Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Fikk igjen 37000 når jeg står i klasse 1, men... Det som har skjedd i livet mitt er at jeg fikk jobb i mai 07 og faren til jenta mi ville ha felles omsorg så jeg sa opp OS i mai. Så ble jeg sammen med faren igjen i sommer 07 og vi flyttet sammen i september... Men er jo i rett skatteklasse, men tror jeg har fått trekk på noe ang. "lite skatteevne" som står i utrekninga.. Er redd det er noe feil, men sier jo ikke nei takk til 37 000. Hva skal jeg gjøre? Blir det bare forandret de månder etter vi ble sammen? Hjelp meg.. vil ikke miste alt, men vil vere ærlig..
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Tror det er status ved nyttår 2007/2008 som teller for hele 2007....
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 De som også er intressant er at han ikke har byttet adresse. vi har bare ikke kommet så langt, men han har jo hatt jobb her i området. Så kjøpte vi hus i september som vi snart skal flytte inn i.. Har vel kasnkje noe å si det også. Så visst jeg ringer så vil det si at jeg mister alt fordi vi er blitt sammen igjen?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Jeg vet ikke, men jeg har fått med meg at om du er blitt alene en gang i løpet av året, så er det status ved nyttår som teller. Altså; har du blitt alene i desember, så blir det regnet for at du har vært alene hele året. Og da gjelder det kanskje motsatt også. Det er slik jeg har forstått det.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Er du lignet i klasse 1, så står du ikke oppført som enslig forsørger hos skatteetaten:)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Jeg sto i skatteklasse 1 på selvangivelsen, men var enslig forsørger fra 1 des. 07. Fikk igjen 31000 fordi jeg fikk nedsettelse av skatt. Så da må de vel ha fått med seg at jeg er alene da, siden i fjor så tjente jeg mye mindre å da fikk jeg ikke nedsettelse av skatt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Du trenger ikke være i skatteklasse 2 for å få liten skatte-evne, men terskelen er litt høyere bare i skatteklasse 1. Jeg mener du ikke trenger å endre dette med liten skatte-evne når det står påført. Dette vil skattemyndighetene selv vurdere om du har krav på, hvilket kan tyde på at de allerede har ment du har, siden du står forhåndsoppført i skatteklasse 1. Dette sier jeg på grunnlag av at hvem som helst som tjener lite kan i prinsippet søke om dårlig skatte-evne, men om du får det innvilget er en helt annen sak. Men i ditt tilfelle er det jo skattemyndighetene selv om har ført det opp tross skatteklasse 1. Det som KAN få dem til å endre syn, er derimot det at du har fått deg mer inntekt i løpet skatteåret. Denne inntekten er du jo nødt itl å føre opp. Og da blir det opp til skattemyndighetene å vurdere om du har tjent over det de synes er akseptabel grense for å godkjenne liten skatte-evne.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Ja... tror ike jeg ringer får å spør om det er feil. Stoler på at de har fått med seg at jeg ikke er alene lenger.. Tjente 160 000 fra mai i fjor. Synes det ikke er så lite, men men, Kan vere at sambo gikk på skole og har mye lån? Hmm.... Eller at han ikke har byttet adresse hit til oss..... jeg vil uansett ha 37 000!!!! Jippi... Endelig komt litt lenger med dette. Takk for svar jenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå