Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta vår på 2,5 mnd har nå helt mørkegrønn avføring og slik har det vært i noen dager nå. En del luft har hun og hatt. Er det normalt eller? Hun får bare morsmelk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår har også grønn avføring noen ganger. Hun er 2 mnd. Har lest at da har det magevondt hvis den er grønn.

Skrevet

Hei, har du endret noe i kostholdet ditt de siste dagene? Hun kan reagere på noe du spiser, feks sitrus, kaffe, melkeprodukter eller lignede. Grønn avføring kan være et tegn på at tarmsystemet er stresset. Ellers har jeg hørt at de SKAL ha grønn avføring av og til selv om det ikke er noen problemer, er visst noe med modningsprosesser i tarmsystemet (ny enzymer? hva vet jeg. Jeg er ikke lege). I tilfelle gir det seg nok snart :)

Skrevet

Grønn avføring kan skyldes for mye av den "tynne" formelken (for mye laktose) og kan faktisk være ganske problematisk for barnet. Den overflødige laktosen kan begynne å gjære, og dermed gi kolikk, luft og vond, skummende, syrlig avføring. I tillegg mangler fettet som skal smøre tarmen, og det er teorier om at det kan føre til opprisping av tarmsystemet, og større fare for at matpartikler går inn i blodsystemet og skaper intoleranser.

Har du mye melk?

Skrevet

Det er ofte mødre som har mye melk som har dette problemet med at babyene får i seg for mye av den tynne formelken.

Det folk ofte sier er at: "Ofte amming kan føre til vond mage fordi den tynne melken kommer først, da må man amme sjeldnere (ikke oftere enn hver 3 time) sånn at babyen er skikkelig sulten og spiser såpass masse at h*n også får i seg fet melk.". Jeg fikk selv dette rådet når jeg var nybakt mamma, men jeg vil ikke anbefale å følge det.

Ja det er rett at tynn melk kommer først, og ja det er rett at masse tynn melk og lite fet kan føre til vond mage (og mye tynn melk gir grønn avføring). MEN jo lenger siden sist amming det er, jo mer tynn melk har det blitt laget/lagret i brystene.

Det er nesten som et varmtvannssystem:

Varmt vann går ut i rørene, og det som ikke blir brukt, blir kalt (fettfattig). Tar det lang tid siden man sist ammet (brukte varmtvann), vil det være mye formelk/kaldtvann som må ut først. Er det kortere tid siden ammingen/vannforbruket, inneholder melken noe mer fett/ er lunken. For å få det skikkelig varme vannet (fettrik melk), må man få nyprodusert varmtvann/melk.

Å la det gå flere timer mellom måltidene kan hjelpe på følgende måte: Kroppen vil rett og slett produsere mindre melk etter en tid, og dermed mindre formelk også. Sjansen øker derimot drastisk for at man plutselig "ikke har nok melk" ved f.eks. økeperioder som rundt 3 mnd.

Det man derimot bør gjøre i (særlig) slike tilfeller, er å la barnet die lenge ved et bryst, og ikke bytte bryst under måltidet. Og om det er kort tid siden sist måltid (under 3 timer) er det lurt å gi av det samme brystet som sist. Da er man hvertfall sikret barnet en del fet melk, også blir det bare tynn formelk når h*n drikker av en full pupp. Og det er lurt å la babyent ligge å kosesutte, da får h*n i seg fete ettermelk dråper.

http://www.kellymom.com/bf/supply/fo...-hindmilk.html

http://www.breastfeed-essentials.com/toomuchmilk.html

http://parenting.ivillage.com/newbor...,,40wl,00.html

http://www.drjaygordon.com/developme...ricks/poop.asp

Skrevet

Det kan selvfølgelig også bare være noe som går over av seg selv, alle brystenærte barn kan ha litt grønnlig avføring innimellom uten at det er noe farlig med det. Jeg tenkte bare siden du sa hun slet med litt luft så kan det være at det er for mye formelk som er årsaken ;-).

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Kan nok hende hun har fått mye formelk da høres det ut som. Har mye melk ja, så vi får prøve oss litt frem her.

Skrevet

wow FruLykkelig, jeg må si det var et imponerende svar om grønn avføring....sånt liker jeg..........og så gikk det opp et lite lys for meg ang. min sønn. Tusen takk.

Skrevet

Så bra det var til hjelp! =) Det er derimot ikke jeg som skal ha æren, jeg har lært dette av en veldig klok dame som har god peiling på amming og denslags på et annet forum ;-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...