Gå til innhold

Hyggelig kvinnelig lege/jordmor i Oslo?


Niam

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg fastlege og var til henne for første gang i dag ( 6 uker på vei). Gikk tidlig for ønsket å kunne bestille plass på Rikshospitalet (siden jeg har skjønt det som at man må være tidlig ute), samt at jeg skal på topptur om 3 uker og lurte litt på hvordan det er med styrketrening, harde spinning timer og fjellturer nå når jeg er gravid.

 

Hun sier det er for tidlig å komme nå (det er det jo kanskje). Hun tar aller nådigst blodprøver og tester i tillegg om jeg er gravid. Jeg får ikke helsekort, ingen gynekologisk undersøkelse, lite informasjon om trening og når jeg nevner sykehusvalg sier hun at det er ikke noe hun kan hjelpe med. Hun skal bare sende inn skjema/helsekort til et felles register som så fordeler etter hvor det er ledig. Når jeg spør om det ikke er mulig å i hvertfall sette opp ønskeliste sier hun at det kan jeg ikke. Fikk ingen informasjon om jordmor eller noen ting :(

 

Fikk ny time om 2 uker.

 

Ska det være sånn?

 

Jeg har lyst å bytte fastlege. Er ikke mange kvinnelige leger med ledig plass i Oslo. Har funnet navnene Berit Norling og Catarina Falck på nettet som folk skriver positivt om. Tenkte å høre om jeg kan gå der nå når jeg er gravid i hvertfall selv om de ikke står på listen for fastlegeordningen...hun ene er gynekolog tror jeg som jobber sammen med 2 jordmødre. Noen som har erfaringer eller tips?

 

Hvordan foregår sykehusvalg og burde man ønnske seg Rikshospitalet eller Ullevål?

 

Blir glad om noen svarer...er så frustrert nå for hadde gledet meg til første legebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ihvertfall ikke gå til en fastlege du ikke føler deg komfortabel med! Jeg er litt usikker på hvordan ting fungerer i Norge, ettersom jeg bodde i sverige når jeg gikk med de to første. Der er det jordmor som tar seg av alle kontroller utenom den første gynekologiske undersøkelsen og UL. For meg var det helt naturlig å ringe jordmor på helsestasjon nå. Fikk ingen beskjed om at jeg måtte til lege først av de. Med tanke på at Jordmor arbeider stort sett kun med svangerskap og fødsel, så synes jeg det passer best. Ihvertfall for meg. Kanskje du kan prøve å ta kontakt med jordmor i nærheten av deg? Jeg tilhører Bogerud helsestasjon. Husk ihvertfall på at det er du som er gravid, og du skal ikke finne deg i å måtte forholde deg til ting som ikke føles riktig. Det er ingen skam å bytte lege =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var kanskje en ide..ringe helsestasjonen og få kontakt med jordmor der, takk for tipset :)

 

Jeg har i hvertfall bestemt meg for ikke å gå til samme lege en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er lurt :) Du skal jo ha helsekort for gravide osv, så det hun sier er også tull. Og noe av det første de sa når jeg ringte til jordmor var at jeg måtte søke fødested ved første time. Og jeg er bare i 5'te uke, og skal dit i 7'ende uke. Nå skal vi flytte ut av Oslo i sommerferien, så det blir ikke noe problem for meg håper jeg. Mest sansynlig sykehuset i tønsberg jeg skal til. Håper det ihvertfall for der har de lystgass, og det må jeg ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kan med en gang fortelle deg at du har rett, slik skal det ikke være!!

Dette er mitt andre svangerskap, og begge gangene fikk jeg under første legebesøk tatt blodprøver, levert urinprøve, fyllt ut helsekort, samt at legen sender inn søknad om ultralyd og fødeplass. Her er det fullt mulig å ønske seg til et bestemt sted! I mitt første svangerskap spurte legen om jeg hadde tenkt på fødested. Jeg foreslo Ahus ettersom det ligger nærmest oss, hvorpå legen anbefalte meg å søke meg til Ullevål pga pasienthotellet hvor mor, far og barn kan bo sammen i dagene etter fødselen. Videre fikk jeg informasjon om å kontakte jordmor ved Helsestasjonen hvor jeg bor for videre svangerskapskontroll. I mitt første svangerskap ble det foretatt GU ved første legekontroll, men ikke nå i mitt andre svangerskap. Jeg har i mellomtiden byttet lege, og min nye lege kunne fortelle at det ikke er obligatorisk med GU, men at jeg burde bestille egen time hos gynekolog dersom det er mer enn 3 år siden jeg sist fikk tatt kreftprøve (du vet, disse forebyggende undersøkelsene mot livmorhalskreft - fikk nettopp påminnelsesbrev fra Kreftregisteret også).

 

Ellers hadde jeg nesten alle kontroller hos jordmor ved Helsestasjonen i første svangerskap, og det ønsker jeg denne gangen også. Ser du allerede har fått tips om å kontakte jordmor på din helsestasjon. Du kan også ta en titt på http://www.oslojordmor.no/

Dette er jordmødre ved UIllevål Universitetssykehus som i tillegg driver Oslo Jordmor. De tilbyr svangerskapskontroll, GU, fødselsforberendende kurs og etterkontroll for å nevne noe. Vi var på fødselsforberedende kurs, etterkontroll og babymassasjekurs i regi av dem, og det er ordentlige flinke damer.

 

Når det gjelder hvilket sykehus du skal ønske deg vil jeg ikke komme med noe råd, men er selv godt fornøyd med Ullevål nettopp på grunn av pasienthotellet. Der får man hjelp når man trenger det, og ellers være så mye for seg selv som man ønsker. Har også hørt mye positivt om rikshospitalet, spesielt hvis man gruer seg til fødselen eller av andre grunner trenger spesiell oppfølging i forbindelse med fødselen. Det er vel også en link her inne i den orange menyen til venstre på siden som heter Fødested. Der kan du ta en kikk, eller gå inn på nettsidene til hvert enkelt sykehus. Men en ordentlig prat med noen innen helsesektoren er absolutt det beste for å få svar på alle spørsmål man måtte sitte inne med.

 

Ønsker deg lykke til med graviditeten, og håper du blir bedre tatt i mot neste gang du skal til kontroll.

 

Klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse tips og informasjon :) Er jo så mye man lurer på når man blir gravid for første gang.

 

Jeg har bestemt meg for å gå til lege gynekolog ved Byporten legesenter for der virker de hyggelig og man får time veldig raskt. Dette er privat, så må betale en del men bedre det enn å føle at man ikke kommer helt overens med legen.

 

Om alt skulle gå bra etter denne undersøkelsen, tenkte jeg å ta resten av kontrollene hos jordmor. Oslojordmor er et godt tips for vet ikke helt hvilken helsestasjon jeg skal gå til for vi skal kanskje flytte til en annen del av byen.

 

 

Når det gjelder sykehusvalg, så har jeg sendt mail til Riksen. Skulle jeg ikke få plass der tror jeg ikke det gjør noe for ut i fra det folk skriver om Ullevål har jeg fått inntrykk av at mange er fornøyd der også :)

 

Vel, får se hvordan det står til på UL på fredag og ta det derfra...

 

Klem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...