Gå til innhold

Trener dere som vanlig da dere prøver?.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Sliter med nr. 2 her....Har en sønn på 5 år. Jeg jogger og rir 1 gang i uken. Er det noen av dere som har noen formening om at hopp og sprett kan være et lite minus da man sliter? Bør man være litt roligere (gå turer etc) for å optimalisere muligheten til at egget skal lykkes med befruktning og feste seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jogget mye før og endatil samme morgen eggene ble satt inn, og fikk et barn. MEN forholdt meg helt i ro 1 uke etter innsetting. Lett gange deretter, og minimalt med jogging.

Ridning skal du ikke holde på med under graviditet.

Jeg har hatt SA uke 11 og MA uke 14 når jeg ikke tok hensyn til at treningen kanskje må gires ned under graviditet.

Noen tåler godt å trene under graviditet (søster spillte fotball i 5. måned), men man kan ikke på forhånd vite om du tåler dette eller ei.

Skrevet

Takk for svar. Har hørt at ridning er ok når man er gravid, men slutte siste 3 mnd før fødsel. Ridning gir gode bevegelser for bekkenet. Faren er hvis man ramler av..

Under mitt første svangerskap jogget jeg moderat frem til sønnen min ble født, så deg gikk greit..

Nå er ikke jeg gravid - det er det som er problemet. Jeg lurer egentlig på om jogging/ridning er lurt rundt de tider da egget skal befruktes/feste seg...?

Skrevet

Har sakset følgende til deg:

- Trening øker sjansen for spontanabort:

http://www.abcnyheter.no/node/52928

Jogging, ballspill og racketsport er alle aktiviteter som øker risikoen, det samme gjør mer enn syv timer trening i uka, viser den ferske studien.

I Norge anbefales kvinner å trene under svangerskapet.

Tre ganger større risiko:

Forskere ved Syddansk Universitet spurte 90.000 kvinner om deres treningsvaner og linket svarene med utfallet av deres svangerskap, melder BBC.

Sammenlignet med de som ikke trente i det hele tatt, hadde kvinner som drev med anstrengende trening, eller som trente mer enn syv timer i uken, hele tre ganger så stor sjanse for å abortere.

Risikoen sank imidlertid jo lengre ut i svangerskapet kvinnene kom, og etter 18 uker var det ikke lenger noen link mellom trening og spontanabort.

Svømming er ok:

Noen former for trening så ikke ut til å øke risikoen, inkludert svømming, som er populære treningsformene blant gravide.

«Studien antyder at trening under svangerskapet, og da spesielt anstrengende trening, assosieres med økt risiko for spontanabort tidlig i svangerskapet,» skriver forskerne i tidsskriftet British Journal og Obstentrics and Gynaeocology.

Anbefaler trening:

Norske jordmødre anbefaler at man fortsetter med trening også når man blir gravid:

- Hvis man er vant til å trene på forhånd så anbefaler vi at man fortsetter å trene, sier leder i Den Norske Jordmorforening, Nina Schmidt, til ABC Nyheter.

Men visse typer trening bør unngås:

- Men man bør ikke passere smerteterskelen. Vi anbefaler ikke harde ballsporter som for eksempel fotball, fordi man kan få ballen i magen, og heller ikke ridning, sier Schmidt.

Spesielt rundt eggløsning/befruktning og de 5-7 dagene befruktet egg tar å feste seg i livmoren ville jeg ikke trent eller bedrevet hestesport.

Det tok 5,5 år mellom mitt barn nr 1 og 2, med 1 SA i mellom. Med barn nr to spillte jeg fottball til uke 8, men det hadde jeg nok ikke gjort en gang til.

Lissi

Skrevet

Null problem.

Selv ved kunstig befruktning sier de at sport er ok etter at egget blir satt inn. Studier har ikke vist at det er mindre sjanse for å bli gravid.

Jogging er ok, riding liker ikke legene fordi de er redd for at en skal skade seg (brekke ben eller lignende).

Red selv frem til 6 måned ved no 1, og rir enda (er bare i 5 uke).

Slutter nok når det ikke blir moro mer, eller når jeg blir for klumpete.

Er det en ting en trenger så er det å være i form under graviditeten.

En skal ikke hard trene, men moderat trening er GODT for alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...