Gå til innhold

Varming av mme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å koke opp vann og lage mme som vanlig, for så å sette denne i kjøleskapet og varme den opp til 37 grader senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iflg. WHO sine rettningslinjer skal du ikke gjøre det (les mer på www.flaskeposten.org) ettersom det kan være en veldig farlig bakterie i MME pulver.

MEN det er mange som gjør det likevel, og sjansen er vel at det går bra.

Så da er det egentlig opp til deg hva du vil gjøre.

Skrevet

Nei, man skal aldri varme opp ferdig blandet mme 2 ganger.

Kun en gang,

Står spesifikt på pakken også.

Skrevet

Hvilken mme bruker du? Vi bruker nan. Da koker jeg vann, og avkjøler det, og når det er kaldt, blanda e pulvere i flaske og sett det i kjøleskape. Bruka å lag noen måltid om gangen. Og så når jenten skal ha mat, varma e det i mikroen.

Skrevet

Vi gjorde dette de første ukene,rett og slett fordi alle andre rundt oss gjorde det.. Og mine foreldre hadde gjort det til meg da jeg var liten,så jeg trodde det bare var sånn det var. Var ikke før jeg kom inn hit at vi slutta med det.. På sykehuset blanda de masse av gangen og satt i kjøleskapet.. Må nesten velge selv..

Skrevet

Jeg fikk dessverre aldri amme pga at jeg ikke hadde melk og det var også umulig for ungen å få tak på brystvortene mine, så han fik Collett fra dag 2.

Da koker jeg vannet, lar det avkjøle noen minutter. Lager opp 5dl. Kjøler det raskt ned, helles i flasker og rett i kjøleskapet.

Ved måltid tar jeg flasken ut av kjøleskapet og varmer den i mirkoen. Barn liker melken sin god og varm, ikke noe "pisseluka" greier.

Jeg har rådført meg med SUS sin sjef ved "melkebanken" og det fungerer helt utmerket og har gjort det hele tiden. Melke som varmes opp for å brukes til måltid - KASTES om det skulle være noe igjen. Men melk som kun eg laget for så å bli satt i kjøleskapet, må jo varmes opp og skal det. Barnet vil ikke ha klad melk, vil det?:)

Nå er min gutt 8mnd. og vokser som bare det og er lika sunn og god som andre barn, mm eller mme :-)

Skrevet

Fatter ikke at dere tar sjansen på å skade barna deres med farlige bakterier når de advares mot det!!

Vi koker opp vann som vi setter i kjøleskapet. Når mini skal ha mat, varmer vi vannet i mikroen, heller oppi pulver, ferdig server! Like enkelt det jo.. og helt etter boka!! Det må jo varmes uansett om det er ferdigblanda melk eller bare vann, skjønner ikke problemet..

Skrevet

Nå må du pinadø gi deg!!

Advares mot hva da? Du skulle visst hva de gjør på barneavd. på sykehusene rundt om....hehe.

Om du sikter til den bakterien, så har den på verdensbasis(!!!) kostet livet til to/2 små barn. Ja, det er to barn for mye...... Men, hvilken risk løper vi? Er du klar over at sjansen for at barnet ditt skal dø under fødsel, bli overkjørt av en buss eller andre farlige ting her i verden.....ja, da fatter ikke jeg at du verken tør leve eller få barn.

Skrevet

Skader ikke noen når jeg avkjøler vannet og tar pulvere i når det er kaldt!! Og så varme det! Har ei venninne som har fått råd fra både jordmor og helsesøster om å gjøre det sånn. Og ungen hennes har ikke tatt skade av det!

Skrevet

Skjønner bare ikke hva som er så vanskelig med å lage til for hvert måltid..

Står jo ettertrykkelig på pakningen også (nan ihvertfall) at det skal være så ferskt som mulig!!!

Skrevet

Du skal jo ikke blande i pulveret i kaldt vann da, herremin..!!!

Skrevet

Javel!! Men jeg gjør det fordet. Siden de har sagt at det er trygt. Og siden jeg har tvillinger, så er det kjempe greier!!

Skrevet

hmm. Trodde det var slik at melken ikke skulle varmes i microen da det ødelegger noe viktige stoffer eller noe sånt jeg...

Vi har alltid varmet melken i vannbad selv om det tar j... lang tid! Når han ble 4 måneder blandet jeg bare kokt vann halvt om halvt med kaldt vann så det var fin temp på et par sekunder

Skrevet

Tror kanskje produsentene vet bedre hvordan det skal gjøres enn hs. Min erfaring er at hs og jm ikke har peiling på mme ihvertfall.. Men for all del, gjør som dere vil..håper for deres barns skyld at det går bra!

Skrevet

Enig med anonym over, derfor varmer vi bare vannet i microen og tilsetter pulveret etterpå!! Hah!

Skrevet

For at stoffene i melka skal bli ødelagt er det snakk om temperaturer over 60 grader.. Så det blir det neppe! :) Vi har samme metode som noen sa før her,har flasker med kaldt kokt vann med malt stående i kjøleskapet.. Så når det er mat,varmer jeg vannet i mikro, tilsetter pulver rister løs og gir henne. Mmmmm.. Brukte flaskevarmer inntil for 2 dager siden,så vi lærer stadig nye metoder.. Hehe

Skrevet

Har faktisk gjort det helt til her om dagen. Da jeg fikk ett tips fra ei venninne å gjøre det sånn. Hun har gjort det fra fødselen av! Jenta lever i beste velgående! Og syns det er kjempe greier å lage ett par måltider ferdig til neste morgen. Resten av dagen gjør jeg det på "vanlig" måte. Dere anonyme må bare si hva dere vil!!

Skrevet

Det står faktisk på NAN-pakka at det kan varmes i micro!

Hender vi lager ferdig flasker med kaldt vann og pulver i som vi har i kjøleskapet. Om en vil gjøre det 100 % på en sikker måte så kan en ha vann på flasker i kjøleskapet, varme opp vannet og så ha på pulver.

Skrevet

Hvor på nan-pakken står det da?? har jeg aldri lest.. Ikke på min nan1 pakke ihvertfall..

Skrevet

Var sikker på at jeg hadde lest det på pakka. Du har rett, finner det ikke der.

*flau*

Mener jeg har lest det et seriøst sted.. :lister meg ut av tråden:

Skrevet

Engasjerer det her gitt :-) Takk for mange svar da!

Skrevet

Dette stoffet i melken som dere snakker om og som vil bli ødelagt ved høy temp i micro gjelder antistoffer i MM og ikke MME. De stoffene finnes ikke i MME nemlig.

Som sagt, sjefen over alle sjefer vd SUS Melkebank sa jeg skulle lage opp litt melk ved å:

-kok opp vann

-ta i litt malt

-la vannet avkjøle litt (IKKE LA DET BLI KALDT FØR MME TILSETTES!)

-tilsett MME og avkjøl så raskt som mulig (FYLL VASKEN MED ISKALDT VANN OG SETT KJELEN OPPI)

-når kaldt visp godt om før det helles i porsjoner i flasker

-inn i kjøleskap

-varm i micro når barnet skal spise

-de liker varm melk, ikke noe lunket geier..

Dette har min sønn fått siden han var dagsgammel og han blir snart 8mnd og er en sunn og frisk unge:-)))

Skrevet

Vi bruker ferdigblandet Nan MME på kartong, og der står det at innholdet kan varmes i mikroen. Det er jo akkuret samme næringsstoffene, så da skulle det gå bra å varme pulverblandingen i mikroen og.

Skrevet

mme KAN varmes i microen. Det står jo på den ferdigblandede mme pakningen ihvertfall. Selv har jeg kokt vann i kjøleskap og når vesla er sulten koker jeg mer vann, har i litt av det kalde, har i pulver og så resta av det kalde. Veldig enkelt og greit og da blandes pulveret i varmt vann. Skal vel blandes i varmt pga bakterier.

Skrevet

Vi gjør det overhode ikke etter boka da. Vi har kaldt Ukokt vann på flasker, blander i pulveret og varmer i microen ved behov.

Her er så mange hysteriske mødre. Det er ikke nødvendig å koke vannet når barnet er noen måneder gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...