Gå til innhold

Hei dere som studerer:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å ta studiekompetanse å får mest sannsylig plass på voksenopplæringen etter sommeren:) Er 100% alenemamma å lurer på hvilke støtte jeg har krav på! Å har jeg bare rett på 2,5 år med støtte til skolegang? Jenta mi er akkuratt fyllt 2år å jeg har hat os i 2år.

Jeg e desverre veldi dårli på å finne ut av hvilke rettigheter jeg har å sånn så litt hjelp hadde jeg satt veldig pris på:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får i utgangspunktet os i 3 år, men kan få utvidet til 5 år dersom du studerer. Du får stønad til barnetilsyn, dvs 64% av barnehageutgiftene blir dekket. Du kan få utdanningsstønad og lån fra lånekassen. Så lenge du får os får du ikke stipend annet enn forsørgerstipend på ca 900 kr i mnd.

Skrevet

Det første året du studerer har du krav på stipend fra lånekassa også, og det siste! Grunnen til dette er at grensen for hva du kan motta i pensjon (OS) er mye høyere de årene du bare er student halve året. Og da er ikke OS'en du mottar gjennom året høy nok til å føre til reduksjon i stipendet :).

Skrevet

Skjønte du det? Grensen fra lånekassen på hvor mye inntekt du har når du studerer hele året er f.eks. 100 000, før du får redusert stipendet.

Mens grensen er f.eks. 170 000 pr år i inntekt før du mister stipendet hvis du bare er student f. eks høstsemesteret 2009!

Grunnen til dette er at du ikke skal straffes med å miste stipendet for at du f.eks. har jobbet og hatt mye inntekt frem til du begynte å studere, eller fordi du er heldig og går rett ut i jobb når skolen slutter i mai et år :).

Skrevet

Jeg går i 1. klasse på førskolelærer på høyskolen i Halden og har Mina på 1 1/2 år. Får OS alle 3 årene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...