Miss Misantrop Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 I går og i dag har det ligget innlegg på skravle og krangle om aktiv dødshjelp. Tv 2 hadde vist nok en debatt om temaet. Hvordan stiller dere, dere til dette. Hvor går grensen mellom smertelindring, passivdødshjelp og aktivdødshjelp? Jeg ser jo at overgangen er flytende. Jeg likte forresten godt boken som heter Nåde av Linn Ullmann... som handler om temaet.
vimsan Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Det kommer litt an på forholdene synes jeg. Har man mye smerter og leger og pasient bare venter på at det skal si stopp, da synes jeg faktisk at det kan være greit å gi aktiv dødshjelp. Jeg er litt dratt rundt dette temaet. Det er jo et vanskelig spørsmål. En mann på 40 MÅ jo ikke nødvendigvis være dødsdømt om han har f.eks dødelig kreft. Mirakler har skjedd før. En mann/dame på 80 er jo heller ikke dømt til å dø om de er dødssyke, men det kan hende det er godt for de å slippe. Kroppen orker kanskje ikke mer. Og om familie sammen med lege og pasient er enig i at det er på tide å slippe taket. Hvorfor ikke? Om jeg ønsket å dø i stedet for å ligge hjelpesløs, neddopet og likevel med smerter foran alle de jeg har vært sterk for i alle år, ville jeg vært takknemmelig for å slippe å ligge der. Når min mormor døde etter 30 år med alvorlig/dødelig sykdom sa alle "det var godt for henne å slippe nå". Hun kunne ha sluppet lenge før, men fordi hun "kunne bli frisk" i alle de 30 årene fikk det bare gå sin gang og hun hadde det vondt i sine 30 siste år og hun fremstod som "tullingen" og den svake i familien.. Men som sagt kommer det jo litt an på situasjonen. Det er ikke i alle tilfeller aktiv dødshjelp er det beste, så man skal være veldig forsiktig. Og om det skulle bli lovlig, så må det lages strenge regler rundt dette..
Penger Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Det må da ha vært noe å leve for i de 30 årene og hvem skulle tatt livet av henne? Jeg liker ikke organisert aktiv dødshjelp.. Virkelig ikke. Gir meg frysninger og tanker om at vi har et utvelgelses samfunn.
*lille blomst* Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Tror nok at debatte her i norge bygger noe på missforståelser og en del usannheter ang aktiv dødshjelp... skal jo ikke være et utvelgelsessamfunn eller noe man bruker for å "fjerne" de syke og eller gamle. Slik aktiv dødshjelp er ment å brukes, og brukes i andre land, er til å gi folk en mulighet til en verdig avslutning når de selv måtte ønske det og være innstilt på det. Aktiv dødshjelp brukes kun med vedkommendes tillatelse og godkjenning, samt at familien må være med på det. Hvis man da for eksepel lider av uhelbredelig kreftsykdom, all aktiv behandling er uansett avsluttet og kun lindrende behandling tilbys. Med aktiv dødshjelp kan man selv bestemme at "når jeg ikke lenger klarer noe som hels og har store (evn økende) smerter, da vil jeg ikke leve lengre". hvis man mot formodning har det bedre når det nermer seg dato for aktiv dødshjelp så får man selvfølgelig leve lengre!
Penger Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Mange gamleføler seg som en belastning for samfunnet og familen og vil kanskje av den grunn velge å avslutte livet. Ikke for egen del, men for andres. Jeg er ikke enig i at dette går smertefritt for seg i andre land, langt derifra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå