Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg satt i samme rom som noen som røyket i dag. Det var et hagehus som ikke var tett, men likevel pustet jeg jo inn røyk. Og nå har jeg veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke gikk ut, men i stedet satt for å ikke virke helt nervøs. Noen som vet om det er farlig med slik passiv røyking? Med meg har det bare skjedd denne gangen, men det føles litt ekkelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Er mange som røyker daglig gjennom et helt svangerskap som føder store og fine friske barn, så en liten gang og som passiv trur jeg nok ikke du trenger å bekymre deg for :)

Skrevet

Jeg gjør dessverre det både titt og ofte. Min partner røyker til og med i bilen, med bare et vindu nedrullet. Han sier røyken ikke siver inn i bilen, men jeg er ikke super happy akkurat....

Skrevet

hei! det er jo farlig med passiv røyking, men man kan jo ikke unngå å sitte i litt røyk i ny og ne. jeg gjorde det den ene dagen, mange som satt og røyka på ei gang inne. det var ubehagelig og kjene det var ikke mye bra.. er x-røyker selv så røyklukta er ikke mye behagelig nå nei.. har nok vært i røykfulle rom noen ganger men unngår det så godt jeg kan;)når jeg går på besøk så bestemmer ikke jeg over de som bor der, men bestemmer at hos meg kommer det ikke på tale å røyke inne uansett om jeg er der eller ei;)

Skrevet

Passiv røyking er like farlig som det å røyke selv,for den lille i magen,men om du har kun utsatt deg selv for passiv røyking en gang,tror jeg ikke at det kan ha skadet den lille i magen din.

Selv utsetter jeg meg selv aldri for passiv røyking. Vet jeg at folk jeg kjenner,røyker inne,selv om jeg er der,vel,da går jeg ikke på besøk til dem,da får de heller komme på besøk til meg.Jeg kan ikke foralnge at folk ikke skal røyke når jeg er på besøk,men jeg kan ta mine valg ut i fra det.

Mitt råd til deg er å ikke utsette deg for flere episoder med passiv røyking,synes folk du er hysterisk for det,så er det de som har et probelm og ikke du.Det er den lille i magen som må gå først.

Skrevet

det får være grenser til hysteri.

og igjenn. mamma til 1stor..... kan du vise til noe fakta som underbygger disse påstandene dine om passiv røyking??? at det er like farlig som å røyke? forskningsartikler eller noen lignende?????

Skrevet

jeg er enig med mamma til 1stor.... det sto nettopp i avisa at passiv røyking er svært skadelig for fosteret !!

Skrevet

fra babyverden.no:

HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN?

* Mangedoblet risiko for krybbedød.

* Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden.

* Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse.

* Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk.

* Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet.

Så slik er fakta!

Skrevet

ok så nå at dette gjaldt for etter fødsel, men samme fakta er når barnet ligger i magen også

Skrevet

Hei Anonym 14.30

Leser du ikke svangerskapsboken du har fått utlevert av lege eller jm? De leverer jo den ut for at vi skal lese i den,ikke bare legge den på hylla. Den er til for at vi gravide skal være litt opplyste.

Hvis du slå opp i den boka på side 22 ti 24,står det en hel del om røyking. Les der,så blir du kanskje litt mer opplyst.

Du kan også logge deg inn på babyverden.no og lese om røyking der. De skriver også bitte litt om passiv røyking,ellers så har jeg lest i en del blader som gravid o.l at det er like skadelig med passiv røking-.

Det er ikke hysteri at en ikke vil utsette seg for passiv røyking når en går gravid,men av kjærlighet til barnet at en ikke gjør det.

Jeg lar heller ingen sitte å røyke på siden av gullgutten min som er 16 mnd,derfor like lite vil jeg at min kjær lille prinsesse i magen,skal bli utsatt for det,som t.o.m holder på å utvikle seg for å klare seg utenfor min livmor.

Skrevet

mamma tiL 1stor,1Liten+1spire

jeg kunne ikke værtmer enig i det du skriver:)

Skrevet

passiv røking er farlig men ma kan nesten ikke unngå det helt. det blir vanskelig.. har vært i røyfult rom 2-3 ganger men jeg kjenne jeg blir litt dårlig av det så skal unngå det på det høyeste. synes det er litt dumt at veninner ikke tar helt hensyn.. greit nok å lufte osv men når det sitter mange på ei gang og damper, så hjelper det lite. men forurensning er også farlig, masse som er farlig ute i lufta! så man tar nok ikke skade av å være i nærheten av litt passiv røyking en sjelden gang. men prøv å unngå det så ofte en kan;)

Skrevet

Hva er det som er så vanskelig med å unngå passiv røyking?

Nettopp fordi det er så mye farlig i lufta,som en ikke kan klare å gjøre noe med,er det hyperviktig å ikke utsette seg for noe som en kan unngå. Forurensing fra blier,fabrikker osv,kan en ikke klare å holde seg unna,men sigarettrøyk kan en fint klare å holde seg borte fra.

Skrevet

mamma tiL 1stor,1Liten+1spire : det fins grenser! Glæda mæ pinade te du e ute av 2. trimester. Du har fan mæ fått mange te å føl sæ som nån egoistiske mammaa som har fått dårlig samvittighet førr nå som e unødvendig.

HI: du har ingenting å ha dårlig samvittighet. Alt som det står at man ska pass sæ for e det meint at man ikkje skal gjør det FOR OFTE

Skrevet

syns mamma til 1stor osv. e ganske fornuftig! ho vil d beste for den lille, å sir ifra når folk lure på nåkka. dem spør jo om f.eks. e d fali? ska man bare svare nei når man vet at d e en risiko.? æ prøve åsså å hålle mæ oinna d meste av de tingan æ vet æ kan holde mæ oinna. som feks røyk! når e heime hos foreldran mine så røyke dem ikke, å dem ber andre å gå ut å røyke når æ e der... e d sverre ikke slik hos svigerforeldran mine...

men e jo opp til folk om dem vil høre på ho eller andre... d e et fritt land!

Skrevet

først: har ikke fått utlevert noen bok fra legen min. så kan nok ikke slå opp på side 22.......

og siden når ble ting skrevet i diverse blader en absolutt sannhet?

Bladet gravid feks er ofte full av direkte faktafeil.

og anett med tutta i magen: hvordan kan du si at studier som beviser at passiv røyking er farlig for barn gjelder for fostre også???? det blir jo bare en tom påstand fra deg, du har ikke bevist noe som helst. så da burde du ikke delta i diskusjonen i det hele tatt

jeg syns at mamman til 1stor..... er altfor opptatt av å diktere hvordan andre skal leve livene. du deler ikke din mening, du presser ned i halsen på folk dine absolutte sannheter.... og det er blir litt for dumt.

Skrevet

følg med i nyhetene så skjønner dere at passiv røyking er farlig for deg og fosteret

Skrevet

Fra inneklima.com

Tobakksrøyking er uten sammenlikning den verste kilden til forurensninger av innemiljøet

Røyker moren eller utsettes for passiv røyking i svangerskapet, røyker også fostret de samme mengdene - og risiko for skade er stor

Passiv tobakksrøyking er røyking

Altfor mange barn utsettes for passiv tobakksrøyking

Sidestrømsrøyken inneholder mer av en del kjemiske stoffer enn hovedstrømsrøyken, for eksempel 50 ggr mer formaldehyd og 2-20 ggr mer nikotin.

Den røyken du ser, er egentlig milliarder av støvkorn med kjemiske stoffer. Når du ikke ser røyken, betyr det at disse støvkornene har gjemt seg i husstøvet - og pustes inn sammen med annet støv = passiv røyking!

Skrevet

Det blir vel litt vel generellt ¨å si at passiv røyking er like farlig som røyking. Det kommer vel anpå hvor nærme man sitter, hvor godt ventilert det er. Om det er ute eller inne. Dessuten vil jo en som røyker også få i seg passiv røyk om han sitter i innestengt rom. Hvordan kan man egentlig måle hvor mye passiv røyk et barn har fått i seg. Det refereres til sykehus statistikker, disse statistikkene refererer vel til røyking i huset barnet befinner seg i av en eller flere. Det å det å stå å vente på bussen ved siden av noen som røyker er det jo helt bortinatta og sidestille.

Skrevet

Du må jo se mengden med røyk du får i deg som passiv røyker og tenke at det er det samme som du skulle ha røykt det selv.

Helt enig med deg miss at du får jo mindre i deg utendørs enn du gjør innendørs,men jeg holder meg borte fra passiv røyking uansett om det er utendørs eller innendørs. Har jeg besøk som går ut og røyker slår jeg ikke følge med dem for å si det slik.

Skrevet

Nei, ute får de stå og fryse selv. Jeg er også redd for egne lunger å prøver å unngå røyk så langt overhode mulig.

Skrevet

Ikveld skal jeg og min samboer kos oss med øl, jeg munkholm og han tuborg. Jeg har ingen verdens ting imot å bli med han ut på altan når han vil ta seg en røyk nå og da. Kanskje vil det friste meg med en corona med lime i? Namnam- gleder meg til ikveld.

Mammatil1storosvosv og Miss: kall meg dårlig mamma som utsetter babyen min for livet sitt, hehe...

God helg!

Skrevet

Må takke og bukke for den Anonym 1903, må være første gang her inne eller noen gang i livet mitt jeg har fått kredit for å være en moralens vokter. LOL. Hvis du føler deg som dårlig mor om du drikker øl, spiser brie, spekemat eller røyker så kan du nok ikke skylde på meg for den samvittigheten nei.... Har nemlig aldri fortalt noen andre hva de bør eller ikke bør gjøre med livene sine. Sier bare at jeg personlig ikke trives med passiv røyk fordi jeg er redd for lungene mine. Men har til denne dato aldri bedt noen om å røyke et annet sted. Eller foreslått at noen andre skal slutte å røyke. Helt opp til den enkelte om den vil benytte seg av lovelige rusmiddler eller spise mat som matportalen er i mot. Men det betyr ikke at jeg kommer til å la noen røyke med poden på fanget.....

Skrevet

Det er vel ettertrykkelig vitenskapelig bevist at både røyking og passiv røyking er skadelig for fosteret, og det forundrer meg at noen fortsatt betviler det. Når det er sagt så er det en tendens til veldig svart/hvitt tenkning her inne. Det er ikke det samme å oppholde seg i et røykfult rom noen få ganger i svangerskapet som å daglig utsettes for passiv røyking. Akkurat som det ikke er dat samme å ta noen slurker av mannens rødvinsglass eller øl noen få ganger som å ta seg et glass eller to jevnlig. HI kan ta det helt med ro, babyen blir ikke skadet av at hun har blitt utsatt for passiv røyking èn gang. For all del, unngå både røyk og alkohol og andre ting som kan være skadelig, men det er synd om man blir skremt til hysteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...