Reveenka Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Noen som vet hvor jeg kan finne oppskrifter på mat uten melk i til melkeallergiker? Er helt i startgropa og må orientere meg litt...
dritgrei hei hei! Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 http://www.utenmelk.no/index.php dette er min første opplysnings-side, og den inneholder mer enn nok infor for meg til å klare å lagre alt sammen... også sier superdupermamman, at de havreproduktene som finnes er gode. havrefløte og havremelk og slikt. at det er bedre enn ris og soya. Si ifra om du finne noe som er kjempegodt, for jeg har til nå ikke spankulert så my ei erstatningens verden. jeg lager heller mat helt uten melk, men det kan fort bli litt ensfomig i mitt hode. :-)
dritgrei hei hei! Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Nå så jeg du hadde fått den på skravle også... det er jo kanskje et godt tegn :-)))
dritgrei hei hei! Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 http://matprat.no/soketreff.aspx?fritekst=uten%20melk også den...
Gjest Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Jeg elsker havrefløte. Den oppfører seg som vanlig fløte når man lager mat. Jeg har brukt der vanlig fløte skal brukes og man kjenner ikke forskjell.(lammefrikasse, indiske retter, havregrøt blir ekstra god med en dæsj havrefløte, lasagne- u name it) Havremelk er og fin i pannekakerøre. siden mine gutter ikke skal ha soya, sverger jeg til Oatly produkter. Rismelk er litt mer vannaktig i konsistensen- gutta drikker den men jeg synes ikke den er brukendes i matlaging Soyamelk (soya semp som du kan få på blå resept) kan og brukes i all matlaging. Finfin til det meste. Det finnes en kokebok fra voksentoppen som har oppskrifter som er veldig fine. Ellers er utenmelk.com fin. Du får hyle ut om det er noe du lurer på.
Trollmora Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Du har jo fårr masse tips ) Vil bare legge til at rismelk er fin til risensgryngrøt! Bruker du soyamelk blir grøten gul:o( Soyamelk blir veldig tykk når du sper den i sauser, men er veldig fin som erstatning til melk i bakevarer. Både rismelk og soyamelk er søte, bare sånn at du er obs på det når du lager salt mat.
Reveenka Skrevet 7. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2008 Tusen takk for mange tips - men jeg lurer på hvor jeg får kjøpt ris- og soyamelk - og havrefløte? Har aldri sett disse produktene noe sted... Er de i helskostbutikkene?
Trollmora Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Soyamelk kjøper jeg på Kiwi. Der kjøper jeg også melange margarin uten melk og blå soft soya spesial, smøremargarin. Har kjøpt rismelk på Rimi samt margarin der. Ultra og Ica Maxi har stort utvalg, bla soya rømme og noen gode smøreoster basert på soya. Havremelk vet jeg ikke hvor man får kjøpt, men tenker at om du spør i butikken kan de se om de vil ta det inn for deg.
Mirte Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Her i Oslo har de bra utvalg på Ultra på Bryn. Er det noen her som vet hvilken ost som egner seg best på pizza? Vi er også i stargropa når det gjelder melkeallergi, og sønnen min savner pizza mest.
Trollmora Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Var innom en helsekostbutikk(kjede) og de har havremelk i sitt utvalg samt endel smøreoster basert på soya samt soyarømme. Melka var veldig dyr 25,- for en liter mot soya/rismelk til 15-16,- Hvis du har fått påvist melkeallergi/intoleranse så mener jeg man kan trekke fra endel utgifter på selvangivelsen. For vår del har ikke blodprøve gitt noe entydig resultat, selv om vi ser at ungene sliter med utslett og vondt i magen med inntak av melk utenfor heimen.
Trollmora Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Jo angående selvangivelsen: Punkt 3.2.4 3.5.4 Særfradrag for uvanlig store sykdomskostnader Ved uvanlig store merkostnader på grunn av egen eller forsørget persons sykdom eller annen varig svakhet, har du krav på særfradrag. Sykdommen må dokumenteres med legeattest. Har du tidligere fremlagt legeattest hvor det fremgår at sykdommen er kronisk, behøver du likevel ikke å legge frem legeattest for hvert år du krever særfradrag. Kostnadene må på forespørsel kunne dokumenteres/sannsynliggjøres og utgjøre minst kr 9 180. Fradrag gis fra første krone for tilsynskostnader som skyldes barns sykdom. Før i vei, men gjem kvitteringer i tilfelle de ønsker dokumentasjon på utgiftene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå