Starchild Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Jeg bare lurte på om noen her har en slik ordning? Og evt hvordan man får det? Må man betale for det? Og evt hvor gammelt barnet bør være? Pleier det å fungere bra?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Ja, jeg har:) Det er gjennom barnevernet, og de betaler også "lønnen" til familien. Mine har hatt det siden minste var litt over året, en helg i måneden. Du får være med på å velge familie. Har du en familie som vil og kan passe inn i dette, så kan det være et alternativ. Har du ikke det, så finner de en familie til deg:) Kjemien skal jo stemme sånn noenlunde overens også, så du kan takke nei om du føler at alt er galt. Og den familien skal være godkjent av barnevernet, til å kunne ta slike oppdrag. Den ene familien vi har, er også godkjent som fosterfamilie. vi har 2, slik at hver unge har hver sin, pga diverse med ungene. Hos oss fungerer det supert:) Og jeg vet at jeg her en helg i måneden for meg selv:)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 jeg har også tenkt litt på det..hva må til for at man skal få det da?Må si det virker litt skummelt og,vet ikke om jeg tør sende barnet mitt til fremmende:S
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Har du ikke annen avlastning, så kan du få dette innvilget. Da at BF ikke stiller opp, og familie ellers heller ikke kan hjelpe jevnt. Her har ikke BF samvær som er til noe(mnd mellom hver gang for eldste, yngste ingenting), og barna har ekstra behov, begge to. Det tar tid å få i gang et slikt opplegg, for dere skal jo bli kjent med hverandre:) Det er besøk i starten, hvor du er med. så kan en ta noe timer hvor barnet er alene(dagtid), og etterhvert blir det til en helg:) Det er du som har kontakten med familien, ikke at barnevernet frakter barnet dit:)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 da kan jeg vel kanskje få da,bf har aldri hatt barnet,,,så jeg har ingen avlasting i det hele tatt:SMen er så redd for alt som kan skje..men hører så mye rart...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 De som velger å åpne hjemmet sitt på denne måten, gjør det vel egentlig av idealistiske grunner. Lønnen er ikke så høy at de blir rike på noen måte. Og det er jo bare snakk om en helg i mnd. Det er det en har rett på etter både barnevernsloven og sosialloven, selv om noen får mer av ulike grunner. Jeg forstår tanken din, men det er stort sett folk som er som du og jeg:) Og det er godt å vite at en har litt tid til å være voksen også, ikke bare mamma hele tiden. Vi hadde en annen familie i starten, så jeg har erfaring med 3 familier tilsammen. Alle har vært OK, men den første hadde for små barn selv til å klare mine i tillegg:)
Starchild Skrevet 12. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2008 heemmm..Høres skummel ut å koble inn barnevernet...Får du de på nakken da? Blir du notert opp i boka deres da? Evt hvor kan man få tak i tlf dit?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 Hva mener du, Starchild? Det er jo du som ber om hjelp, ikke at barnevernet får en bekymringsmelding:) Du ber om hjelp fordi du trenger litt "voksentid" til å hente deg inn og ha et sosialt liv, noe ikke alle som er alene med barn klarer å få til på annen måte. Kommunekontor(servicekontoret i kommunen) vet nr dit. Eller HS vet:)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #9 Skrevet 12. april 2008 Virker som en del har et feil syn på barnevernet. Forresten heter det jo hjelpetjenesten nå i dag... og de er jo der for å hjelpe. Avlastning er jo et forebyggende tiltak, slik at mor/far kan få litt voksentid, samtidig som at barna får mulighet til å knytte seg til andre voksenpersoner. Å ha barna 100% uten noen form for barnevakt, er ikke bra hverken for mor eller barn, når barnefar er ute av bildet, og man ikke har familie rundt seg. Har selv hatt avlastningsfamilie til mine barn, og det fungerte optimalt både for meg og barna, selv om det var forferdelig å innse at jeg ikke klarte å være 100% tilstede for dem 24 timer i døgnet. I tillegg var det ILLE å levere dem første gangen... men etter det gikk det helt greit, og barna elsket å være der. I min situasjon snakket jeg med helsesøster, fortalte hvor sliten jeg var, og at ingen rundt meg stilte opp. Jeg slet med søvnproblemer, og følte jeg gikk rundt som en zombie... og alle som kjenner meg vet at jeg går 100% opp i oppgaven som mor. Det eneste hjelpetjenesten gjorde var å komme på besøk til oss, først meg alene, så meg og avlastningspersonen, så barna og avlastningspersonen. Så var vi der noen ganger på besøk, og etter det kom hjelpetjenesten på besøk en gang i året, for en samtale, for å høre om det fortsatt var behov for avlastning. Du kan også ringe direkte til hjelpetjensten, eller familiesenter (om det finnes der du bor), og si at du har hørt om dette, og at du lurer på hva det går ut på, og om det kan være noe for deg. Og si gjerne at du ønsker at barna skal ha andre voksenpersoner i livet sitt, siden det er lite med det rundt dere. Finnes ikke skummelt... og skulle noe skure, så sjekker de jo bare opp saken. Skulle man ha problemer, kan man jo be om hjelp, så får man løst problemene, i stedet for at de vokser seg store - og uhåndterlige. Lykke til =)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #10 Skrevet 12. april 2008 det heter fortsatt barnevernet.. Og barnevernet er først og fremst en hjelpeinstans, ikke en maktinstans. Veldig mange som har et feil syn på barnevernet ja! Det at du ber om hjelp til avlastning for barnet ditt viser jo først og fremst at du er en super mamma som søker hjelp før du blir alt for sliten. Jeg har annenhver helg fri, og bruker i tillegg venner og familie som avlastning. Oftest barnevakt om kvelden etter at han har lagt seg da. Utrolig bra jobb og ha alt 100% alene! Amathea har veldig bra tilbud til avlastning. De får ikke betalt, og er også gratis for deg. Du får være med på samme måte og velge familie. Håper du finner en løsning!
Starchild Skrevet 12. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. april 2008 Tusen takk for gode svar..Og ja, jeg har alltid forbunnet barneværnet med noe negativt...Har hørt siden jeg var liten at man skulle være forsiktig med de. ( kanskje forde min mor sa de kom å hentet meg siden jeg nektet å spise som barn) he he Men tenker jo også at de er jo bare ute etter at barn skal ha det bra. Så har jo egentligi kke noe å frykte..jeg får se om jeg klarer å bla opp noen tlf nr, og ta en tlf. takk jenter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå