Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 jeg er gravid i uke 25 og har en del tegn på at jeg karnsje holder på å få svangerskapsforgiftning igjen.(eller har fått.) Smerter på oversiden av mage, svimmel, ser til tider prikker for øynene også videre. Jeg var innlagt på sykehus med det sist så jeg vet jo hva symptomene er. Ringte dem på tirsdag men legen min er på kurs nesten hele mnd, er ikke så glad i de andre legene der så jeg sa at jeg prøver å vente. Fikk beskjed å ringe hvis det blir verre så skulle jeg få time på dagen. Ringer i dag, var en av de andre legesekritærene som tok telefonen, sist snakket jeg med hun ansatt under min lege. Jeg forklarte sitvasjonen og at jeg hadde blitt bedt om å ringe tilbake. Siden ting har blitt værre vil jeg gjerne få det testa, er det svangerskapsforgiftning er det jo viktig å få holdt øye med det. Samtidig trenger jeg også en sykemelding slik at mannen min kan ta over min foreldrepermisjon hvis det er SF. Sliter med sterk bekkenløsning så er stressende å klare å ta seg av en 11 mnd gammel veldig aktiv jente. Og med SF skal man jo hvile og slappe av mest mulig. Men var ikke bare å skulle få time nei, ho skjønte jo at jeg måtte ha men ................. Etter 5 minutter fant ho enda ikke hvor ho kunne dytte meg inn, Klokka var bare 9 om morran men alle hastetimene var visst gitt vekk allerede. Hos begge legene. Til slutt sier jeg kan du sette meg opp på mandag da så får jeg heller ringe sykehuset i helga hvis det blir værre, ja det var bra vi tar det mandag sier ho men du må ringe igjen da. GRRRRRRRRRRRRRR Jeg er annen gangs fødene så jeg får ikke jordmor denne gangen, for mange gravide så kan ikke ringe henne for å få sjekka heller. Og det er langt å kronglete å komme seg til sykehuset da vi ikke har bil. Og med en liten unge på slep. SÅ håper at jeg for guds skyld ikke skal trenge å ta en tur dit. Får bare krysse fingra og håpe at det ikke er SF og bare dårlig form, og holde ut til mandagen før jeg får sjekka det. Men siden mandag er mest travle dagene hos legekontoret så skjønner jeg ikke at ho tror det skal bli enklere å gi meg time da.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Det var jo utrolig teit, da...Forstår fortvilelsen. Her er det 30 min til nærmeste lege og 1,5 time til sykehus, så jeg hadde nok blitt ganske stressa, ja..
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Er to bytte av buss til sykehuset for oss, selve kjøretiden tilsammen er ca 50 min til en time. Men så er det sjelden at man ikke må vente 10-20 min på bussholdeplassene da. Og i helga så går bussene enda mer sjelden. Rådyrt er det å komme seg dit også. Så med at jeg har dårlig råd håper jeg at vi slipper. Værste at vi har 2 sykehus rett ved her vi bor men der fikk vi selvfølgelig ikke plass. Enda jeg var innlagt flere mnd i sist svangerskap og er regna somet risikosvangerskap denne gangen. Fikk også beskjed om at denne graviditeten mått jeg gå til hyppige kontroller, men får jeg det... nei.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Men du kan da vel bare ta med deg en urinprøve ned, og be en av søstrene ta BT ditt? Det er jo i grunn bare det som skal til. Evt synes jeg du skal ringe føden. Dersom det er SF du har kan det bli kritisk om du venter til mandag. Ring tilbake til legekontoret og foreslå det jeg sa. Scorer du høyt der sender de deg videre.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Ærlig talt, for et svar å få når man risikerer mor og barns helse.. ring igjen, enten så legger du frem dopplers forslag eller så spør du om å få snakke med legen personlig fordi du vil ha hans profesjonelle vurdering og at du ikke føler det betrygget av hun snuppa i resepsjonen. Helvete til helse Norge da.. Er det ikke en mulighet at du kan ta en sjekk på føden på et av de nærmere sykehusene grunnet din tilstand og situasjon??
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Skulle tro det ikke sant at man skulle kunne komme bare på en sjekk på sykehuset her, men jeg har forhørt meg og det går ikke man må reise til det sykehuset man hører til. Sa at jeg jo ikke hadde penger til å komme meg til sykehuset jeg hører til og at jeg hørte til dette sykehuset (de jeg ringte) under sist svangerskap så de har jo alle papirene på meg der. Men nei. Prøvde helsestasjonen selv om jeg ikke får bruke jordmor til sjekk men de er stengt idag. Og telefontiden på legekontoret er over, helt teit at de ikke har lengre telefontid en dette. Så jeg får ta det helt og kommer smertene i magen tilbake eller annet som får det til å virke værre får jeg kontakte føden der jeg hører til og komme meg dit på en eller annen måte. Skjønner ikke hvorfor at ting skal være så vanskelig, Ser ikke mye posetivt i fastlege ordningen og fritt sykehus valg akkurat nå. Før kunne man jo ringe et annet legekontor å komme inn idag er det en umulighet fordi man ikke står på den legens liste. Og sykehusvalget er ikke akkurat fritt når man får avslag fra 2 sykehus og blir dyttet inn på et 3 som er langt unna. Jeg vet jo at mange må reise lang når de skal føde men når du har 2 sykehus 10 min unna med buss/bil så er det helt teit at man ikek skal få plass på et av dem. Og jeg søkte tidelig (i uke 10).
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 og så får man krysse fingra og håpe at det ikke er SF. HI
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Legevakta da? Ring dit og si at du tror du har SF. Hadde du det tidlig forrige gang også? SF før uke 25 er veldig uvanlig ( hadde det selv fra uke 25), og SF før uke 30 er farlig fordi det opptrer så ustabilt med brå endringer.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Har snakket med helsestasjonen i en annen bydel og venter nå på å bli oppringt av jordmor der så håper jeg at de kan ta meg inn å sjekke det. Legevakta her er jo helt håpløs å sitte der i timesvis før noen ser på deg, hvis du i hele tatt får komme inn til en lege. Skjønner jo at de har det travelt da med så mange mennesker å ta seg av....... Men der får man bare beskjed å ringe føden man hører til. Jaja ting ordner seg vel. Hadde jeg hatt penger hadde jeg ring en av privatklinikkene. Men har ikke råd til det akkurat nå.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #11 Skrevet 4. april 2008 Fy f***!! Jeg blir helt sjokkert jeg! Det er jo klart du må inn til sjekk. Har man mistanke om SF, og du som i tillegg har hatt det før må de ta de alvorlig! Får virkelig håpe du blir tatt inn til en sjekk!
Cat.68 Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 Ring privatklinikk, forklar situasjonn og be om å få en regning. Du bør sjekkes. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 I tilfelle dere lurer :-) kom meg inn hos jordmora i nabobydelen, joda jeg har protein i urinen og litt høyt blodtrykk men ikke faretruende. Så på mandag skal jeg forlange å komme inn på legekontoret igjen og få de til å ta noen blodprøver. Fikk beskjed om å ta det helt med ro å kontakte sykehuset om jeg føler meg verre på noen plan da, men så lenge det ikke blir værre kan jeg fint vente til mandag. Utrolig at det skulle være så vanskelig å få ting sjekka men heldigvis er det relativt greit nå. :-)
aanonym Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Det er selvsagt irriterende å ikke få time, men hva skulle hun ha gjort da? Avlyst en av de andres pasientenes timer? Tvunget legen til å jobbe overtid? På mitt legesenter må man rnge/møte opp kl 8 om morran for å få akuttime. Kl 9 er det for sent. Sikker på det ikke er slik hos deg også, da?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 Nå hadde jeg jo ringt noen dager før og fått beskjed om å ringe hvis det ble verre, og jeg har foresten ringt senere før og fått time. Skjønner jo at det kunne være mye som gjorde at de ikke kunne ta meg inn på dagen , men ble nok mer irritert over at jeg fikk beskjed om å ringe igjen på mandag istede for at de bare kunne føre meg opp. Det er tross allt noe som er ekstremt viktig å sjekke opp i.Mandagene er vanskelig å komme gjennom på telefonen der og man kan jo ende opp med at de har gitt bort alle akutttimene sine igjen før man kommer igjenom. Og ringer man legevakta på dagen blir man bare bedt om å ringe legekontoret sitt så lenge man har fastlege. Og her er de håpløse, har opplevd at mannen min var kjempesyk på fredagskveld, med feber i nesten 40 også videre. Men fikk streng beskjed at han fikk holde senga gjennom helga og så komme seg til fastlege på mandag, for de hadde ikke tid til å se på han nei. Og med historier som kommer fram i media så er ikke sånt så veldig uvanelig tydeligvis. Nå hadde jeg ikke trengt å gå inn til lege heller da de burde ihvertfall sagt at jeg kunne komme ned med urinprøve så kunne de sjekke det, samt blodtrykk. Er ikke nødvendig at legen gjør det. Heligvis så var ikke verdiene mine så gale da, så det utgjør ingen større fare akkurat nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå