Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir irritert på de som konsekvent svarer "det er helt ok å farge håret, det sier frisøren min". Akkurat som frisører er kjemikere eller noe slikt ;P Skrev det i et innlegg på skravlesiden, og kan legge det ut her også:

Utdrag s 45 gravid nr 1 2008

Vent med ny hårfarge

Miljøorganisasjonen grønn hverdag mener hårfargemidler er et av de mest skumleste kjemiske produkter gravide kan bruke. - vi fraråder gravide å farge hårer fordi alle produkter som huden bliri påført kan komme inn i kroppen ril den gravide og fosteret.

- I noen hårfarger er det RESORCINOL, som er et av de mest brukte fargestoffene i hårfarge, dette stoffet står på EUs liste over stoffer med dokumentert hormonforstyrrende effekt.

Slike stoffer kan blant annet påvirke kjønnsutviklingen og fruktbarheten.

Hvis hårfargen inneholder dette stoffet skal det stå på etiketten.

For å være på den sikre siden, mener vi at gravide og ammende bør unngå å farge håret.

Hvorfor norske myndigheter ikke går ut med advarsel:

Regelen er at man venter med å forby noe til man er helt sikker på at det er skadelig. Grønn hverdag mener dette kan være for sent.

Altså: ingen som sier at det IKKE er farlig, men man kan ikke BEVISE at det er farlig. Men dette stoffet RESORCINOL har DOKUMENTERT hormonforstyrrende effekt.

Foressten, så kunne jeg godt ha farget håret selv, ville da bare funnet en uten Resorcinol.

Blir ikke irritert på de som farger håret, men de som VET at det ikke er skadelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blir fader så forvirra.i svangerskapsklaenderen min sier jordmor selv at det bare er og farve håret.. jeg gir opp...

Skrevet

det er nok forskjellige syn. jeg som holder på å utdanne meg som frisør, har lært at man kan fargehåret. eneste som kan skje er at fargen blir ujevn og stygg i svangerskapet.

Skrevet

det er vel ikke noe å bli irritert på det??

vi som har pratet med lege/jordmor/frisør og fått beskjed om at det er trygt å farge håret må jo få lov til å informere om det!!

Jeg tror med hånden på hjertet at det er ufarlig å farge håret når jeg er gravid.. har forhørt meg rundt før jeg tok det standpunktet og på lik linje med at du velger å tro på en miljøorganisasjon så må jo jeg få lov til å tro på andre fagfolk.

Du vil alltid finne forskninger som sier for og mot ALT i denne verden... Du kan ikke bli irritert over dem som velger å tro på det?

DU har all verdens rett til å velge å tro på hva Grønn hverdag sier. Det er DITT valg... og slik jeg tolker deg ihvertfall så VET du at det er skadelig?

og jeg VET at det ikke er farlig..

Jeg velger å tro at jeg kan være trygg på å gjøre ting eller spise ting helt fram til noen stiller et spørsmålstegn ved det..Og hvis det var en reell fare ved hårfarging eller at nyere forskning sa at det er en betydelig sannsynlighet for at noe kan være farlig så tar jeg det som en selvfølge at man ville hørt om det...ikke at det står i en artikkel i et enkelt blad,men at det er mer allmennkjent enn som så..

artikler,nettsider og forskninger vil vi alltid finne som sier alt mellom himmel og jord...man må bare velge hva man vil tro og ikke..

hvis du skal høre på all forskning vil vi ende opp døde alle sammen. alt av mat og drikke vil være forbudt for gravide og vi ville endt opp med å skulle leve på vann..eller evt vann og tabeletter slik min forje jordmor mente.

det er ikke ment mot deg dette svaret så ikke ta det personlig..prøver bare å forklare hvorfor "vi" svarer slike ting som at noe er trygt å gjøre.

alt vi kan gjøre her inne er å videreformidle informasjon som vi har innhentet fra et eller annet hold. etter det er det opp til hver enkelt å avgjøre hvilket standpunkt de ønsker å ta. :-)

Så veldig flott at du kommer med dine synspunker og standpunkter og. Det er slik vi lærer... :-)

Skrevet

Kan godt hende at det stoffet du nevner er farlig, men hvor store doser skal til for at stoffet skal gjøre skade? Man farger jo ikke akkurat håret hver dag, og regner med vi ikke får i oss de helt store mengdene igjennom hodebunnen de få gangene man farger håret i løpet av et svangerskap.

Skrevet

Grunnen til at jeg ble irritert var fordi det var en som spurte om det var farlig å farge håret på barnimagen på skravlesiden. Og så sier de fleste nei det er ikke farlig, det sier frisøren min ol.

Samme de som konsekvent nekter at det er farlig å røyke i svangerskapet, nei det er ikke farlig det gikk bra med veninna mi.

Eller de som sier at det ikke er farlig å drikke tidlig i svangerskapet, når nyere forskning viser at det er en risiko tidlig i svangerskapet også.

Og jeg mener ikke at det ER farlig å farge håret, har ikke farget det i svangerskapet men det er bare tilfeldig. Ville bare vise at det er motstridende meninger om det å farge håret, og at det en frisør sier ikke nødvendigvis er en sannhet.

Skrevet

Ja men de fargene vi bruker i salongene har jo ikke de "farlige" midlene i seg! Det midlet du snakker om fantes kun i noen hjemmefarger. Så du trenger ikke skremme folk til å ikke tørre farge håret! Det er ganske strengt i norge ang hva som er lov å bruke og ikke..

Skrevet

Hvordan kan du si at vi frisører ikke vet om hårfarging er farlig for gravide? Vi går tross alt på skole for å lære hva faget innebærer både på den ene og andre måten. Vi må faktisk vite hva produktene vi bruker inneholder slik som alle andre som jobber med kjemikalier må. Vi som jobber som frisører inn ånder å er i kontakt med farge daglig men vi blir ikke sykemeldt i svangerskapet av den grunn. Kansje noe å tenke over?

Skrevet

Jeg har nå selv gått frisørskole for 2 år siden, og der ble vi fortalt at vi ikke fikk vite hva produktene inneholdt 100 %. Ofte ville leverandørene på hårfargen holde dette hemmelig til en viss grad. Og selv om man vet hva inneholdet er, så vet man jo ikke 100 prosent hva disse stoffene gjør mot kroppen.

Og skremselspropoganda driver jeg vel ikke med... jeg sier jo at jeg godt kunne ha farge håret selv..

Poenget er at man ikke bare skal stole på at folk på barnimagen har rett fordi de har snakket med "noen". Og da inkluderer jeg selvfølgelig meg selv.

Og du som sier at frisører ikke blir sykemeldt, nei men i denne artikkelen sa jo ikke at det var farlig å være frisør, men at det kunne være skadelig å få masse hårfarge mot hodebunnen.

Skrevet

For no tull. Farger håret mitt en gang i mnd.jeg (er 8 mnd på vei) og har gjort dette i tidligere svangerskap også, uten at det har påvirket babyen. Frisk som en fisk!:)

Skrevet

Det finnes jo etterhvert ganske mange organiske hårfarger som man kan bruke. Schwartzkopf har blant annet noen og det går an å be frisøren bestille disse til deg hvis det er noe du synes er viktig. Når det gjelder lysning/bleking er det vanskeligere, og det er vel muligens en god del skadelige stoffer i disse produktene også. Nå snakker jeg om farge/bleking hos frisør.

Jeg sliter med å finne ut av dette selv, for jeg er av den oppfatning at veldig mange kjemikalier er skadelige både for oss selv og for barnet når vi er gravide. Men det er opp til meg selv - det er hele tiden mitt personlige valg hva jeg mener er best for meg og mitt barn. Av samme grunn foretrekker jeg økologiske produkter og tøybleier - med tanke på egen helse og miljøet.

Så for de som synes dette er viktig så bør man gjøre sine egne undersøkelser og oppsøke de kilder man selv stoler på.

Så nå er etterveksten helt grusom og jeg burde ha lysnet det for lengst, men står over fordi jeg godt kan klare meg uten noen måneder til fremfor å være usikker på konsekvensene dette kan få for mitt ufødte barn i uant fremtid... Kanskje ekstremt for noen - men riktig for meg.

Skrevet

det sto som sakt i artikkelen at stoffet er hormonforstyrrende og slike stoffer kan muligens føre til at ungen når får vanskeligere med å få barn når h*n blir voksen. Du kan ikke se noen forandringer.

Skrevet

ja det er akkurat det jeg mener lucky l :D

Skrevet

Kan ikke folk slutte å legge inn disse "info"-skremmende artiklene?! Det er så pokkers unødvendig egentlig.. Mtp alt folk gjorde før når de var gravide, så har det da jaggu blitt folk av oss også!

Skrevet

Det sto jo i et av de nyeste Gravid bladene. syns du de også skal la være å gi folk informasjon også da ?

Vil du helst at alle skal si "neida, ingenting er farlig" bare gjør det!

Det er jo folk som spør om det er greit å farge håret, og da må det jo være lov til å svare at det er motstridende meninger om dette uten at det er skremselspropaganda.

Skrevet

Veldig synd at det er så mange her inne som er så kategoriske. Det går faktisk an å gjøre seg opp sin egen mening om det meste, så selv om noen her skriver at de selv ønsker å følge råd av den ene eller den andre art, så betyr ikke det at alle behøver å rette seg etter det. Det er kun opplysninger man kan velge forholde seg til eller ikke.

Men jeg blir noen ganger overrasket over hvor lite bevisste folk kan være. Man har faktisk ikke oversikt over konsekvensene en del av vår livsførsel fører med seg for våre barn selv om de er friske i magen og når de blir født. Vi kan ikke unngå alt, men enhver velger sine områder som føles viktige for dem.

La meg minne om Frps klimapolitikk f eks, det er ikke alltid smart å lukke øynene og si at det går nok bra for det har det gjort i generasjoner - slutt med skremselspropaganda, er deres svar på problemene.

Vi kan ikke lukke øyner og ører og stole på gammel kunnskap. Det finnes ny vitenskap som gjør at vi nå har større mulighet til å være bevisste og kritiske forbrukere - selv om vi alle velger våre områder. Jeg er helt enig i at det kan bli mye å forholde seg til når man er gravid og mye som ikke er verdt å ta inn over seg, men ENHVER må få lov til å bekymre seg eller legge ut info her på Bim uten at man blir overfalt av ignorante mennesker som mener at akkurat dette temaet ikke er viktig. Det er vel forskjellig fra person til person hva som er viktige temaer og det må vi alle respektere. Så får vi heller la være å bry oss om det som ikke føles viktig for oss.

Ergo: for dem som synes det ikke gjør noe å farge håret når de er gravide,så kan de vel gjerne ytre dette men STOPP DER og gå videre til et annet innlegg hvor dere har noe fornuftig å melde.

Skrevet

jeg vet det ble diskutert der inne..har lest tråden og svart der og...

er ingen som kritiserer at du skrev et motinnlegg der inne og motsa hva andre hadde sagt..

men vi har ALLE lov å komme med våre meninger og synspunkter..

og der er en VESENTLIG forskjell på det å henvise til hva en frisør eller lege sier og røykeargumenter..

nå må du lære deg å holde debattene fra hverandre her,og skal du henvise til hva enkelte sier så må du for guds skyld henvise med rett grunnlag.

det der argumentet er like saklig som om jeg sier at det er trygt å farge håret under svangerskapet som det er å bruke tørrgjær istedenfor ferskgjær....

og til deg lucky luci: det er vel så fornuftig for oss å henvise til hva fagfolk har sagt om hårfarging og svangerskap som det er for dere å komme med deres synspunkter om at alt er så fryktelig farlig..

og tro det eller ei,men frisører, leger og jordmødre er da faktisk FAGFOLK når det kommer til hår og svangerskap.

mye mer fagfolk enn noen som til vanlig sitter og tar vannprøver av et eller annet vassdrag ivhertfall for så å komme å utrykke sin bekymring for våre hårfargingsvaner?

nei vet du hva altså...

vi har alle lov til å tro på hva vi vil, og velge våre opplysningskilder selv... og vi har alle lov til å viderefortelle hva slags opplysnigner vi sitter inne med og fra hvilke kilder.. Det er derfor vi er her inne på bim..for å dele tanker,bekymringer,gleder og historier som omhandler et svangerskap.

Og det er ingen som har rett til å dømme noen for hvilke standpunkt de tar...det er så enkelt og greit..slik funker det i hverdagen og slik funker det her....

ja,jeg blir å bruke engangsbleier, farger håret mitt som jeg vil, koser med dyr og nyter svangerskapet..mener nestlè barnegrøt er mer enn godt nok og tror ikke verden går under om jeg ikke gir ungene mine økologisk mat...

men det er MITT valg..dere må velge det dere ønsker...

Skrevet

Folk må velge selv om de vil farge håret når de er gravide. Det er masse kjemiske stoffer ja...Men i hovedsak så vil jeg si at på gravide kan utslaget

av fargen være utrolig variert.Siden det skjer så mye i kroppen i løpet av svangerskapet.Er frisør selv.å nei jeg er ingen kjemiker.Men vi lærer om dette.

Skrevet

Jeg tar alt med knusende ro. har stripet håret mitt 2 ganger i dette svangerskapet. Jeg tror det jeg vil om grønn ungdom. Og jeg vet av erfaring at det bare er slitsomt å være hysterisk i svangerskapet og når babyen har kommet til. Slapp av å bruk sunn fornuft.

Skrevet

søstersen er utdannet colorist og frisør, og det er ingen fare med å farge håret i en graviditet. med mindre du har tenkt å spise fargemiddelet, eller blekningsmiddelet da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...