bente69;) Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Hva skjer om du har mer fradrag enn det du har betalt inn i skatt? Kan en da "spare" resten av fradraget til neste år å trekke det fra da? Noen skatteeksperter som vet?
~sjiraff~ Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Kan jeg aldri tenke meg, men jeg er ingen ekspert.. Men hvordan klarer man å ha mere fradrag enn betalt skatt?
bente69;) Skrevet 4. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. april 2008 Men kan en dele rentefradraget seg i mellom? Er gift.
~sjiraff~ Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Tja si det.. Mulig det kommer ann på hvem lånet står på, men på den annen side kan man jo lignes sammen om man er gift... Står sikkert en del i skatteloven. www.lovdata.no
bente69;) Skrevet 4. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2008 Har prøvd å lese litt, men kan ikke si jeg har blitt noe klokere.. Får høre med revisoren til mandagen, han vet garantert hva vi må gjøre.
Fikk maibaby06 Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Ektefeller kan fordele gjeldsrenter mellom seg etter eget valg. Er dere ikke enige om fordeling føres rentene hos den som har betalt rentene.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Hvis dere har felles lån kan dere selv bestemme hvem det skal stå på. Så hvis det f.eks står på deg og du ikke har betalt skatt så fjerner dere det fra din selvangivelse og skriver det opp på mannen sin. Vi har samme dilemma. Jeg har regnet ut at jeg skal få tilbake mer enn jeg har betalt inn i skatt, så når selvangivelsen kommer så fører vi over lånet på mannen. Da ordner det seg.
bente69;) Skrevet 5. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. april 2008 Men lånet står kun på den ene, hva skjer da? Kan vi "spare opp" resten å føre det til neste år, om det blir skrevet opp noe sted? Ikke lett, noen nye kloke skattehoder her i dag? Tror dere faen meg ikke at postkassa var tom for skatteoppgjør i dag også.....*grrrr*
happybirthday Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Jeg tror at når dere er gift, så kan dere velge hvem gjeldsrentene skal føres på selv om lånet kun står på en ene. For å være sikker, så ville jeg ha ringt likningsmyndighetene direkte. Synd om dere skal blir snytt om noen kroner, hvis dere har muligheten for å få lavere skatt.
sveis Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Det som skjer er at ligningen (alminnelig inntekt) går i minus. Du får da et fremførbart underskudd som du selv må føre på selvangivelsen din neste år. Fremførbart underskudd vil fremgå av skatteoppgjøret ditt. Du vil uansett ikke få tilbake all skatten du har betalt inn, fordi trygdeavgiften (7,8 % av lønna/personinntekten) må betales uansett.
sveis Skrevet 5. april 2008 #12 Skrevet 5. april 2008 Du må føre på hele beløpet og få negativ alm. inntekt for å få føre det på neste år. Dersom du bare fører opp slik at det går i null, så forsvinner retten til å fremføre det.
bente69;) Skrevet 5. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 5. april 2008 Tusen takk:) Ditt innlegg var opplysende:) Da er det bare å smøre seg med tolmodighet å håpe oppgjøret kommer til mandagen:) Takk igjen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå