Gå til innhold

Aktiv dødshjelp;

Anbefalte innlegg

Skrevet

er du for eller mot?

Ble så provesert over debatten på TV2 i går.

Jeg mistet bestemoren min for snart ett år siden. Hun måtte ligge en uke på gamlehjemmet, uten å få tilført noe form for væske i kroppen, etter ett kraftig slag. Hun skulle bare ligge slik og dø, for det var vanlig prosedyre i en slik situasjon, fikk familien greie på! Å se at ett menneske tørker inn slik, er nådeløst.

Det var en helt jævlig uke, mildt sagt. Jeg unner ikke ett eneste menneske, å avslutte livet sitt så uverdig.

Vi må alle få bestemme over egne liv, og ønsker en hjelp til å dø, så må en få det.

Om spørsmålet kommer opp om hvem som skal utføre det, er det helt sikkert noen som tar på seg ett slikt yrke i fremtiden også.

Før fantes det fogder, og her er det snakk om "å hjelpe ett menneske i nød"!

Ja til dødshjelp, når livet ikke kan redes til en dødssyk i grusome smerter. Og som selv ønsker det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil si ja til dødshjelp, dersom man vet 100% at livet ikke er til og redde, og den siste tiden i livet dems ikke kommer til og bli noe god uansett.. hvorfor skal personen og de rundt lide over lang tid, når det ikke finnes håp uansett!

Skrevet

Støtter deg i denne saken!!!!Ikke noe som er værre enn å se noen man er glad i ligge der å pines til døde=/ Bestemoren min døde for et år siden,etter 15 år med alzheimers...De siste årene var hun lenket til sengen uten språk,uten evne til å snu seg selv og uten å kunne kjenne igjen noen...De siste månedene kunne hun ikke engang tykke mat eller svelge vann,måtte få alt intravinøst!!Fy fan det kaller jeg å pine mennsker!

Ja til aktiv dødshjelp til mennsker som allerede befinner seg i en annen verden!!!

Skrevet

Mot,

A) Hvem melder seg til bøddler?

B) Hvem vet om det er arvinger eller den syke selv som står bak dødsønske? Kan man bli presset, føle seg uønsket?

C) Kan vi få Nederlandske tilstander med Dr. Død?

Jeg leste for en tid til bake NÅDE av Linn Ullmann, er å anbefalle.

Skrevet

det er selvfølgelig en vansklig sak.. og sikkert derfor det ikke er sann, fordi det kan jo hende den personen det gjelder er mer oppegående enn vi vet, og faktisk vil kjempe... derfor er det vansklig og si hvordan noe sant skulle ha fungert.. men jeg sytes fremdeles det er synd at folk uten evnen til og noen gang få igjen et liv de merker noe til, bare skal ligge der!

Skrevet

Absolutt i mot.. Jobber i helsevesenet og har sett mange dø.. Og ja - det kan være grusomt å se på - men hva vet vi om hva slags livskvalitet mennesker har??? Hvordan kan et annet menneske se på og si at ; nei du har det så fælt at du skal få dø???? Greit nok med de som er i stand til å si ifra selv - og da forutsatt at de får optimal behandling, ikke er deprimerte og tenker at det er bedre for alle andre at jeg dør slik at de rundt slipper å ha det så vondt og se på hvordan jeg har det.. og hvordan vet man nå egentlig det??? Mange er villig til å "ofre" seg for familien og det blir jo ikke rett?? Og så de som IKKE er i stand til å si i fra selv - hvordan skal vi MÅLE at NÅ har du det så ille at du skal få dø.... Det blir jo en subjektiv vurdering i hvert tilfelle og umulig å lage retningslinjer på.... Nei, det viktigste for syke og terminale (døende) pasienter er at de får en verdig avslutning med den beste behandling som er mulig.. Og til deg som skrev at det var så fælt at bestemoren din døde uten å få væske - det er faktisk slik at om man gir væske i.v så vil ofte ikke kroppen klare å ta den til seg og man ender opp med at væsken går ut i vevet, kroppen hovner opp og det igjen kan gi store plager... Det er ikke enkelt dette, men tror at vi alle må innse at dø skal vi før eller siden på et eller annet vis, og så får man heller jobbe for at alle skal få god behandling med god smertelindring om de trenger det..

Skrevet

Den største frykten vil for en del mennesker være å ligge andre til byrde. Noen vil kunne ytre dødsønske for å ikke være en belastning for familien. Er det da et reelt ønske om å få avsluttet livet, eller er det et ønske om å spare andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...