Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Hva er perfekt blodtrykk? og hva er grensen for når det begynner å bli høyt? Noen som vet?
Meg, J & L Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Mener "perfekt" bldtrykk er ca 110-120. Fant dette når jeg søkte.. Det går ingen skarp grense mellom det som kalles normalt blodtrykk og det som kalles unormalt høyt blodtrykk. Dessuten varierer blodtrykket med alderen. Et blodtrykk som de fleste leger mener er for høyt for en 20-åring, kan være greit for en 60-åring. Mildt forhøyet blodtrykk: * Systolisk blodtrykk ("over streken") mellom 140 og 159 og/eller * Diastolisk blodtrykk ("under streken") mellom 90 og 99 Moderat forhøyet blodtrykk: * Systolisk blodtrykk ("over streken") mellom 160 og 179 og/eller * Diastolisk ("under streken") blodtrykk mellom 100 og 109
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Takk skal du ha..da hadde jeg bra blodtrykk
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 120 i undertrykk er faktisk litt høyt.... til deg over....trykket er høyest i hjertets aktive fase,som er det første tallet. idealet er liksom 120/80 sies det.... dette sier noe om trykket i hjertets arbeidsfase og i hvilefasen. det er veldig store variasjoner, og avhenger oxo mye i forhold til alder. du vil kanskje oppleve at legen er veldig fornøyd med trykket selv om det har forandret seg endel. jeg tror det er vanlig at vi får noe høyere blodtrykk etterhvert som vi blir tyngre. mitt ble endel lavere enn det var etter jeg sluttet å røyke for et halvt år siden.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Hva var blodtrykket ditt da? Det er ønskelig at blodtrykket er lavere 140/90mmHg. Men dette anser jeg for å være litt høyt for en ung, frisk kvinne. Spesielt er en opptatt av at undertrykket ikke skal være for høyt. Svangerskapet kan ofte føre med seg lavere blodtrykk, pga at all glatt muskulatur (derav årevegger) slapper av. Dersom en får høyt blodtrykk i svangerskapet kan det tyde på svangerskapsforgifting. Det er viktig å vurdere individuelt, med utgangspunkt i hva ditt blodtrykk har pleid å ligge på. Dersom du har ligget på 110/60 (som også er helt normalt), og plutselig stiger til 140/90mmHg vil dette være litt høyt for deg, mens kanskje innenfor en ok grense for andre. Altså bør du ikke spørre her inne, men spørre legen din. Her vil du få masse individuelle svar der folk vurderer ut fra seg selv, og som kan bli helt feil for deg, mens legen din har kunnskap til å se helheten. www.blodtrykk.info http://www.helsenytt.no/artikler/blodtrykk.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå