Gå til innhold

Og jeg som trodde jeg hadde guttebaby i magen! =) (laang fødselshistorie)


VeslePhreaken

Anbefalte innlegg

Søndag 30 mars (9 dager på overtid) dro vi inn til ABC for å ta noen blodprøver iogmed at jeg klødde sånn i hendene. Tok egentlig disse prøvene allerede på Torsdag og de var litt høye, men var ikke fastende når jeg tok de, så jeg måtte visst tilbake. På torsdag hadde jeg 1 cm åpning, og hadde en del smerter nedentil..

Etter prøvene ble jeg sjekket igjen, fortsatt 1 cm åpning. Smertene hadde tatt seg opp en del, og jordmora mente det var modningsrier.. Så vi dro hjem igjen, og jeg la meg til å sove. Hadde bare sovet i 4 timer natta før, og fikk to timer på øyet før de ringte fra ABC igjen. De ville ha meg inn nok en gang fordi legen ville se på meg.. (For et mas.. Vi bor i nittedal, og det ble litt mye frem og tilbake..)

Ble koblet til et ctg apparat, hvor de så at jeg hadde noen sammentrekninger innimellom. Nå fant de også eggehvite i urinen, og blodtrykket var temmelig høyt, så da var det svangerskapsforgiftning på gang.. Jeg fikk ultralyd og ble sjekket igjen. Denne gangen hadde jeg 3 cm åpning. Det ble bestemt at jeg skulle bli for å se hva som skjedde, men legen ville helst sende meg hjem igjen for å komme tilbake dagen etter for å bli satt i gang. Klokka var vel rundt fem når jeg kom inn på fødeavd på ullevål.. Smertene tiltok, spesielt i lårene (!).. Klokka sju ble jeg sjekket nok en gang, og hadde da 5-6 cm åpning, og ble dermed regnet som "i fødsel"..

Jeg pustet meg fint gjennom riene, og hadde hele veien vondt i lårene, og ikke så mye i magen eller ryggen. Ble overrasket over det.. Ingen som har nevnt den type smerte under fødsel før.. Det var litt plagsomt, for jeg fikk aldri slappet av i beina, så de begynte å krampe seg mellom riene også.. Men det var på langt nær så vondt som jeg hadde forestilt meg.. Det var slitsomt, iogmed at jeg hadde sovet så lite..

Litt over ti gikk vannet, og pressriene satte inn. Dessverre var ikke bebisen kommet langt nok ned enda, så jeg fikk ikke lov til å presse. Dette var det DESIDERT værste med hele fødselen, å holde igjen pressriene. Det var helt grusomt å jobbe i mot sin egen kropp.. Klokka elleve var det vaktskifte, og den nye jordmora lot meg presse. samtidig gikk hun inn og dyttet vekk de siste kantene slik at jeg fikk full åpning. For hver gang jeg presset, kom bebisen lenger ned.. Så sier jordmor at hun ser hodet! Jeg visste ikke en gang at jeg var kommet så langt :P Midt oppe i pressriene sank oksygen nivået til bebisen, fikk plassert en oksygenmaske over ansiktet, som jeg dyttet vekk fordi jeg trodde det var lystgass, hehe.. Pusta et par ganger, så var det i orden igjen. Etter 15 min med pressing var hun ute.. HUN! Ei jente! Jeg var så overrasket! Vi visste jo ikke kjønnet, men var så sikker på at det var gutt.. Hehe..

Det å presse henne ut var ikke vondt i det heletatt. Det var en liten stund det sved litt, men ikke noe værre enn ved f.eks en urinveisinfeksjon. Det var sikkert da jeg fikk de små riftene. Sydde noen få sting, men ingen dype rifter, takk og lov..

 

Lille Ariel ble født 2 min over tolv 31 mars, 10 dager på overtid. Bråbestemte seg for å komme på naturlig vis dagen før igangsetting. Gudskjelov..

Hun var 3390 g og 50 cm. 35 cm i HO, og selvfølgelig verdens fineste =)

Vi kom hjem fra sykehuset i går. Fikk ligge på ABC etter fødselen, selv om jeg ikke fikk føde der pga sv. forgiftningen. Men jeg fødte uansett uten smertestillende, fikk litt xylocainspray nedentil like før jeg presset henne ut bare.. Ble litt lengre enn 2 døgn på ABC fordi vi slet med ammingen, men nå begynner det å ordne seg... Hun er kjempe rolig, og skriker bare når jeg er litt for treg med puppen :P

 

Lykke til, til alle dere andre som har fødselen foran seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse, det var flott å høre at fødselen kom i gang av seg selv og gikk så bra! Kos dere masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...