Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 og hvordan gå frem til at personen faktisk innser at h*n kanskje har det og går til utredning ?? min samboer : *har ørtihundre baller i luften men klarer aldri å fullføre en idè *rastløs *blir lett irritert / sinna *impulsiv ja..det er blant noe av det jeg kan beskrive på han.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Mannen min har adhd ble påvist når han var 11 eller 12 tror jeg. Han gikk på medisiner når han var yngre i noen år men så tok moren hans han av dem, var egentlig ikke nødvendig for han fant de ut. Han blir litt hyper noen ganger, spesielt hvis han drikker mye melk eller spiser ting med endel sukker i, kostholdet er veldig viktig når man har adhd. Ellers blir han fort rastløs og lett irritert eller sinna når han ikke klarer å huske eller fullføre ting. Jeg må for eksempel minne han på om igjen og om igjen når han skal gjøre husarbeid. Jeg kan ikke selv se på tv hvis han skal gjøre noe i huset for selv om han overhode ikke liker programmet trekker tven han til seg, og han klarer ikke holde fokus på det han drev med. Hvis han driver med ting som egentlig ikke er i hans interessefelt så hopper han fra en ting til en annen hele tiden og lite blir gjort. Er det noe han er intresert for derimot så kan han sitte i timesvis og ikke merke at tiden går. hvis ting skal gjøres og jeg ikke er hjemme må han ha lister over gjøremål. Selv om det skulle være bare to ting. Har han det ikke skriftelig klarer han ikke å få kommet igang med det. Allt som går på rutiner går stort sett greit. Men når vi bryter rutinene blir det litt kaos for han. Han kan gå for å hente noe i skapet, åpne skapet og stå å kikke inn i flere minutter ikke helt klar over hva han ser etter eller at han ser etter noe før jeg spør hva skulle du ha i skapet, da husker han og fungerer igjen. (det er et eksempel fra når han ikke har passet nok på hva han spiser.) Men mannen min er klar over hva som lager masse av denne oppførselen og jeg er klar over det også derfor kan vi legge opp et system som funker. Viktigst for meg er at han aldri tar sitt sinne utover meg, barna våre eller ting rundt oss. Når vi ble sammen kunne han ødelegge ting når han ble sint/frustrert. Men det ga jeg klar beskjed om at skulle vi være sammen så godtar jeg ikke det. og han klarte fort å bli kvitt den uvanen. Han har også blitt flink til å sette ord på hva som gjør han frustrert og prate med meg om det slik at han er mye mindre sint nå. Og barna våre har faktisk ikke sett pappan sin sint, litt irritert noen ganger ja men ikke sint. :-) Men til spørsmålet ditt, jeg tror at det kan være veldig vanskelig å få noen til å inse at noe er galt med dem, hvis de ikke lurer på det selv. Tenk hvordan du ville reagert om noe kom og sa til deg at jeg tror du har en sykdom/tilstand som kommer av en skade i hjernen. Jeg har ingen råd til deg annet en gå veldig forsiktig fram. En annen ting er at man trenger ikke å ha adhd selv om man har endel tegn på det i oppførselen sin. Sinne og rastløshet kan komme av mange andre ting også. De andre tingene trenger heller ikke ha noe som helst med adhd å gjøre, mange grunner til at folk er som de er. Lykke til
Hikken Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Jeg har selv ADHD, fikk diagnosen da jeg var 17, og beskrivelsen av din mann høres ut som en kort sammenfatning av meg :-) Var en psykolog som snappet det opp da jeg var der av en helt annen grunn, og etter det begynte ballene å rulle litt. Har dere snakket noe om dette, eller er det dine antakelser? Send gjerne en pm, så kan jeg fortelle litt om hvordan det er greiest å rote seg fram i systemet, var til ny utredning i fjor da jeg ønsket medisinering.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 jeg har sendt en PM men håper vi kan holde dette privat ?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Jeg har det selv. Samboeren din trenger hjelp, men den hjelpen må han oppsøke selv.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Kanskje det hjelper om du forteller ham nøyaktig hvor og hvordan han skal gå fram? Noe som bringer meg til spørsmålet; hvordan går man fram for å få utredet adhd i voksen alder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå