Gjest Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Kan tenkes vi får skilt ut tomt som vi kan bygge på. Men lurer på hvor mye det egentlig koster å bygge hus, alt fra graving til elektriker. Må jo se hvor mye vi trenger å ta opp i lån.....om vi klarer....
nr2påvei! Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Har et venne par som akkurat er ferdige med¨å bygge hus, de havnet på rundt 3mill. Pluss/minus. De arvet tomt. Vet ikke om de har valgt de dyreste løsningene, men har vært flinke og gjort litt selv også.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Vi havnet på ca 2,3 mill. Ink tomt. Da er det ingen råflotte løsninger, men fint, lettstelt og nytt. tror det er vansklig å komme noe særlig under 2 mill hvis dere vil ha litt størrelse iallefall. Ei venninne av meg bygde elvsby hus, det er nok det rimeliegste alternativet. Overrasekende fint også, med mye potensiale.
*Super*Mamman* Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Vi holdt på å skulle bygge oss hus, men slo det fra oss etter hvert.. Er dyrt ja.. Vannskelig å få hus til under 2 mill uten tomt.. Da er det snakk om et LITE hus altså... Så vi kjøpte nytt brukt hus ( er iallefall billigere her) til under 2 mill, 200 kvadrat bruksareal, og huset er i tipp topp stand. Fint også
Gjest Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Saken er at det koster godt over 2 mill for å kjøpe hus her. Leiligheten vår på 70 kvm er verdt ca 2 mill nå. Så på den måten er det mye billigere for oss å bygge nytt enn å kjøpe "brukt" hus uansett. Vi ønsker også å bygge hus med hybel, så vi kan få litt inntekt der. Men vi er litt uenige i hvor mye det koster. Jeg mener det vil nærme seg 3 mill hvis vi ønsker "dyre" løsninger. Han mener det ikke kan koste mer enn litt over 2 siden han har kamerater som kan hjelpe til med en del. Men det er jo begrenset hvor mye vi kan spare på det.....Ønsker jo også å ha litt penger til overs så man kan ha litt nye møbler
Gjest Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Jeg har veldig mange venninner sm har bygd nå det siste året og tror nok dere ender opp rundt 3 om dere skal ha hybel også. Er så mange småting som koster masse...
AO3 Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Det er litt farlig å basere seg på at kamerater kan hjelpe til, synes jeg... Det er jo VELDIG mye arbeid, og skal man liksom regne med at kamerater gidder bruke en måned f.eks. av sin fritid på å jobbe gratis på vennens hus? Jeg må si jeg hadde reagert om min samboer hadde gjort det for noen andre (though unlikely, han kan knapt slå i en spiker! hehe). De jeg vet av som har bygd, har vel endt opp med hus som var dyrere enn de først hadde trodd det skulle bli, og det var også mye mer slitsomt enn de hadde trodd. På den andre siden får man akkurat det huset man vil ha! Kostnadsmessig er det også stor forskjell på om man tegner sitt eget arkitekttegnede hus, eller om man får satt opp et "ferdighus". Sistnevnte er jeg usikker på om kommer med hybeldel, men det kan man jo alltids sjekke opp. Dere MÅ i alle fall sørge for å ha et ordentlig budsjett som er REALISTISK før dere starter prosessen... Husk også at det ikke alltid er like enkelt å få tak i håndverkere!
Gjest Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Med hjelp av kamerater mener jeg venner av han som er elektriker, rørlegger, flislegger og som fyller mur i grunnmur. Mannen min er også med på mye dugnader rundt omkring så sån sett går det opp i opp når det gjelder hvem som hjelper hvem. Synes forsåvidt det er greit, men det er jo ikke selve arbeidet som koster mest penger, men huset og innredning.
Piken på landet Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Her spiller jo så klart både type hus og egeninnsats inn, men å få et hus inkl. hybel til rundt 2 mill er nok å tro på julenissen. Svigerforeldrene mine er akkurat i gang med bygging. Det er et helt standard hus, uten kjeller. Det er 125 kvm i grunnflate, så boarealet er nok på rundt 170-180 kvm. De har ikke noen veldig fancy løsninger, men har vannbåren varme som forsåvidt er kostbart. Tomta eide de fra før av, og han har selv opparbeidet den og vært med å støpt både grunnmur og dekke. Rørleggerarbeid gjør han selv. Allikevel kommer dette huset på ca 2,2 (pluss 10% sprekk som en alltid skal ta tyngde for). Og det er som sagt et lite, standard hus, ekslusiv pris på tomt, og mye egeninnsats. Har også et vennepar som skal til å bygge. Det er også et lignende hus uten noen dyre løsninger, inklsiv en tomt til 800 000, og det kommer på over 3 mill. Vi skal toltalrenovere et hus til høsten, og regner med å bruke 2 mill bare på det. Det er nok ikke uten grunn at prisene på brukte hus ligger så høyt som de gjør. Det er mye dyrere å bygge enn mange tror. Det er så stor mangel på entrepenører, tømmermenn, rørleggere, elektrikere osv for tiden, at prisene blir bare så høye. I tillegg har det jo skjedd en enorm prisstigning på materiale bare siden i sommer.
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Dette er vanskelig å gi noe konkret tall på! Det er jo så mange ting som spiller inn. Priser på tomter f.eks varierer med kr.500.000 herifra til nærmeste by?! Størrelse, egeninnsats, "vennetjenester", svart eller hvitt arbeidkraft, matriell osv., osv. Vi kjøpte "skallet" av et hus for to år siden for 1 mill inkl. tomt på et halvt mål. Har lån på 1,8 mill, så resten har vi brukt på å gjøre huset ferdig. Samboeren min har gjort så godt som alt selv. Vi har også bygget hybel i kjelleren. Veldig smart, for leieinntektene er jo med på å dekke opp lånet, så utgiftene ikke blir så altfor høye. Vi disponerer 120 kvadrat og hybelen er på 40 kvadrat. Vi har nok kommet "billig" unna, for samboeren min har ordnet seg ganske gode rabatter på diverse byggeforetninger o.l -pluss at han opprinnelig er elektriker, så han får endel billig gjennom jobben. Hvis vi måtte hatt folk til å gjøre alt for oss -hadde vi nok fort vekk hatt det dobbelte i lån -eller i allefall mye mer Lykke til!
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Ps. leste innleggene dine litt bedre nå og så at dere hadde endel venner som kunne hjelpe til som samboeren din hadde hjulpet tidligere. Det samme gjaldt her (nesten alle vennene vi har er i en eller annen form for byggeprosess), men når alt kom til alt ble det dårlig med hjelp. Har hatt nok dager hvor vi har sittet og ventet og bare endt opp med å gjøre det selv. Skal aldri mer basere meg på vennetjenester, så sant jeg ikke VET at de har tid og mulighet til å gjøre ting når de sier de skal ;-). Samboeren min har vært altfor snill og blitt fryktelig skuffet når ikke de samme tjenestene har kommet tilbake når han har spurt.
gullet0305+09 Skrevet 5. april 2008 #12 Skrevet 5. april 2008 vi er landet på ca 2,5 mill. inkl alt. Da fikk vi tomten og har brukt den som egenkapital. Synes det er litt skummelt, men tror det skal gå greit:-) Blir ikke penger i overflod, men det handler jo som oftest om prioriteringer. Lykke til!!
Tredje bolla i magen :) Skrevet 5. april 2008 #13 Skrevet 5. april 2008 Byggesettprisen kan du i alle fall gange med tre. Mener det var det tipset vi fikk når vi begynte å se på hustegninger for 3-4 år sia. Prisene har nok gått opp en del sia vi bygde. Vi var ferdig i desember 05. Vi kom ganske nøyaktig på byggesettpris ganger tre. Dvs ca 2.100.000. Vi trodde også vi kom til å få mye hjelp fra venner men der tok vi feil. Mange som sa at vi måtte bare spørre når vi trengte hjelp, men de dagene vi spurte var det nesten aldri noen som kunne. Veldig greit i ettertid da for da slipper vi å være "skyldig" noen vennetjenester. Men fikk kjempemye hjelp fra pappa og svigerfar, pluss broren min. Vi gjorde masse selv, så huset hadde nok blitt mye dyrere hvis vi ikke hadde lagt så mye arbeid i det selv. Men vi valgte heller ikke de billigste løsningene. Bl.a. flislagt bad og full kjeller som kan innredes etter behov etter hvert. Vi leide inn snekkere til å bygge selve huset, rørlegger, elektriker og våtromsfolk. Det vi gjorde selv var å bygge garasje, bygge grunnmuren, legge parkett og laminat, sparkle, pusse, tapetsere, male, montere kjøkkeninnredning og baderomsinnredning,
Tredje bolla i magen :) Skrevet 5. april 2008 #14 Skrevet 5. april 2008 Vi innredet forresten leilighet i kjelleren i fjor og brukte vel rundt 150.000 på det. Så totalt kom huset på ca 2.250.000. Det er nok ikke store huset du får for 2 mill i dag. Med mindre mannen din er snekker og dere har utrolig hjelpsomme kompiser :-(
Gjest Skrevet 5. april 2008 #15 Skrevet 5. april 2008 Vi satt å regnet på det i går kveld, og vi fant ut at vi kan ha råd til å ta opp lån på nærmere 3 mill. Vi har egenkapital på nesten en mill, og dessuten tomt. Så da regner jeg med at vi får ganske grei avtale i banken. Dette er bare utrolig spennende! Det kom som et lite sjokk i går da svigers sa vi kanskje kunne få tomt av de.... Og når vi også ser at vi har råd til det.... Takk for alle gode svar - er nok ikke lurt å basere seg på alt for mye vennetjeneste. Men vi er også heldige og har fedre som kan snekre. Min far har bygd 3 hus, og kan sikkert hjelpe til da han er pensjonert.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 5. april 2008 #16 Skrevet 5. april 2008 Dyrt er det. Bygger nå, vi kommer til å komme opp i 2,7 mill i lån, må i banken å snakke med de om det. Ellers har vi brukt veldig mye penger på det selv av lønningene våre. Det som er verst er rentene på byggelånet, de går rett til vers nå,
Gjest Skrevet 5. april 2008 #17 Skrevet 5. april 2008 2,3 mill for alt inkl.tomt? Det hørtes rimelig ut.. Hvor i norge bygde dere?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 5. april 2008 #18 Skrevet 5. april 2008 Sambo er snekker, så han tar alt innvendig selv. Å bruke venner til hjelp som er handverkere kan være skummelt. Da de ikke kan gi deg garanti på det de har gjort. Uten garanti så blir ikke jobben forsikret. Vi har kjente som er både elektrikere og rørleggere men tar sånt gjennom firma da alt blir godkjent og forsikret hvis noe skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå