Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det så at i en fødsel så enten revner du eller blir klippet? Gjelder dette alle? Kan jeg være så heldig at jeg hverken revner eller blir klippet? Hva er verst? Hvem bestemmer event om jeg skal klippes eller ikke?

Kanskje litt teite spørsmål...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har to fødsler bak meg og med den første ble jeg klipt, med nestemann revna jeg. Og for å si det sånn jeg er ikke i det minste tvil hva som er best. Det beste er å revne!!! Da de klipte tok det over 6 måneder før jeg var helt smertefri nedentil. Kjente det strammet og var ubehagelig hver gang vi hadde sex. Med nestemann revna jeg, og jeg måtte sy mye. Trodde jeg aldri kom til å bli bra igjen der nede, men etter bare 4 uker var alt i orden!

Har også lest det en plass at de etterhvert har funnet ut at å revne er bedre, for da følger man vevets naturlige mønster når man "skiller huden".

Skrevet

Tror nok de aller, aller fleste enten revner eller blir klippet ja, men hvor mye varierer fra fødsel til fødsel.

Jeg ble klippet litt fordi pulsen til lillemann begynte å synke og det viste seg at han hadde navlesnora rundt halsen, men det gikk veldig bra:-) Kjente ikke at hun klippet og husker ikke om jeg ble så plaget av det etterpå. (Vondt er det jo alltid der nede noen uker etter fødselen).

Du blir neppe klippet om det ikke er behov for det. Revning er visstnok best:-)

Skrevet

Nei, det er ikke alle som revner eller blir klippet.

Her er det mange faktorer som spiller inn; f.eks. er faren for revning større jo raskere siste fase av fødselen går (det er ofte derfor man ofte blir bedt om å holde litt igjen på slutten), om man må gjøre inngrep på noen måte, barnets størrelse osv.

Når det er sagt måtte min første til slutt forløses med vakum (sugekopp), noe som ofte innebærer at mor kan revne litt fordi det å få den på plass krever at legen også må inn med begge hender i tillegg.

Jeg var imidlertid kjempeheldig og revnet ikke i det hele tatt, noe jordmødrene syntes var utrolig.

Med nr to var det babyens størrelse som kunne medført revning, men selv ikke et barn på 5 kg laget så mye som en liten rift en gang, og det barnet var dessuten MYE lettere å få ut enn førstemann.

Når det er sagt er det mange fler som får en del små rifter her og der, enn dem som revner. Da får man noen enkle sting her og der som blir borte av seg selv etter noen dager. Litt sår må man derimot regne med å være den første tiden, men det går seg til.

Hvorvidt de velger å klippe er det jordmor som avgjør.

Mitt inntrykk er at de venter i det lengste med å gjøre det, men er barnets velbefinnende i fare gjør de set selvfølgelig.

Skrevet

Så hvis de klipper er det for barnets helses skyld? Har alltid trodd at jeg ble klippet for at jeg ikke skulle revne jeg, under min forrige fødsel altså.

Hehe, jaja, så feil kan man ta.

Gir jo forsåvidt mening da for de mistet hjertelyden på slutten...

Skrevet

jeg verken revnet eller ble klippet da jeg fødte sist... FIkk beskjed om at det var fordi at jeg klarte å holde litt igjen på slutten..

Skrevet

Ble klippet ganske mye siden han satt i seteleie og de var redd for at de måtte bruke tang. Lå med epidural og kjente ingenting, men ifølge min mann var den lyden det verste med hele fødselen..

Ble ikke plaget etterpå, annet enn at fire dager etter fødsel begynte jeg å bli redd for infeksjon, klarte ikke sitte på den siden de hadde klippet eller noe. Men fikk tips om å skylle med vanlig grønnsåpe!! Og det hjalp utrolig mye. Så denne gang skal grønnsåpa stå klar på badet når jeg kommer hjem.

Skrevet

Ang klipping er det vurderinger jordmor gjør i fødselens siste fase, utfra flere kriterier.

Jeg ble klippet, men det var IKKE fordi siste fase gikk så fort... Pressfasen min varte i to timer, og jeg var nært sugekoppen. Fikk beskjed om at det var for trangt der... Men klippinga gjorde ikke slik at revningen uteble, revnet masse i tillegg, og lå under nåla et par timer etterpå..

Skrevet

Jeg revnet litt -tror de sydde et par sting bare, jeg, men oppi alt sammen kan jeg ikke huske at jeg forsto at jeg revnet. Det var jo bare vondt hele greia, hehe. Kan tenke meg det er vondere når de klipper ja, for da sier de vel i fra på forhånd? Det er nesten verre når man vet at det kommer, vil jeg tro?

Skrevet

Jeg ble fortalt at hvis det var fare for at man kom til å revne, så kom de til å klippe. Altså hvis det var for trangt, så var det bedre å klippe slik at de kunne kontrollere åpningen bedre. Slapp heldigvis det:-)!

Skrevet

Jeg revnet så mye det lot seg gjøre da jeg fikk jenta mi for snart 8 mnd. siden. (Totalruptur)

Jeg merket ikke noen ting av at jeg revna.....heldigvis får en vel si=)

Jeg måtte inn på operasjonsstua og "lappes sammen" etterpå.

Det var ikke noe deilig de førsdte ukene, men det ble bedre og bedre bare det fikk litt tid på seg til å gro.

Jeg ble sydd lagvis sa dem, derfor ville det ta litt tid=)

Skrevet

Jeg revna ingenting da jeg fødte sist. Det har ingenting med hvordan pressfasen går, men hvor elastisk du er nedentil. Utdrivingsfasen min var 45 minutter, svigerinna mi hadde 15 minutter og ingen av oss revna. Har to svigerinner til som hadde tilsvarende utdrivingsfaser og begge revna max. Klipping gjør de bare hvis de ser de må.

Skrevet

De klippet et lite kutt med meg, og det var kun for de sa det såg ut som det kom til å kanskje bli ei lita rift, så de tok heller å klippet et lite kutt. Men etterpå sa de faktisk det att de hadde sikkert kunnet la være å klippet, for det hadde sikkert ikke skjedd. Men det såg slik ut som om det var best å gjøre det-der og da. Syns det var helt ok. For de sier at det blir som regel best sydd om man klipper enn revner. Så det. Jeg har ikke hatt noe vondt av det ihvertfall.

Og det var heller ingen fare for barnet, så det var ikke derfor de gjorde det. Bare slik det var sagt!

Så det er nok ulike grunner til at de velger å klippe!

Skrevet

Ikke alle revner eller trenger å bli klippet. I dag så klipper de veldig sjelden, det er bare når babyen må fort ut.

Jeg ble klippet under forrige fødsel, heldigvis. Hvis ikke hadde jeg nok revna fra a til å. Det var ikke mer plass og hadde holdt på å trykke i over 2 timer. Har ikke hatt noen plager av det etterpå. Det var stramt og ekkelt de første ukene men ble helt som før.

Skrevet

Svar til GuriMalla - ei på 21 mnd+ u37!

Det er feil av deg å si at det blir BARE klippet fordi babyen må fort ut. Det er ULIKE grunner til att de klipper.

Ble klippet jeg også, men det var ikke pga. at barnet måtte fort ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...