på dato, så lenge maten er godt gjennomstekt/kokt. Grunnen for datostempling er jo selvfølgelig holdbarhet overfor bakterier. Her er jo kjøttdeig en versting når det gjelder vekst av bakterier siden absolutt hele kjøttdeigen har vært i kontakt med luft og gått gjennom kværna. Alikevel er det faktisk ingen bakterier som overlever en stekeprosess, så da risikerer man altså ikke å bli syk, eller å skade fosteret.

Hva man selv føler for om man kjenner det lukter litt rart, er nå en helt annen sak ;-)

Skrevet

ville åpnet den,latt den stå ca5min og så luktet på den,sett på fargen og kjent på konsistensen...hvis den lukter bra,ikke er brun/grønn og ikke slimete på overflaten så går det som regel bra...man skal jo ALLTID gjennomsteke kjøttdeig skikkelig før man spiser det uansett,så faren for noe sykdom er heller liten...men hvis du er usikker på lukt,farge og konsistens er det beste å kjøpe ny... :)

jeg legger alltid kjøttdeigen i fryseren umiddelbart,med mindre jeg skal bruke den samme dag eller dagen etter...da tar jeg den ut av esken og over i pose,klemmer den så flatt utover,lukker posen og legger den i fryseren...dette gjør at den tar mindre plass,fryser fortere og tiner raskere enn om du bare putter esken i fryseren...

et tips jeg fikk når jeg gikk kokkfag....

Skrevet

Sorry dette stemmer ikke. Jeg jobber med bakteriologi og mange bakterier danner toksiner (giftstoffer) mens de vokser og disse overlever stekingen selv om bakteriene dør. Dette gjelder blant annet stafylokokker som er noen av de vanligste bakteriene. Kan gi skikkelig matforgiftning ja.

Skrevet

Nå snakker jeg om mat som har gått ut på dato, ikke mat som åpenbart er fordervet. Ser den ålreit ut og ikke lukter rarere enn normalt (synes kjøttedig alltid lukter mystisk) så er det faktisk helt greit. 5 dager over ved 4 grader gir liksom ikke den store veksten, selv om jeg ikke synes det er noe rart at folk kaster mat over datostemplingen. Den er jo der for en grunn (med GOD margin, riktignok).

... men så er jeg kanskje litt for lite hysterisk ifht slike ting. Verre synes jeg det er med ferdigmat som varmes opp igjen. Det stoler jeg mindre på. Da kan vi begynne å snakke matforgiftning! Der er forøvrig der man ser de fleste matforgiftningene med staff. aur. For å kverulere videre (he he), så produseres ikke toksiner under 10 grader (staff. aur). Optimale betingelser for toksinproduksjon hos staff.aur. er rundt 35 grader, altså typisk mat som bare blir stående og ikke kjøles raskt nok ned.

Innlegget mitt over var ment mer som generell informasjon. Jeg regner faktisk med at de fleste er så intelligente og oppegående at de forstår at datostemplingen er der for en grunn (selv om egg hadde en holdbarhet på en måned før, og nå er det omtrent halvparten? Eggene har jo ikke forandret seg vesentlig). Poenget mitt var at om man er usikker, uansett, så må man være nøye med stekingen. Vi i Norge står i en særstilling når det gjelder til hygiene og bakterier i mat. Reiser man til Storbritania, f.eks. så er hygiene på kjøkkenet og mattilbereding meget viktig, siden de har både salmonella og andre uggene bakterier som fort kan gi sykdom. Her stoler vi bare på datostemplingen og bryr oss ikke så mye om dette med å behandle frukt og grønt før eller etter vi behandler kjøtt (skal være før, forresten). Synes det er greit å ikke være overhysterisk når det gjelder å behandle mat som potensielt kan gi sykdom. Det er ikke der problemet som regel ligger. Problemet er at vi generelt har for liten kunnskap når det kommer til hva vi faktisk skal gjøre og hvordan vi skal behandle råvarene for å unngå å bli syke.

Men jeg gir meg jeg, altså ;-) Var selvfølgelig ikke min mening å oppfordre alle til å drite i datostemplingen og spise alt, uansett om det lukter høgg eller klarer å gå ut av kjøleskapet for egen maskin ;-) Beklager det!

Skrevet

Jeg hadde ikke spist den... Synes det er lenge med 5 dager når det gjelder kjøtt... Kjedelig å bli dårlig i magen da...

Skrevet

Er sikkert riktig det med toksinene, men er generelt noe skeptisk til kjøttdeig. Helt sikkert masse mat vi kan spise etter datostemplingen og det gjør jeg vanligvis også. Spesielt det du nevner om egg. Der har vi bare blitt nødt til å følge EU's regler om hvor lenge de er holdbare og kan helt sikkert spises en mnd lengre her i Norge. Hvis kjøttdeigen har vært lagret kaldt under hele prosessen fra slakteri til butikk til huset hjem så er den kanskje ok.... hva jobber du med forresten???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...