Gå til innhold

To ultralyder neste uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg hatt en vanskelig dag.

Min siste HCG verdi kom inn og jeg fikk vite at den hadde sunket fra torsdag da den lå på 72.600 til 69-tusen-noe på mandag.

Grunnen til at jeg i det hele tatt målte HCG verdien min var fordi jeg har vært litt bekymret fordi jeg har ingen gravidsymptomer lenger og ikke har jeg hørt noe hjertelyd eller fått noe bekreftelse på at det er noe levende der inne så langt.

Legen min sa jeg var gravid, garantert, men skjønte at jeg ønsket en bekreftelse og foreslo å måle HCG'en. Andre testen skulle være mye høyere enn den første hvis alt var ok, sa hun. Men, det var den ikke.

Verden bare falt i sammen da jeg hørte at den hadde sunket og jeg tenkte det verste med en gang. Jeg har bare sittet og stirreet inn i pc-skjermen i hele dag og hyperventilert.

En venninne leste flere steder på internet at det er meningen av HCG verdien skal synke fra ca. uke 10 og ligge på rundt 20.000 resten av svangerskapet. Men, hvorfor mente legen at jeg skulle måle HCG'en da?

Legen på Gynekologisk post ved sykehuset sa det samme. Ikke har jeg blødd noe eller hatt magekramper, men legen min var så vag

da hun ringte angående resultatene i dag og sa at "det behøver ikke bety noe spontanabort...." og det var dét som skremte meg.

"Det behøver ikke bety" oversettes i min hjerne som "men, det kan være en mulighet for det"... så jeg har gråtet meg helt ør i hodet i dag...

Jeg fikk ikke komme inn på ultralyd i dag eller helgen for det var ikke krise nok for dem på sykehuset, så legen skal prøve å skaffe en ul-time til meg på mandag/tirsdag..

Vi har privat ul på torsdag og vi har gledet oss så til det, men nå er den gleden dempet veldig. Tenk hvis..... :(

Sorry, jenter. Jeg hadde ikke tenkt å si noe om dette i forumet, for jeg vet det er mange nervøse og bekymrede vordende mødre som fort kan bli skremt. Og det er det siste jeg ønsker. Men, nå tenker jeg ikke på noe annet... og det er litt godt å få litt trøst fra andre som er gravide og skjønner hvordan det er å bli skremt og bekymret :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, skjønner at du bekymrer deg... Men når legen sier at det ikke behøver å bety spontanabort, så er det jo god sjans for at det ikke er noe i veien....? Vet det er lett å tolke slikt i verste mening, men det er jo tross alt ting som tyder på at alt er ok, ettersom du ikke har blødd, hatt smerter osv. Hvor langt på vei er du?

Skrevet

Jeg skjønner VELDIG godt din bekymring... Å det kan ikke være godt for deg å gå hele helgen med disse tankene heller. Ring fødeavd, du er over 12 uker sant ? Bare vis dem over telefon hvor redd å bekymret du er, om du virkelig ønsker UL i helgen, så gråt over telefon. Ikke gi deg for jeg vet hvor innmari vondt det er å ikke vite. Håper alt går i orden for deg og at du kan nyte svangerskapet fremover. Nå er det desverre slik at det at det ikke er stort vi kan gjøre for å forhindre ting om det skulle skje noe før babyen er levedyktig utenfor oss. Jeg prøver å tenke litt på det, men uansett, om jeg blir redd så kontakter jeg fødeavd. eller min jordmor for å få komme å høre hjertelyd. Det er kanskje litt tidlig for deg enda, men jeg krysser fingrene for deg.. Alt er nok i skjønneste orden skal du se :o)

Klem fra...

Skrevet

Takk for trøstende ord, begge to :)

Jeg pleier ikke å "ta av" med bekymringer på denne måten, men utrolig hvor sårbar man blir når det er snakk om lille i magen :/

Jeg er 12+0 i dag og jeg vet jo med den logiske rasjonelle delen av hjernen min at det er mange ting som tyder på at det IKKE er noe i veien, men det er den lille gnagende bekymringen som tar litt over...

Jeg skal prøve å tenke positivt så jeg klarer å komme meg gjennom helgen.

Skrevet

Uff så kjedelig da, men jeg har fått beskjed på ahus om at det skal synke jeg da...Håper det stemmer :)

Syns leger bruker mest sannsynlig om alt jeg, hver ul har jeg fått høre det, alt ser bra ut så mest sansynlig ditt og datt... her skal man ikke gi folk for store forhåpninger nei...

Skal se alt er bra, skal iallefall krysse fingrene for deg... :)

Det er forresten her man kan lufte nettopp bekymringer med folk som kanskje har vært igjennom noe lignende...

Kjedelig å gå på vent hele helgen men du skal se alt er bra med lille-spire....

Masse trøste klemmer :)

Skrevet

Takk for det, Dollface&lille_spire_01.10.08!

Utrolig kjedelig og gå å vente så lenge i uvisshet. Akkurat nå prøver jeg å sende sms til alle gravide jeg kjenner for å høre om de har en babymonitor jeg kan låne i håp om at jeg kan klare å høre noe hjertelyd jeg... men ingen har hørt om det en gang :/

Skrevet

Du dette er het normale verdier.Se denne tabellen. Verdien er høyest som du sa rundt uke 10 og synker så.

http://www.birth.com.au/Info.asp?class=6620&page=8

Det er også helt normalt med mindre symptomer. Spontanabort så sent er veldig veldig sjeldent husk det.

Skrevet

Lykke til ChellBell! Jeg er sikker på at alt er i orden! Jeg var hos jordmora på torsdag, og hun greide ikke høre hjertelyden, men sa at jeg sikkert kom til å høre den neste gang. Jeg har også lest det om hcg verdiene som synker etter uke 10, så dette går sikkert bra!

Skrevet

tror ikke du skal bekymre deg! jeg hørte verken hjertelyd hos legen eller hadde vært på UL. men legen sendte på opp på UL og alt var bra, hjertet slo og den lille hadde det bra:) hadde heller ikke noen symptomer på graviditet egentlig. bare småkvalm men det var svært sjelden! tror vi legger oss for mye oppi dette med symptomer, at vi MÅÅÅÅ ha det.. vi er bare helsige som slipper det synes jeg. og tror mange pluttselig er sååå gravide når de finner det ut at symptomene blir litt framkalt. dette gjelder seff ikke alle, men tror mange utvikler symptomer slik når de vet om det. prøv å ta det med ro, er sikker på at du ikke har noen grunn til bekymring;) vet det ikke er lett, men når du kommer på UL blir du så letta, og tenker at ja da har den det jo bra:) da kan du slappe av og nyte svangerskapet.

Skrevet

Er jo mange som mister symptomer npr man passerer 12 uker..for 2 trimester skal visst være den beste delen av svangerskapet..man kan bli mere opplagt, mindre trøtt..kvalmen kan forsvinne osv.

Ømme pupper kan komme og gå..mine er ikke ømme lengre i det hele tatt nå..ikke vært det på flere uker..

Så at du har lite symptomer trenger ikke å bety noe som helst, og sjeldent man kjenner liv i uke 12 også

Jeg vet lite om HCG skal synke eller stige nå..men en plass i svangerskapet skal det iallefall synke..men vet ikke npr den toppen er jeg..

Ønkser deg iallefall lykke til og krysse fingrene for at den lille ligger å spreller i magen din nå :)

Skrevet

Sniker meg inn fra 1.tri en liten tur! Det er helt riktig som flere sier at hcg-verdier når et maksimum rundt uke 10, for så å synke igjen. så dine verdier er helt sikkert ikke noe tegn på MA etter hva jeg kan forstå ihvertfall! Hentet dette fra den krakle-siden på nettet http://www.krakle.com/ventenett/hcg.html :

HCG fordobler seg hver 2. dag til nivået ligger på ca 10.000, for så å øke langsommere. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning.

Hvis graviditeten stopper ved svangerskapsavbrytelse eller abort vil HCG-nivået halveres for hver dag....

Og din verdi har jo bare sunket bittelitt, den har jo ikke blitt halvert, da skulle den sunket til ca 15 000 el no iløpet av to dager! Så dette går nok heeelt fint, Chellbell=)

Jeg har forresten null symptomer for tida nå jeg også, ikke no kvalm, øm eller trøtt, bare bittelitt stikking i livmora en sjelden gang! Og prøvde å lytte etter hjertelyd igår, men kunne ikke høre noe, litt for tidlig enda!

Men er nok framdeles gravid, for tror at hvis d skjer en abort så sent som nå, så vil man merke d m en blødning nesten uansett tror jeg! Håper dette var til hjelp, og at du klarer å slappe av og nyte helgen!

Skrevet

Tuuuusen takk for alle svarene og oppmuntringene!! Det har hjulpet veldig!

Jeg har bare valgt å tro at dette går helt bra og er helt normalt. Jeg tror det til det motsatte er bevist :)

Litt spesielt at legen min anbefalte meg å teste HCG verdiene mine når jeg er så langt på vei og verdiene synker :/ Det burde hun vel ha visst..?

Kanskje jeg skal begynne å gå til jordmor i stedet. Det er jo så mange som sier at jordmor har ofte litt bedre tid til deg enn en lege også.

Tusen takk igjen for alle meldingene!

God helg til alle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...