Gå til innhold

Noen som har litt peiling på strøm og sikringer etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hovedsikringa går hele tiden, nesten hver gang jeg setter på vaskemaskinen. Tør jo ikke vaske klær når jeg er alene hjemme lenger. Hehe! Har litt angst for sikringsskap!

Anyway... Vi flyttet inn i et gammelt hus for noen uker siden, og vi har vaskemaskinen i kjelleren. Først hadde vi den gamle vaskemaskinen vår, men den begynte å synge på siste verset der vi bodde før, og den tok helt kvelden noen dager etter at vi flyttet inn i det nye huset. Hadde ikke penger til helt ny vaskemaskin akkurat nå, så jeg kjøpte en brukt.

Det skal vel ikke ha noe å si hva slags vaskemaskin det er i forhold til hovedsikring og sånt? For den første uka vi bodde her, vasket jeg masse klær med den gamle maskinen, og det gikk helt fint, men i går gikk hovedsikringa flere ganger når jeg satt på den nye vaskemaskinen. I dag skjedde det samme, og jeg vet ikke hva det kommer av. Ringte EB i går, og de sa at det måtte være at jeg brukte mer strøm enn den forrige huseieren gjorde. Men jeg kan ikke skjønne det. Vi må da kunne vaske klær og lage mat og ha på tv'n samtidig uten at hovedsikringa skal gå? Det må jo gamle huseiern ha gjort også.

Jeg satte vaskemaskinen i en annen stikkontakt i stad da, og da gikk det bra. Hvorfor har det noe å si? Jeg har ikke peiling på sånne ting som dette, så jeg høres sikkert helt dum ut.

Er det noen som vet litt om dette her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vere at den kontakta du først brukte har for liten sikring(Ampere), eller er noke gale med(kanskje helst det siste, sidan hovedsikringen ryk) som jordingsfeil el l.

Skrevet

bruker tinga dine for mye strøm så går sikringa. enkelt og greit.

her kan vi ikke ha på varmtvannsberederen på kjøkkentet samtidig med oppvaskmaskinen og panelovnen i ene stua. da blir det mørkt ja. dermed må man løpe rundt og slå av 'halve huset' før man bruker noe.

kan heller ikke ha på varmen i barnas rom samtidig med enten panelovnen vår eller tørketrommelen heller...

har skifta inntakssikringene og det har hjulpet en del, men fortsatt er det ganske slitsomt. er for mange kontakter pr sikring så må legge om strømmen her snart.

forbruket til en småbarnsfamilie er jo større enn for eksempelvis et eldre par

Skrevet

De har vært tre stk de som har bodd her før oss også. Dame med døtre på 18-20. Men det kan jo være at vi bruker mer strøm likevel. Vi har litt flere lamper enn de hadde (hun hadde det kjempemørkt i stua). Men de bruker vel ikke så mye strøm? Kanskje vi har flere ovner? Hmmm, er så utrolig kjedelig, for når alt blir mørkt, og jeg er alene hjemme, så klarer jeg ikke alltid å få i gang alt skikkelig igjen. Hehe! Er en smule "grønn".

Skrevet

Det høres ut som en jordingsfeil eller overledning et sted. Dere har vel ikke fårr varmepumpe eller noe sånt? Det samme skjedde/skjer her også. Vi har kjøpt et gammelt hus, hvor alt går på samme krets :/ Så vi skal bytte ut hele det elektriske anlegget nå :P Det er dyrt det, ca 50.000 kr.

Skrevet

Vi har ikke fått varmepumpe, men mannen min vil at vi skal for å spare strøm. Men kommer det til å bli verre da eller?

Skrevet

Dere kan nesten ikke få det uten å gjøre noe med sikringene eller skapet som er det fra før. Da vi fikk varmepumpe gikk strømmen i ett.. Så nå må vi ta den av når jeg skal bruke mer enn to plater på kjøkkenet :/ Så få inn en elektriker før dere får varmepumpe slik at dere ikke må ordne enda mer. Vi fikk overledning her i kjelleren så vi må gå med clogs der nede ellers får vi støt. Derfor bestemte vi oss for å skifte ut hele anlegget. Fikk elektriker regning hin dagen, han var her i 5 min og det kostet 800 kroner :/

Skrevet

Det var en mann fra strømleverandøren vår her i går, men jeg tror ikke mannen min nevnte noe om sikringene etc. da. Kanskje han ikke tenkte på det. Jeg har uansett sagt til han at vi kan vente med varmepumpe, for vi har nettopp flyttet inn, og sommeren er rett rundt hjørnet, så vi har vel egentlig ikke behov for det med en gang.

Skrevet

Altså, mannen fra strømleverandører vår var her på befaring i forbindelse med varmepumpe.....

Skrevet

Han vi hadde på befarin, sjekket sikringsskapet og likevel fikk vi problemer. Men er jo ikke sikkert dere får noe problem =) Men bare vær obs på det =)

Gjest irismor
Skrevet

Strøm går på krets og kurs.

Den stikkontakten du først brukte hadde nok strømbruk på sin krets før du plugget inn vaskemaskinen. Da ryker sikringen.

Når du byttet stikkontakt fant du en stikkontakt som gikk på en annen kurs. Den hadde ikke så høyt strømforbruk og det gikk da bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...