Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge barna mine har fått 5 barnesykdom, leser på nettet at det akn være en viss fare for gravide forbundet med dette viruset. Ringte føden for å høre, men jordmor der har aldri hørt m det. Forsøkte også å ringe gynokologen min som heller ikke trodde dette hadde noe å si.

Blir jo litt usikker når det står en ting på folkehelseinstituttet sine sider og gynokologen/jordmor sier noe annet.. :(

Noe med erfaring???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde 5.barnesykdom 5mndr på vei med førstemann. Gikk kjempebra. Står så forskjellig på helsesider slik at jeg vet ikke om det er noe å bekymre seg over. Gikk bra med min lille godgutt iallefall. :)

Skrevet

Takk, det var beroligende å høre. Ble du fulgt opp på noe måte?

Skrevet

Du må ikke ta sjansen på at det går bra, for HVIS barnet i magen blir smittet er konsekvensene muligens store.

Min 7 åring hadde 5. bs for 4 uker siden, og da ble det tatt blodprøver av meg for å se om jeg hadde antistoffer.

Det hadde jeg ikke - og i dag har jeg vært for å ta nye prøver (hvis jeg nå har antistoffer betyr det at jeg har blitt smittet av mitt barn). Skulle det vise seg å være tilfelle - at jeg er smittet - vil jeg få en mye tettere oppfølging resten av svangerskapet.

Ikke få panikkangst - det er visstnok under 5% sjanse å overføre smitte til foster - men IKKE ta lett på det.

Det viste seg forresten at både legen min og min søster (som er jordmor) var relativt uinformert om problemstillingen. Men legen min hadde satt seg inn i det etter at jeg tok kontakt - og nå er det under seriøs overvåking. Derfor bekymrer jeg meg ikke nå.

Får håpe du går klar av smitte - men husk at det er viktig å få tatt en tidlig blodprøve, så de har noe å sammenligne med når du tar prøve nummer 2.

På folkehelseinstituttet fant jeg mye info - men der er sykdommen beskrevet under det latinske navnet, og det husker jeg ikke nå. Skal lete i papirene mine og se om jeg finner det.

Skrevet

Hei!

Det er liten sjanse for at fosteret blir smittet hvis du får dette, men HVIS fosteret blir smittet, så kan skadene bli store.

Vi har ei jente på 22 mnd, og hun går i bhg. På nyåret fikk vi skriv fra bhg om at det var brutt ut tilfeller av den 5. bs i bhg. Dette ga de spesielt til de som var gravide, da det er de det er farlig for.

Skrivet var skrevet av kommunelegen. Alle som var gravide, fikk beskjed om å kontakte fastlegen sin for å ta en blodprøve. Dette for å sjekke om vi hadde antistoffer mot denne sykdommen. Har man det, så har man hatt det som liten, og det er ingen fare for fosteret.

Hadde man ikke antistoffer der i mot, fikk man beskjed om å holde seg unna bhg. Har du ikke antistoffene, må du følges opp nærmere hv is du har hatt kontakt med folk med denne sykdommen.

Ring legen din i morra og forklar saken. Mest sannsynlig vil de prøve å forklare deg at det ikke er så farlig, men det er faktisk verre enn hva helsevesenet her til lands tror. De er for lite informert om denne sykdommen. Det er noe som dessverre går igjen i hele landets helsevesen. Stå derfor på ditt, og krev at du blir sjekket! Ikke gi deg.

Det går helt sikkert fint. Sjansen for at noe skal skje, er som sagt liten. Men du må ikke bare blåse det bort. Blir fosteret smitta, kan følgene bli katastrofale... Sier ikke dette for å skremme deg, vil bare opplyse deg om det. Lykke til! :)

Skrevet

Slik er det her jeg bor også, at om noen i bhg får 5 bs, blir det levert ut beskjed om det, spes med tanke på gravide.

Skrevet

Ble ikke fulgt opp med tanke på det nei.. Men var til legen en gang i uka pga noe annet slik at det kan hende at det var derfor. :)

Skrevet

Det var faktisk barenhagen som ringte meg idag.. Huff, håpre virkelig jeg har hatt det som lien for jeg har jo hatt ungene i senga med meg hver natt i det siste.. :-(

Skal til legen på mandag, da kan jeg sikkert ta den prøven.

Blir litt oppgit altså, jordmor på føden sa at hun aldri hadde hørt noe om det, spurte om jeg hadde vært frisk i svangeskapet, og at hun ikke si noe om risiko i forbindelse med sykdommen siden hun ikke kjente meg eller kunne se meg..! Noe så dumt!

Skrevet

Jeg må bare spørre: Hva er dette? Aldri hørt om 5. barnesykdom før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...