Maaaamy. Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Fikk brev fra legen min i dag, med svar på div blodprøver. Alle var bra, bortsett fra ferretin. Anbefalte meg å begynne med jern, men at jeg kunne godt ta det opp med jm min. Nå er det helg da, så da blir det ikke før på mandag. Men det jeg lurer på er, dere som tar jern, hvilken type tar dere? Etter fødselen sist måtte jeg begynne med jern mens jeg var på sykehuset og gå på derganske lenge. Er om det er noen av dere som tar eller har tatt Niferex under svangerskapet? Det var det jeg gikk på etter fødselen. Har hatt mistanke om jernmangel en stund, og har lyst til å begynne på det så fort som mulig pga svimmelhet osv...Er i uke 29 nå.
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Bruker også Hemofer....
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Forrige svangerskap brukte jeg hemjern -uten særlig effekt egentlig... Nå i dette svangerskapet har jeg brukt ferromax, -som er endel sterkere. Men man skal visst ikke begynne på for sterke jerntabletter uten at lege eller jordmor har sagt du skal ta dem, så var jeg deg, ville jeg nok ventet til mandag og fått hørt med jordmor da. -På meg funker forøvrig ikke disse jerntablettene jeg har holdt på å stappa i meg i mange måneder allerede, så nå får jeg jernsprøyter istedet... -har hb på 7,9 og alt det andre i blodet som har med jern å gjøre er også altfor lave. Og verdiene bare fortsetter å gå nedover, selv etter at jeg har tatt flere sprøyter.. Så jordmor var litt bekymret og fortvilet da jeg var der i dag, for vi finner jo ikke ut av hvorfor kroppen min ikke vil ta opp jernet. Hva ligger din hb på?
Wendela Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Jeg prøvde hemofer, men de ble for sterke for meg. Floradix formula (Helsekost tilskudd) hjalp imidlertid og var skånsomt for magen. Blodprosenten gikk opp igjen til et helt flott nivå :-)
Maaaamy. Skrevet 4. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2008 Vet dessverre ikke hva den ligger på. Her sjekkes ikke det så veldig ofte ang dette med jern. Har kun sjekket det en gang før i denne graviditeten og da var den helt super. Har ikke papirene her i farten. Men i brevet fra legen stod det bare dette ang ferretin, at jeg burde begynne på jern. Nei, det var det ang styrken på jerntabl jeg var litt usikker på også Så jeg får vel bare vente til mandag og ta en tlf til legekontoret så jeg får vite var ferretinen ligger på, og så ta en prat med jm. Kjenner igjen noen av symtomene jeg hadde sist, så tenkte meg at jeg måtte begynne med jern. Etter jeg fødte sist var jeg så svimmel og elendig, holdt på å svime i hytt og pine. Da var den visst veldig lav..... Så trasig da at de ikke finner ut dette med deg og jernet da. Er du veldig plaget av det, eller klarer du å fungere greit?
Mamma*til*3 Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 Prøv Aminojern, ny jerntabl med få bivirkninger, og har bevist bedre jernopptaknivå enn andre jernprep...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå