Nr.2imai08 Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Har dere blitt fulgt opp av gynekolog og/eller spesialist på stoffskifte under svangerskapet? Har dere evnt. fått tilbud om ekstra ul, for å sjekke om babyen har det bra, vokser osv? Er selv i latterlig dårlig form, vet ikke om dette har sammenheng med stoffskifte men da jeg fikk nylig høre at vi med stoffskifte sykdommer kan bli dårlige under svangerskap og burde få tettere oppf. ble jeg litt irritert. Er nå i uke 34 og har ikke fått annen oppf. enn fra jordmor. Bare spør fordi jeg lurer på hva som er praksis rundt omkring...
(((( 2 kids-gutt og jente)))) Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Ja jeg har fått supergod oppfølging i sv.skapet. Har vært hos indremedisiner og gynekolog 1 g i mnd for å justere medisiner og for å se at babyen har vokst normalt:-)) Det har vært betryggende med denne oppfølgingen:-)
Nr.2imai08 Skrevet 4. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2008 Takk for svar! Ja, det er akkurat den tryggheten jeg føler at jeg mangler...Tror nok jeg kommer til å ringe føden på mandag og høre når det er gynekolog her neste gang sånn at jeg kanskje kan få en ul til... Dumt at det er så ulik praksis...
Tess85 Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Jeg er i uke 27, så hører ikke til her riktig enda... Men, ville bare si at det virker som om det er veldig ulik praksis på dette. Jeg sa til legen min at jeg hadde hørt at vi med lavt stoffskifte skulle ha oppfølging hos indremedisiner. Dette hadde ikke legen hørt noe om, så hun ringte til sykehuset ( I Bodø) for å høre. Der sa de at dette var ikke vanlig. Det var nok å ta kontroll-blodprøver hver 8.uke... Blir jo litt skeptisk når en hører at andre får kjempegod oppfølging...
jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Hei :-) Jeg har også fått veldig god oppfølging med stoffskiftet mitt. Det endra seg ganske mye i starten av sv. skapet og jeg gikk 2 ganger opp i sterkere dose. Nå har det vært jevnt siden jul. Kjempeviktig å få oppfølging av lege, det er bare å si ifra at du må få sjekka stoffskiftet jevnlig slik at du ikke blir dårlig. Er ikke alle legene som er like effektive med dette, noen må man dessverre alltid mase på.. :-(
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Får veldig bra oppfølging syns jeg. Jeg har alle kontrollene min hos jordmor på sykehuset og tar blodprøver hver måned, nå hver 14.dag på slutten. Prøvene blir vurdert av lege hver gang. Har ikke vært på noen ekstra ul, skal ikke være nødvendig sålenge stoffskiftet er godt regulert med medisin.
Måånestråle Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Jeg har vært fornøyd med oppfølgingen underveis i svangerskapet, men sammenlignet med det jeg leser her, så har jeg fått middels god oppfølging, kanskje?! Jeg har tatt prøver hver 4. uke hele veien, og gått til fastlegen ca 1 gang i mnd fram til jeg begynte å alternere mellom fastlege og jordmor. Nå går jeg oftere fordi jeg nærmer meg termin, men holder meg nå til "vanlig hyppighet for svangerskapskontroller". Jeg er 40 uker på vei i dag (!). Levaxindosen har blitt justert opp 4 ganger, og jeg har økt fra 125 til 225 mikrogram. Jeg var SUPERdårlig første halvdel av svangerskapet, men har kommet meg litt underveis. Var 100% sykemeldt fra uke 10 tom 18, og ca 50% etter det fram til termin, sykemeldingen har vært mest pga stoffskifte og den elendige formen som ellers har fulgt med (var ekstremt kvalm lenge, men kastet ikke opp). Har hørt at mange som har lavt stoffskifte er dårlige under svangerskapet, men dette er litt sånn på rykte-nivå. Jeg fikk en ekstra UL i uke 12, men det var pga en tidligere spontanabort, ikke pga stoffskiftet. Ellers har symfyse-fundus målene mine vært ganske høye hele veien, så legen tipper vel at alt er vel der inne. Jeg har hørt at de som føder på Bærum og går på levaxin får en ekstra UL nærmere termin for å sjekke veksten til baby. Men det er visst lite slikt her i Trondheim...
Nr.2imai08 Skrevet 5. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. april 2008 Jeg skjønner nå at det er svært ulik praksis på dette, jeg har vært nødt for å be om nye blodprøver for å sjekke om dosen med Levaxin er riktig. Har justert opp en gang, nå skal jeg be om nye prøver. Håper uansett det går bra med dere alle sammen og med de små Takk for svar alle samen! HI
(((( 2 kids-gutt og jente)))) Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Off ja det er trist at noen får så mye bedre oppfølging enn andre:-( Mitt stoffskiftet har variert ganske mye i sv.skapet fra mnd til mnd, slik at med.dosen har blitt forandret fra mnd til mnd. Håper du har det sånn någenlunde bra du og da:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå