Gå til innhold

Gutt 8mnd - er gutter mer "engstelige/sutrerte/mammadalter" enn jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet liksom ikke helt hvilke ord jeg skal sette på dette, men det er nå slik at han trives ikke særlig på gulvet sammen med andre småprinsesser når vi er på barseltreff. Vil helst være hos mamman sin... Joda, koselig det, men jeg får jo ikke gjort så mye da. Tar ting litt til meg også og begynner med tanker om det skulle være noe galt jeg gjør siden "han er så lite tøff".? Men nå er han jo bare 8mnd, så han trenger jo ikke å være så tøff heller:) men dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. Har vært slik en del mnd. og håper jo at han vil vokse det av seg. Slitsomt når det står på.

Rundt familie, venner så er det anderledes da han som oftest får lengre tid på seg da og deler jo heller ikke gulvet med 3-4 andre små kropper på hans egen størrelse...

Noen meg lignende erfaringer og som kan gi meg noe råd?

Hører folk sier at det gjerne kan bvære forskjell på gutt vs jente.....om de ikke bare forsøker å trøste meg da? :/ Slik at jeg skal slippe å føle meg mer dum enn nødvendig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er kjempefornøyd med å ligge på gulvet sammen med de andre babyer. Min barselgruppe består av stort sett gutter og de er fornøyde alle sammen. Jeg har inntyrkk av at jentebabyer er "vanskeligere" :) Tror det er lurt å få han til å føle seg trygg og ta det gradvis.

Skrevet

Så bra da:)

*dytter*dytter*dytter*

HI

Skrevet

hehe jeg har fått inntrykk av at guttene er mer surkete. men er vel bare tilfeldig.

Skrevet

Andre?

...og gjerne noe som går i min favør....hehe:)

Skrevet

Jeg har ikke egentlig noe svar på spørsmålet ditt, men vil bare si at vi har det litt tilsvarende her hos oss. Gutten min er straks 8 mnd, og VELDIG glad i mamma'n sin ;) Jeg kan ikke gå ut av rommet uten at han begynner å gråte, og han vil helst sitte på mitt fang/bli båret av meg - da virker det som om alt liksom er helt greit.

Det kan være litt utfordrende ja, så jeg har valgt å forsøke å nyte denne utrolige hengivenheten han viser meg - for det varer nok ikke evig.. på mange måter er det en utrolig god følelse å være SÅ viktig for noen :o)

Vet ikke hvorfor det er sånn, men kan ikke skjønne at vi gjør noe som helst galt på noe vis :o) Vi satser på at dette er en fase som går over av seg selv etterhvert, som så mye annet...

Skrevet

Jenten min er sånn som gutten din:) Hun liker seg best på mamma sitt fang, men faktisk har dette snudd litt de siste gangene vi har vært ute. Har blitt litt mer nyskjerrig på de andre. Du gjør ikke noe gale, er veldig vanlig i den alderen med angst for fremmede og seperasjonsangt. Er faktisk positvt for det betyr at barnet har en trygg og god tilknytning til deg:) men jeg vet det er litt frustrernde. Men ta tiden til hjelp så går det nok over:) Klem til deg!

Skrevet

jeg tror ikke det er sånn at gutter er sånn og jenter er sånn, tror alle barn er forskjellige, at det kommer mere ann på personligheten enn kjønnet.

gutten min er 8 mnd og er sånn som din, han er på gulvet i 5 min før han begynner å sutre og vil opp. samme hvis vi er på barseltreff, der er det både jenter og gutter og alle de andre koser seg på gulvet. Kevin vil helst sitte på fanget.

selv om jeg sitter på gulvet sammen med han så er han mere opptatt av å klatre på meg og tulle med meg enn å leke med lekene.

Skrevet

Nei, min erfaring er at det er tvert imot. At jenter er mer sutrete, og det når en topp når de er rundt 3-4 år.....

Men husk, uansett så er det forskjell på barn uavhengig av kjønn (alle er jo unike). Han er jo i en alder hvor barn begyner å bli utrygg for fremmede og de opplever seperasjonsangst. Det kan jo dette tyde på. Dette vil gå over etter en stund. Du får fortsette å gi han den tryggheten han ber om, når dere er ute blandt andre, og heller trene han i sosialt samvær med andre (hvor du er tilgjengelig). Du gjør han ikke mindre tøff! Ved å gi han tryggheten han ber om, vil det etterhvert få han til å stole på omverdenen. La han få litt tid :)

Lykke til!

Skrevet

Gutten min er 10 mnd og veldig tillitsfull til andre og gråter ikke når jeg går, bare hvis han blir helt alene i rommet, da kommer han krabbende etter:)

Så jeg tror det er helt uavhengig av kjønn, jeg tror det er barnets personlighet som spiller inn. Tror ikke man kan skille mellom jenter og gutter når de er så små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...