Gå til innhold

Hvilket tenker dere er hovednavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eksempel Henriksen-Bakke. Hvilket etternavn tenker dere er hovednavn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver dere det med bindestrek er Henriksen hovednavn. Uten bindestrek anses Henriksen som mellomnavn og Bakke som etternavn

Skrevet

Så lenge det er bindestrek så skal det jo sies og brukes som en enhet. Men for flyten i navnet sin del ville jeg byttet plass på de to.

Skrevet

Ja, det vet jeg, men oppfattes det slik for folk også?

Skrevet

Er bare et eksempel, vi heter ikke dette. Babyen vår skal få begges etternavn med bindestrek, men lurer bare på hvordan det oppfattes. Om det første navnet oppfattes som "hovednavn" eller om det er det siste.

Skrevet

Når det er med bindestrek er det 1 etternavn.

Hadde nemlig en diskusjon med folkeregisteret. Så med bindestrek er det ingen av de som ikke er hovednavn, begge er er nå blitt 1 hovednavn. Man har med bindetrek laget et nytt etternavn.

Jeg het "Hansen" før og far het "Larsen" og nå heter vi "Hansen-Larsen". Om noen skriver bare 1 av navnene blir vi faktisk fornærmet nettopp fordi dette handlet for oss om likeverd.

Skrevet

Hvordan det oppfattes?

Som flere her sier, er det jo ett navn.

Men noen vil kanskje oppfatte de siste navnet, som i ditt eksempel Bakke, som 'hoved-etternavnet'.

For det er jo det som er etternavnet dersom det ikke er bindestrek mellom navnene.

Men jeg tenker som flere andre her, at det er kun ett navn å at ingen av dem er 'hovednavnet'

Skrevet

Jeg tenker at det er 1 etternavn. Gaar ikke ann aa tenke paa det ene navnet som hovednavn fordi man alltid MAA si/skrive begge.

Skrevet

Har lurt litt på følgende. Når Henriksen-Bakke en dag gifter seg med Larsen-Kristensen blir deres barn da Henriksen-Bakke-Larsen-Kristensen eller må disse barna nå faktisk ta det valget som foreldrene ikke klarte? Forresten er det bedre med bindestrek enn å bare sette kvinnens etternavn før mannens uten, da blir det jo bare noe som forsvinner i den generasjonen. Vi flippet mynt om etternavn og vi tar alle det navnet myntet fallt på. I vårt tilfelle ende vi alle opp med mitt etternavn, som ikke er det samme som mine foreldres da jeg byttet som tennåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...