grå :) Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 hvorfor blir det ikke noen skikkelig størrelse på bærbuskene og rabarbraen? bor i ca sone 4, har steinblandet leirejord tror jeg. rabarbraen rett og slett dør ( den ene gjorde iallefall det) og bærbuskene utvikler seg heller dårlig. er gode solforhold og tror ikke det er for tørt. bærbuskene (hvit og rød rips, bjørnebær, rød og vanlig grønn stikkelsbær, hagebringebær og svartsurbær) er spredt rundt på tomta og ble planta for ca 4 år siden. solbæra og villbringebæra liker seg litt bedre. de var på tomta da vi flytta hit. hmm spør sikert vanskelig , men er så lei av at det ikke vokser stort.
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Gjødsler du skikkelig? Nitrogen fremmer vegetativ vekst (altså selve planten) for mye nitrogen gir dårlig med bær. Det er mye nitrogen i kugjødsel og fullgjødsel. Noen planter bruker lang tid på å sette bær, men slik jeg forsto det var det størrelsen på buskene som var dårlig... Rips burde vokse ganske bra, de er noen j*** på å spre seg... Siden du har leirholdig jord er det sikkert ikke for tørt. Hvis du har blåbær skal du være obs på at de skal ha sur jord. Der må du vel også ha både han- og hunplanter. (hvis ikke jeg husker heeelt feil nå)
grå :) Skrevet 4. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2008 har vel ikke vært så flink med gjødslinga nei. får skaffe meg litt kumøkk da så kanskje det blir bra. er egentlig både busken og bæra som er liten. har blåbær i vill form på tomta, men klarer seg veldig fint:)
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Du får prøve gjødsling da=) vær forsiktig med nitrogenen! Obs - de kan godt få en tørkeperiode på 3 uker etter blomstringen. Ikke vann dem da (og håp på lite regn). Dette stimulerer til mer bær neste år, fordi planten får litt panikk, tror den skal daue og setter masse blomster for å videreformere seg=)
Gjest Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Å så flott rebel at du er gartner,for da kommer du vel en tur til meg og anlegger hage på vår 2 mål tomt:-D Visste ikke at det skulle vaære så forbaskade vansklig å begynne:o) *drømmer meg bort: Rebel jobber i hagen,mens jeg sitter med en kopp kaffe på verandaen*
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Hehe jeg kan komme jeg, men jeg tar godt betalt altså... =P Hage er ikke så vanskelig altså, må bare planlegge litt=)
Gjest Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 hehe hadde jo vært koslig det,men kanskje ikke så mye jobbing:o) Ja har begynt å planlegge men syns det er veldig vanskelig å se for seg hvordan det vil bli. Hjelper nok bare vi kommer i gang:o) Har kjempe muligheter her,det er plen,litt naturtomt,skråning- blir nok bra. Kan nok hende jeg roper etterhvert:o)
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Bare å rope i vei! Lykke til med planleggingen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå