Gå til innhold

Dere som har katt og/eller mye kunnskap om katt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig har jeg funnet meg kattunge:=)

Verdens skjønneste lille kattunge, en liten herremann.

Men jeg har aldri hatt katt før og lurer på om dere har noen gode råd? Alt fra ting som om den burde ha et fast liggested, hva jeg burde kjøpe inn, når kan den være ute osv?? Er vokst opp med hund så er liksom der "kunnskapen" sitter om en kan kalle det det;)Har lest litt rundt omkring men tenkte det kunne være like greit spørre dere kloke damer;)

På forhånd tusen takk fra en som gleder seg veldig mye:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fast liggested kan være greit, men ikke sikkert katta vil det ;) De er litt stae ;)

De elsker tepper, hatt 4katter og alle søker tepper/dyner. Hvor de ligger spiller ingen rolle.

Kattedo - bør stå på ett sted hele tiden. Ikke flyttes om på. De er renslige, så ikke vanskelig å få de til å gå på do.

Bare vis h*n det noen ganger, så sitter det som regel.

Kjøp gjerne for på dyrebutikker. Det er dyrere, men MYE bedre.

Slipp den gjerne ut, men ikke før etter noen dager. Slik at den er trygg med dere iallefall. Hold den under oppsyn den første tiden. Et bånd kan kanskje være smart, slik at katten kan bli kjent med området før dere slipper den. Men det er ikke nødvendig.

Kattestativ, med kloregreier.. ;) Ikke nødvendig, men greit. Der er det ofte et rom eller to, slik at katten har sin egen plass. Men erfaringsmessig med de kattene jeg har hatt ble ikke den brukt så mye.

Hvis katten er en "klorekatt", og spesielt på dører/vegger anbefales en kloreplanke akkurat der katten klorer. Man kan kjøpe en spray med en duft som gjør at den vil klore der.

Hmm...

En ball eller to + en mus eller fler er ofte populært hos NOEN katter =)

Vet ikke hva mer jeg skal si jeg, hehe =)

Skrevet

Takk:)

Fikk mer ut av det der enn å lese ørtitusen sider på nettet. Vanskelig når en ikke vet hva en skal lete etter;)

Har vært å sett på klorestativ og så jo selvfølgelig for meg at jeg måtte ha det største og dyreste hehe. Kanksje heller gå for et litt mindre og heller se omd et blir brukt. Har også sett på en liten kurv som var veldig søt men tenkte at jeg kjenner jo en del som har katter og de ligger bestandig..ja overalt hehe!Det med kloreplanken var flott å vite, og fòr har jeg bestandig kjøpt hos dyrlege eller dyrebutikk til hundene så blir å gjøre det samme for katten.

Har jo en liten gutt på vell året. Har jo hørt så mye om at katteavføring er farlig når en er gravid..gjelder det samme for små barn?

Skrevet

Her ligger katten i vasken på badet om natta:) han har "seng", men den er vel ikkje god nok om natta, berre om dagen:)

Ha kattedo som står fast på ein plass, og eg anbefalar kattesand frå dyrebutikk. Du skal også ha sånn "netting"spade som er til dette formålet: ta ut avføring og tisseplumpar minst ein gang for dagen.

Skift vatn kvar dag. Beste foret er på dyrebutikken, der får katten næring og ikkje så mykje tomme kaloriar, som er i billigforet.

Når katten er 6-10 mnd må du kastrere han, ellers luktar det FY, og du får ein katt som sloss og vandrar meir enn nødvendig. Og det vil bli mange uønska kattungar i området, som risikerer å bli avliva:(

Eg anbefalar deg også å Chipmerke han:)

Du bør vaksinere katten før du slepp han ut, ellers kan du risikere at han blir alvorleg sjuk(kattepest). Det gjerast årleg. Markekur bør du gje opp til 4 gangar i året til ein utekatt.

Ellers treng han mykje kos og prat:) ha litt leikar til han, du treng ikkje nødvendigvis kjøpe. Min likar juletrepynt:)

Lykke til med katteholdet:)

Skrevet

Det er ikke farlig med den katteavføringa så sant du ikke er gravid.

Det er pga det kan skade fosteret,

Skrevet

Takk takk:=)

Kastrere er jeg tenkt til, samme med chipmerke.

Så det beste er å vaksinere bare noen dager etter jeg har fått den da?

Kan hende han må gå til kamp om julepynten. Småen vet hvilken eske det er i for han klarte å åpne den når vi flyttet. Så hver gang jeg åpner døran til boden er h....løs. Jaja, går vel over det også;=0

Skrevet

Ja, vaksinering bør gjerast før han begynner å vere ute:)

Men det er lurt å vente ei god stund før du lar katten gå ut. Det vil gjere han meir knytt til dokke:)

Du får finne fram noke gammal julepynt, så kan ungen få litt og katten litt;) Sånne isoporjulekuler er fine, for dei kan katten sette klørne i:)

Skrevet

SKRIIK!!!

Katter skal ikke gå ut alene før de er 6 måneder gamle!!!! Viktig!!!

Før den tid har de ikke utviklet stedsansen sin og kan dermed lett gå seg bort! De er heller ikke store nok til å kunne forsvare seg mot andre katter eller rovdyr!

En annen ting er at man bør kastrere katten før den får gå ut, slik at man unngår flere løskatter. Du kan kastrere katten når den er 6 måneder.

Katter er supre dyr, så gratulerer så mye :) !

Skrevet

6 måneder??

Hmm, har jeg aldri hørt om noen som har praktisert. Men jeg skal ikke krangle på det,- har som sagt ikke så mye peil på dette område. Men syntes bare det hørtes lenge ut.

Anbefaler du å venne den til å være i bånd da? Altså, et lite bånd sammen med den ute, ikke løpestreng;=)

Når er de forresten kjønnsmodne? Før 6 mnd?

Og takk for gratulasjonen,- gleder meg masse!

Skrevet

jeg vet ikke om det er andre som har nevnt det her, men jeg har 3 katter,og jeg kjøper ormkur på apoteket 3 ganger i året og gir de.På dyrlegekontoret så har de masse brosjyrer om nettopp dette du lurer på, og du kan også få råd av de hva/hvordan du skal gjøre ting...

Skrevet

dei e kjønnsmodne rundt 6 mnders-alederen ja, Så kastrer då...

Har sjølv aldri praktisert det med å vente i 6 mnd før katten er blitt sluppen ut, men har sjølvsagt holdt katten under oppsyn dei fyrste mnd når den er ute. Om du får ein katt som like å klora her og der så ha eit klorebrett eller stativ som du kan setta katten bort til når den klore på feil plass så vil den læra fort kor det er lov å klora og ikkje.. Det samme gjeld med trening i kassen. Om du på sikt tenke at katten skal gå på do ute og ikkje i kasse kan det vera lurt å tenka litt framøve og setta kassen i nærheten av ytterdøra/katteluka. Berre hugs på at kattar er reinslige dyr og mange like ikkje uro når dei er i kassen, så la den stå litt skjerma for det.

Masse leiker er ikkje nødvendig, ei lita mus eller ein ball helde lenge.. ein hyssing kan gjera samme nytten,

Kattar er dyr som kjem opprinnelig frå varmare strøk så du vil gjerne oppdaga at dei legge seg på plassar som er varme. Som oppå noko elektrisk (her ligge dei oppå lysarmaturet til akvariet eller inni med dvd-spelaren).

Om du vil ha eit lettast mulig kattehold så vær obs på det med kloring tidlig. Om det er ein hokatt du har så be om at alt blir fjerna når du sterilisere, då slepp du ikkje berre kattungar, men du sleppe òg pms og flyging etter hannkattar..(om dei berre kutte eggledarane er katten like hormonell som før)

Lykke til med katteholdet! Dei er herlige å ha i hus! (og kjekt for ein liten å krabba etter dei.. ) :)

Skrevet

Lag gjerne til en seng/liggeplass, men ikke ta det som en selvfølge t katte vil sove/ligge der.

Klorestativ er gull værdt.

Husk at katten skal ha rent friskt vann 3 ganger om dagen minst, hvis de ikke har tilgang på det så er det fare for at de drikker for lite og da kan de få nyresykdom. Utekatter drikker mye regnvann, men husk at når det er kaldt ute/tørt så er det verre for dem å finne vann, så skal katten være ute i lengre perioder så sett ut en vann skål.

Matskplen skal rengjøres daglig og fylles med friskt for 2 ganger for dagen, ikke fyll på for mye. Hvis man ønsker å gi litt "bløtmat" så gjør dette kun en gang om dagen, og land da litt bløtmat med tørrfor. Kylingfilèt og fisk er snadder for katter, noen liker det rått, andre kokt.

Kos kun med katten når den er i humør, er katten sur så synes det ang vei på ører og utrykk, en katt som "logrer" med halen er enten irritert eller på jakt. NÅr den legger ørene er det heller ikke tegn på at den er særlig fornøyd. En katt som gir teng til å ville være i fred må få lov til å være i fred også.

Lær barna respekt for katten.

n

Du trenger ikke mye utstyr: vann/ matskål, klorebrett/stativ, en børste hvis det er langhåret katt, seng/pledd, kattedo og et kattebur. Og godt fòr for kattunger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...