Gå til innhold

Ferber.helvete..Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke bare skal vi få gutten vår til å sovne om kvelden, men vi skal også avvenne samsoving.Idiot-ullevål som anbefalte det!Vi har holdt på med denne ferber-metoden siden ons.Da sov han først en time-før han våknet.da lå han og skrek-tuller ikke nå i tre timer.Da orket ikke mor mer.La oss i sengen min og han sovnet med en gang.Igår lå han og skrek tre timer.Da var det nok for meg.Nå la vi han for en time siden.Han skriker ikke, men ligger våken,snakker med seg selv osv.Virker ikke som han skjønner han skal sove.Enda han sikkert er kjempetrøtt.Har ikke sovet siden kl.tre..Hva skal jeg gjøre.Gutten på 5 mnd sover så lite.Og mor er utslitt..Før vi hr lagt han om kvelden har vi badet og han er god og mett!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 mnd er for lite for ferber. Gi gutten kos og trygghet i stedet. Sitt hos ham, syng, snakk gjør hva som helst.

Dersom dere vil prøve ferber når han blir litt eldre må dere aldri gi dere. Det er det (brutale) poenget med metoden. Gir du opp og løfter barnet ut av sengen har du tapt.

Er veldig motstander av ferber og mener man bør prøve alt før man tyr til så drastiske metoder.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke problemet med at han ligger våken og pludrer litt. Det er jo det beste. At han kan legge seg våken og pludre litt til han sovner av seg selv. Så jeg foreslår at du lar ham ligge så lenge han koser seg og ser hva som skjer. Så får du heller gå og trøste dersom han begynner å gråte.

Lykke til!

Skrevet

Vi fikk anbefalt ferber av helsesøster.

Det gjør ikke noe at han ligger og pludrer, det er bare det at snart setter han igang og skriker og skriker til vi tar han opp.

Skrevet

Det du skal lære gutten er egentlig 2 forskjellige ting. Nr 1 er å sovne selv på kvelden, nr 2 er å avvenne med samsoving. Kanskje du skal prøve å ta en ting av gangen?

Prøv å legg han våken i egen seng hver kveld. Blir han urolig, så ta han opp og ro ned, gi gjerne pupp, og prøv å legg han igjen. Ha det mørkt og stille. Jeg puppet han i søvn mange kvelder, og tenkte at her lager jeg meg et problem, men plutselig en dag da han var 6-7 mnd skjønte han greia. Siden har han sovnet selv, og sovet stort sett hele natta. Jeg tenker at da var han trygg nok, og vi prøvde uansett hver kveld.

Samsovingen kan du avvenne mer gradvis. Går det å snike han over i egen seng i sovende tilstand, så er det lov. Plutselig en dag sover han nok rundt i egen seng skal du se.

Og gjerne hvert deres rom. Pjokken her sov mye roligere da vi flyttet han.

Gi det tid. 5 mnd er ikke mye.

Skrevet

Godt du sier 5 mnd ikke er mye! Har inntrykk av at alle babyer rundt oss sover fra 19-06.Så føler meg så mislykket ifht de i barselgruppen.Håper jeg får igjen for samsovingen senere.

Takk Eilethya.Det hørtes fornuftig ut det du skrev.

Skrevet

Jaja, det anbefales så forskjellig. Men husk at dere ikke skal følge en metode som føles feil for dere. (Jeg f.eks klarer ikke å høre lillegutt ligge å hyle etter meg og bare stå utenfor døra og høre på).

Dersom dere synes det er helt greit å la ham sove må dere sette dere skikkelig inn i hvordan ferbers fungerer og hvordan det skal gjennomføres.

Her er noen lenker som kan gi litt veiledning (noen for andre imot):

http://www.babyverden.no/templates/Article____4362.aspx

http://www.toogto.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=1

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=257643

Helsestasjonene skal også ha et infoskriv (hadde i hvertfall før) om ferber og det var rart dere ikke fikk dette. Ring og spør om de har heftet ev. be om mer veiledning i metoden.

Som sagt. Ikke gjør noe dere føler er feil bare fordi HS sa at dere skulle prøve. Jeg forstår det som at dere synes det er tøft siden dere har gitt opp de foregående nettene.

Lykke til videre. Dersom denne metoden ikke fører frem eller dere bestemmer dere for å avbryte så husk at det finnes andre "snillere" metoder. Dere kan f.eks låne boken "The no cry sleep solution". Skal se om jeg finner lenker til flere søvn-triks til dere ;-))

Skrevet

Så snilt av deg Tingeling!!Vi fikk info om ferber, og jeg vet hvordan den funker.Klarte rett og slett ikke gjennomføre.

Skrevet

Slapp av, lillingen her har nettopp begynt å få noen netter med soving fra 19.00-06.00 og han er 8 mnd! En liten er på 5 mnd er nettopp det ... veldig liten!

Gi ham tid og trygghet så ordner det seg nok :-)

Det du kan få igjen for samsovingen er jo en trygg unge og et tett bånd mellom mor/far og barn, og det er jo ingen dårlig gevinst!

Skrevet

Tingeling: Samsov dere med gutten deres??

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du måtte slutte med samsoving?

Vi samsover (jente på 7 mnder), og har aldri fått noen tilbakemelding på at det ikke er "lov".

Skrevet

Ja, det føles ofte sånn.. Men du er absolutt ikke mislykket - dette med søvn er det mange som sliter med. Og de andre på barselgruppa di har sikkert andre ting de sliter med - ingen er perfekt. Og samsoving er jo egentlig ok, så lenge alle sover.. Problemet kommer når man ikke sover lenger.

Dette kommer dere til å klare! Ikke gjort på et blunk, men som jeg skrev over: Jeg tror det er viktig å prøve hver kveld. Går det ikke, så går det ikke, men da har man iallfall prøvd. Jeg tror ikke jeg lyver når jeg skriver at pjokken vår ikke sovnet selv før han var 6 mnd. Men vi prøvde hver kveld likevel. Samsovingen sluttet vi med tidlig fordi jeg ikke fikk sove, så akkurat der har jeg ingen erfaring - men jeg tror det også går seg til når han begynner å sove lengre perioder alene. 5 mnd er ingenting.

Og som tingeling80skriver: Ikke gjør noe som føles helt feil for dere.

Masse lykke til, og du høres ut som en kjempeflott mamma for sønnen din!

Skrevet

Fordi jeg ikke sover så godt.

Skrevet

Vi samsov endel de første ca 3 mnd, ja. Ikke nødvendigvis hver natt, men endel hele og mange halve netter ;-) (Vi kan fremdeles ta han oppi til oss om han trenger det for å roe seg, men det har vel skjedd én gang siste mnd.)

Han trengte rett og slett litt tid for å lære seg dette med å sov(n)e i egen seng. Vi praktiserte også lenge "gi-mat-på-sengekanten" ... og da sovnet han gjerne med flasken liggende i armkroken min. Det var litt vanskeligere å venne av med, men med litt ekstra kos og synging på sengekanten hans så har det gått riktig fint det også :-)

Vi har egentlig hele vegen gjort det som har føltes riktig for oss og som har gitt lillingen trygghet, samtidig som at vi gradvis har trent han over i egen seng og til å sovne selv. Så når vi nå snart er kvitt det siste nattmåltidet (og det er hvert øyeblikk) så er vi i havn med en unge som legger seg greit om kvelden og sover hele natta i egen seng.

Det tar nok litt lengre tid enn med ferber, men er nok snillere både mot mor og barn ;-)

Skrevet

gutten vår på 6 mnd har sovet kjempe dårlig... og jeg er egentlig overrasket over at du fikk anbefalt ferber til din som er kun 5mnd.. liten til en så drastisk metode spør du meg!

For oss har løsningen vært the no cry sleep solution. (boka får du kjøpt på eks bokkilden.no)... anbefaler deg den..

Den tar for seg mange ting, bla samsoving (avvenning) og hvordan man skal få de til å sove:

-lengre lurer om dagen

-sovna av seg selv om kvelden

-ikke våkne så ofte om natta (vår våkna 2* i timen før=( )

jeg er motstander av ferber som du sikkert skjønner:) og hadde nok aldri klart å gjennomføre en slik kur...

Prøv alternativene først, og for all del ikke gjør noe som føles feil for dere...

Skrevet

HI

hvorfor anbefalte UIlevål deg det? Jeg er for Ferbers hvis det gjøres riktig...bare nysgjerrig på hvilken kontakt du hadde med UUS...vi skal nemlig kanskje innlegges for vurdering neste uke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...