Gjest Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 I drøyeste laget spør du meg! Vår minste på 2 år holder på og sjekkes for muligens cøliaki! Fikk brev fra spesialisten som skal sjekke vår datter fremover, men vi må belage oss på 3 måneders ventetid!! Det var jo morro og høre! 2 åringe sliter jo sånn med magen om dagen, og dette har hun slitt med i noen måneder allerede. Appåtil vente så mye som 3 måneder til i tillegg. Huff nå ble jeg deprimert altså!
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Huff da, du får bare begynne å mase på dem, så får du kanskje time litt fortere=) Kan jo håpe. Synes det er drøyt at et litet barn skal gå å ha problemer så lenge uten å bli utrett
♥binna♥ Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Du kan ta blodprøver for å sjekke mot cøliaki, det har vi gjort (to ganger til og med). Hvis det er snakk om prøve fra tarmen bør jo blodprøvene være positive først. Blodprøvene kan kanskje taes hos fastlege, evt lab på sykehus hvis dere bor i nærheten av et.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Ja jeg vet. Forferdelig og vite at hun skal gå enda mange måneder og slite. Fanden altså, ble så deprimert av den samtalen. Æsj!
♥binna♥ Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Og hva var svaret? Hvis det var positivt ville jeg tatt en telefon til sykehuset og undersøkt om det var mulig å komme inn før 3 mnd. Det med tre mnd kan jo bare være at ventelistegarantien er tre måneder, ikke nødvendigvis at det tar tre måneder før dere får time.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Blodprøvene var negative, heldigvis. Men legen mente at disse prøvene ikke gir 100% riktig svar i alle tilfeller. Altså, man kan ha cøliaki selv om prøvene er negative. Og siden min datter har så mange symptomer mente hun det beste var og få sjekket henne hos en spesialist. Får håpe jeg ikke hørte helt korrekt, og at det er som du sier, en ventlistegaranti på 3 måneder hun mente. Takk :-)
A4 Husmor.... Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Er det ikke mulig å få tatt dette privat? Hvis det lar seg gjøre ville jeg heller brukt de pengene og fått en blid og fornøyd unge raskere.
♥binna♥ Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 OK, dere får ha lykke til. Håper din datter ikke har cøliaki. Vi tok to runder med blodprøver fordi legen ikke stolte helt på dem siden gutten min også har mange symptomer. Men heldigvis var de negative. Han har derimot laktoseintoleranse, men det er et mye mindre problem føler jeg. Kanskje kan han også vokse det av seg. Han er 3 1/2.
It's all about me Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 binna: For det første kan en ta hundre og ørten blodprøver som slår ut negativt og alikevel ha cøliaki. Er det masse symptomer der før en ta gastroskopien uansett. Lillegutt får bare negativt på blodprøvene men har aliekvel cøliaki, og ikke i en mild grad akkurat. For det andre har laktoseinntoleranse og cøliaki mange av de samme symptomene. Og cøliakikere reagerer også på laktose før de har gått litt på riktig diett. Dette fordi tarmtottene i tynntarmen som ødelegges av glutenen inneholder også den delen som bryter ned laktosen. Derfor kan de med cøliaki se store bedringer av å kutte ut melken og tro det er den som er grunnen til all ubehag. Mange fastleger vet ikke dette. De ser bare det aller grunnleggende, ikke at cøliaki kan være mer komplisert enn som så. TIL HI: Har sykehuset deres dropp inn på barneavdelingen på kveldene hadde jeg dratt ditt hvis formen er dårlig. At de der ser en slapp unge med løs hud pgs vektnedgang er effektivt. Det var det som fikk hjulene igang hos oss. Da fikk vi gastroskopi i løpet av få dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå