Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Er det noen som har oppskrifter på gode boller, kringler o.l som de vil dele med oss andre? :-) Muffins og cookies tas også i mot med takk :-)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 kanelsnurrer!! supergode med melis på 125 g smør 3,5 dl melk 50g gjær 75g sukker 450g hvetemel (jeg bare har i mel til det er en passende deig) 250 grader i 10 min, sjekk tiden, forskjellig fra ovn til ovn fyll 5 ss smør 5 ss kanel 1 ss sukker kan godt ha litt ekstra på
To tette og ei badehette ;) Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Godt tips! Bruk melis i deigen istedet for sukker. Da blir bollene skikklig mye og akkurat som de smelter på tunga! Helt fantastisk. De blir lette og luftige også istedet for tunge og harde som de har lett for å bli når man bruker vanlig farin i deigen.
To tette og ei badehette ;) Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Skikkelig myke skulle det stå der!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Ingredienser 200 gr. smør/maragrin 7 dl melk 50 gr søt gjær 2 dl sukker 2 ts kardemomme 1 ts bakepulver ca 1 kg hvetemel Fremgangsmåte Smelt smøret, tilsett melk og varm til blandingen er fingervram, 37 gr. Rør gjæren ut i litt i væsken. Tilsett sukker, kardemomme og bakepulver. Arbeid inn hvetemel til en glatt, ikke for fast deig. Dekk bakebollen med plast og la den heve på ett lunt sted til dobbelstr. (40-50 min). Ha deiegen på melet underlag(ikke for mye)og del opp i passe emner, ca 40 boller. Bruk så lite mel som mulig ved utbaking. Legg bollene på brettet , dekk dem til og la de etterheve i ca.30 min. Bollene kan pensles med melk eller sammenpisket egg, husk bare at de da blir fort mørke oppå. Stekes ved 225 gr i 12-15 min.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Har to fletter i ovnen av denne oppskriften: Klippekrans Ingredienser: 50 g gjær 150 g smør 5 dl helmelk ½ ts salt 1 dl sukker 2 ts malt kardemomme 850 g hvetemel 1 stk. til pensling egg Fremgangsmåte: Smuldre gjær i en bolle. Smelt smøret, tilsett melken og varm væsken til den er fingervarm. Rør ut gjæren i litt av væsken. Tilsett resten av væsken sammen med salt, sukker kardemomme og nesten alt melet. Litt mel gjemmes til utbakingen. Deigen skal heve i ca 30 minutter. Bruk en bakeflate drysset med mel til utbakingen. Arbeid deigen smidig. Deigen kan deles i to, eller man kan lage èn stor krans. Kjevl emnet ut til en stor avlang leiv. Visk sammen mandelmassen og fløten til fyllet. Smør fyllet på leiven, og rull den sammen. Form den til en krans, og legg den med skjøten ned på en plate med bakepapir. Skjær jevne snitt med en skarp kniv eller klipp jevne blad med en saks. Legg bladene ned mot bladets bakside. La kransen etterheve i ca 25 minutter. Pensle kransen med sammenvispet egg og stek den nederst i stekeovnen ved 225 grader i 15-20 minutter. Fant den på melk.no. Har lagd kanelsnurrer og boller av deigen også. Har aldri vært så fornøyd m en gjærdeig før. Jeg bruker tørrgjær. Lykke til! (Nå lukter det godt her!)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Tillegg til anonym 15.17. Glemte å skrive at jeg ikke bruker makronfyll, men bare kanel og sukker, og så lager jeg fletter istedenfor klippekrans.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Er enig i at en god mor må kunne bake boller ;-) Jeg driver og tester ut bolleoppskrifter, men har ennå ikke funnet en som gir skikkelig gode boller. Skal prøve ut tipsene her.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Jeg hadde litt bakedilla her for en periode siden og har brukt oppskrifter fra http://www.kakemonsen.no/. Her kan du også lese andres kommentarar/terningkast til oppskriften..! Ellers har jeg søkt litt etter forskjellige oppskrifter på google og sett på hva som går igjen i de forskjellige oppskriftene, og valgt en ved bruk av skjønn. Har printet de ut og samlet det som ble bra i egen perm så har jeg oppskrift til neste gang. Erfaringsmessig så er det viktig med god tid til hevingen, da blir de luftige og gode.. Og hvis du har en veldig god stekeovn så skrur jeg ned 5-10 grader og steker de litt ekstra (følger godt med på slutten). Forresten, noen som har erfaring med å lage Lussekatter til boller? Laget Lussekatter med kesam her før jul og de ble så gode... det er jo mer julebakst, men tenkte at dersom jeg tok mindre safran og formet de som boller så må det jo bli bra?!
Gjest Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Bruker du samme mengde (vekt) av melis som av sukker da?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 Går nok helt fint å bare kutte ut safranen. Den er vel nesten bare der for fargens skyld :-) Laget også lussekatter før jul, men fikk ikke tak i safran. Bakte uten den, og de ble gode :-)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 ha en klype hornsalt i deigen så blir bollene kjempe gode og luftige bruk så lite mel som mulig og heves masse..både før og etter du har rulla dem ut..
Bobine Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Når det kommer til boller, sverger jeg til regal sin 1-2-3 boller, koster ca 20 kr for 1 kg melblanding inkl gjær. Tilsett 4 dl vann bare, og smaker godt. Har lagd en pakke med kanelsnurrer og en pakke med smilboller med denne basisen i dag :-) Har også brukt den til å lage horn fylt med vaniljekrem før, enkelt å sjonglere med smakstilsetninger. Latskapen lenge leve
3-prinser Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 Bruker ikke annet enn Lettbakte Boller fra Regal. SÅ enkelt, og får kjempeskryt hver gang jeg lager de. MEN, ikke bruk tørrgjæren som følger med. Kjøp fersk gjær. Det gjør susen. De blir kjempeluftige og gode.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #16 Skrevet 4. april 2008 veldig god oppskrift på boller! 250g melis 300g smør/margarin 100g gjær ( til søt gjærbakst ) ca 1.5 kg hvetemel evt kardemomme kok opp melk, smør og melis. avkjøl til fingervarmt og rør ut fersk gjær i væsken. tilsett hvetemel til passe deig. trill ut boller med en gang, og la heve en time på brett på et lunt sted. 7-10 min i ovnen, 250 grader! blir helt fantastiske, og veldig luftige:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå