Gå til innhold

EFEDRIN ...erfaringer,positive og negative?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos lege igår pga mini(8mnd) er forkjøla. Masse slim, snørr og hoste.

Hovedmålet mitt hos legen var å få noe for å lindre den såre halsen. (Har nesespray (og morsmelk) for nesa.) Legen lytta på lunger,kikka i halsen tok "bloddråpe" fra fingern og kom med en resept på Efedrin. Jeg hadde aldri hørt om dette og legens eneste info var at dette skulle brukes bare om nødvendig og at barnet kunne bli litt gira.(og at dette vanligvis ble brukt som astma-medisin(?) for å åpne luftveiene.)

Jeg tolket dette som at jeg bare ville bruke dette om han var for ille på kvelden, før han skulle sove,slik at det ble lettere for han å sove... men også at jeg da måtte gi han dette en stund før senga pga at han KUNNE bli LITT gira(som legen sa). På apoteket spurte de også og jeg kjente til Efedrin,jeg svarte nei. Og det eneste de sa da var hvor mye jeg kunne gi og når.(fikk bare med flaska,ikke dette info arket som pleier å følge med) Tenkte ikke mere over dette, siden jeg ikke er vant til at det skal være så mye om og men med en "hostesaft".

Kom hjem og ga en dose på kvelden,så ut til å gå greit, men virka ikke som det hjalp for sårhet i halsen. Gikk en stund så la vi oss begge. Han sov VELDIG urolig til vi måtte opp å skifte bleie i 4tida (lekkasje). Gikk å la oss igjen, sovna men fortsatt urolig. Så våkner jeg av at han surkler masse, får ikke pusta gjennom nesa som han er vant til og begynner å sutre litt. Får pupp for å prøve å roe,men går ikke pga nesa,prøver nesespray.. men hjelper ikke. Prøver da Efedrin igjen ... Da gråter han bare enda mere.. gråt gråt gråt (les.HYLING). Kaster og vrir seg hit og dit, nesten umulig å holde. Ingenting av trøst når fram,hverken hører eller ser rundt seg,bare gråter. Holdt det gående fra ca kl5 til ca kl7.. da sovner han utmattet i armene mine..

Leste litt rundt på nett, og ser både det ene og det andre om innhold av amfetamin osv bivirkninger som hyper, søvnløshet, hjerteklapp, kvalme, svimmelhet,hodepine osv.. Og at mange ikke anbefaler å gi dette til barn... Registrert som dopingmiddel..

Å hjelpe meg da! Jeg som bare ville ha noe for å lindre halsen til mini.

I øyeblikket har jeg mest lyst til å få tak i denne legen å kjefte han ørene fulle! For makan til dårlig informasjon på (etter min mening) et så alvorlig medikament!! Og mini kan jo ikke si fra selv engang,hadde jo vært annerledes om han hadde vært så stor at han kan si fra litt iallefall.

Har iallefall ikke lyst til å fortsette å bruke Efedrin.

Huff ble rotete dette.. får skylde på lite søvn og nerver i høygir..

Noen her som har erfaringer å dele med meg ang Efedrin????

Skal jeg prøve å ta kontakt med en annen lege for å høre hva denne mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvde det ut en hel dag på eldste mi når hun var 2- 3 år, hun gikk våken i tre døgn!!! Never again!!!!

Spinathyper!!!

Skrevet

jeg spurte om det samme her inne,og jeg fikk til svar at jeg tror ikke legene skriver ut dop til unga våre..

vi brukte den hoste safta og eneste han reagerte med var å bli sinnsykt trøtt og slapp..

han sov fint..

de reagerer forskjellig.

Skrevet

..mini er forresten ca7,5kg og dosene er beregnet til 4ml intill 5ganger daglig.

Skrevet

vi hadde 5 ml 4 ganger daglig..

Skrevet

..ja ungene reagerer forskjellig og bivirkningene er forskjellige.. Men synes iallefall informasjonen burde vært MYE bedre... :-/

For det er jo et ganske "seriøst" middel..

Flere med erfaringer ..pluss og ..minus...?

Skrevet

hva med å ringe til en annen lege å høre..?

Skrevet

fikk d da snuppa hadde tørrhoste eller falsk krupp som legen kalte det.. men jeg henta ikke ut å apoteket fordi jeg leste om det på nettet først. er nok ikke farlig men han sa at det skulle gjøre sånn at hun ikke hosta,at efedrinen bedøvde hosterefleksen-men jeg syns det var ekkelt om d sku skje å hun fikk slim i halsen å kveltes..nei så vi ga ikke noe , da tok j hun heller opp å ga drikke å la henne gjen..men i ditt tilfelel vet jeg ikke! de kan jo bli gira av det ja ..ville kanskje prøvd å unngå det så lenge som mulig men om H*n trenger medisiner å legen ville at dere sku bruek d så bør dere høre på legen ..lykke til da!

Skrevet

Takker :-)

Neida han var jo ikke såå syk, var jo bare at jeg ville ha noe for den såre halsen, sånn i tilfelle. Tenkte det var greit å få sjekka det før helga.. Lurer på om legen har misforstått meg også..

Får prøve å høre med en annen lege, om ikke annet enn for synspunkter..

Skrevet

Har brukt litt efedrin / bricanyl til jenta mi når hun har slimet veldig mye i forbindelse med en bronkitt. Det lindrer ikke sår hals, men gjør slimet mer tyntflytende og lett å hoste opp. Og så utvider det bronkiene i luftveiene hvis hun blir tett. Har ikke vært plaget emd bivirkninger, heller tvert om, bedre nattesøvn etter at slimet komopp.

Er ikke farlig med efedrin i så små doser som vi gir til ungene. Men det hjelper ikke mot sår hals nei...

Skrevet

eldste vår har fått det mye.. han begynte med sånn hostesaft da han var 6 mnd... og har brukt det mye helt til i vinter da vi endelig fikk astmamedisiner på han.. har ikke vært sjuk etterpå...

han fikk så mye lungebetennelser, og den hostesafta var det eneste som holdt det unna...

min erfaring er ikke at han blir hyper.. merker ikke noe forskjell i det heletatt.. men han har hatt lav dose, også fikk vi beskjed om å ikke gi det rett før leggetid..

Skrevet

Jeg har også ei jente som er ca like tung som din, og har fått utskrevet Efedrin. Jenta mi hadde da hostet og vært forkjølet i ukesvis, men gikk til legen da det gikk over til snørr og surkling i brystet. Frem til da hadde jeg håpet det ville gå over av seg selv, da det ikke er så mye å gjøre med et forkjølelsesvirus, og allmenntilstanden hadde ellers også vært helt grei. Nå må jeg legge til at jeg er heller ikke av den mest hysteriske sorten som drar til legen i utide, fordi jeg etter å ha fått mitt tredje barn, vet at et legebesøk ofte ikke ender med annet enn beskjed om å vente og se formen an. Særlig hvis det dreier seg om en vanlig forkjølelse. Og da jenta mi ble forkjølet, drev også resten av famlien og vi foreldre og hadde en hardnakket forkjølelse som varte i ukesvis. Så regnet med at det var av samme sorten som hadde smittet jenta mi. Hun drev dessuten på og fikk de to fortennene i overkjeven, så feberen hun etter hvert fikk, kunne jo ha sammenheng med dette.

Men gikk altså til slutt til legen, siden jenta mi ikke ble noe bedre, tvert imot verre og matlysten hennes forsvant. Særlig var det fælt å høre på denne surklingen og tettheten/pipingen i brystet. Ville selv at legen skulle ta en CRP for å avdekke om dette ikke dreide seg om en bakteriell infeksjon, men fikk heller utskrevet Efedrin fordi legen vegret seg for å stikke så små.

Dosen var 5 ml inntil x 4 dgl. Han sa ingenting annet enn at hun kunne bli litt hyper av det, og at dosen ikke betydde at hun måtte ta alt dette. Måtte vurdere det om hun hadde behov for det. På apoteket sa de imidlertid også at det maks skulle brukes i 4-5 dager.....noe legen ikke hadde nevnt med ett ord.

Jenta vår hadde umiddelbar virkning av Efedrin med det at hun straks ble mindre surklete, og vi oppdaget at det var nok med kanskje en dose eller to, og da kun 3 ml pr. gang, i løpet av en dag. Ikke opplevde vi at hun ble hyper heller. Kanskje heller trøttetere, hvis det i det hele tatt var noen forskjell. Men problemet oppsto da vi kuttet ned enda mer. Da opplevde vi at surklingen kom tilbake.

Så nå er vi her, ca ei uke etter at vi begynte med Efedrin. Siden jeg ikke har lyst til å måtte fortsette å bruke dette uten å få nærmere avklaring på hva surklingen og snørra skyldes (for nå har det pågått i hvert fall 1,5 måned). Så kommer nok til å gå tilbake til legen igjen på mandag dersom det fortsatt er uendret.

Når jeg nå har lest gjennom svarene til ditt innlegg, syns jeg det virker som en rød tråd at de som har astmalignende problemer, har fått virkning av Efedrin og heller ikke blitt hyper, mens "alle andre" har blitt hyper og ikke særlig effekt. Det får meg til å mistenke at også jenta mi kanskje har noe innslag av astma.

Selv har jeg utviklet veldig allergi i voksen alder, og går på helårsmedisin. Når jeg blir ekstra tungspust, hvis jeg f.eks. eksponeres for katt, så må jeg også ta i bruk Ventoline. Så er jo klar over at jenta mi kan være veldig predisponert for dette.

Skrevet

Har brukt den hostesafta innimellom på jentene mine, ei på 4,5 år og ei på 1 år.

Har brukt den kun på kvelden/natta da dem har hostet så dem nesten har kastet opp (noen ganger HAR dem hostet til de kastet opp), det eneste som har skjedd da, er at dem har sovet stille og rolig og vi har fått en god natts søvn uten hoste:-)

Så jeg har ikke ETT vondt ord om efedrin, og har aldri fått hypre barn av den (heldigvis).

Tror neppe legen skriver ut noe som er dop til små barn..

Skrevet

Gutten min på 10 mnd har fått efedrin flere ganger fra han var 5 mnd. Han blir rolig og sovner etter han har fått det. Var på legevakta i forrigårs og fikk da utskrevet ny resept på Efedrin igjen. Legen spurte hvordan han ble når han fikk det, og jeg svarte at han ble trøtt og sovnet. Da sa han at når ungene ble trøtte og sovnet hadde efedrin virkning, men om de ble hypre så hjelp ikke efedrin dem noe....

Ble litt rotete dette men.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...