Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den forstand at babyen krabber bort til peisen og åpner døren eller krabber bort til stereobenken og trykker/slår på den? Når begynne på "alvor" å si "nei" og se streng og sint ut? Hun er 8 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg begynte når poden var 7.5 mnd. for han kan skade seg å da syns jeg d er på tide. rister på hode jeg da,men sier også nei ja...

min er snart 9 mnd nå.

Skrevet

Du begynner nå, ta bort, si at peisen er au-au osv, men du kan ikke forvente at hun vil forstå hvorfor hun ikke får plukke vilt løs på ting før om minst 1 år, gjerne lenger. Du kan lære henne å forbinde et ord med at hun vil bli flyttet vekk, men hun ville ikke forstå hvorfor hun blir flyttet vekk og dermed vil det også være vanskelig for deg å lære henne at noe ikke er lov før hun blir større, men man må jo begynne å forklare alt nå slik at det sakte men sikkert glir inn. Det kan også godt være du vil oplleve at hun som 1 åring står og plukker på noe du mener hun vet hun ikke har lov å plukke på samtidig som hun selv sier "nei-nei-nei", men hun vet ikke at hun ikke har lov, hun vet bare at når hun gjør det, så husker hun at du vil komme å si nei-nei nei (og gjerne smile til deg når du faktisk kommer fordi da blir hun glad for at hun hadde rett) og så kanskje bli sur rett etterpå for da kommerhun på at hun nå vil bli flyttet vekk fra denspennende tingen hun plukket på. Babyer og smårollinger er nysgjerrig og skal utforske verden, mitt råd til deg er å ta unna så mye du kan som er farlig eller du er redd for frem til hun begynner å nærme seg 2 år, da vil denne plukking avta helt av seg selv og hun vil begynne å skjønne hvorfor det ikke er lov og dermed ha lettere for å godta og forstå at det er uakseptabelt å plukke. Noen ting, som varm peis, kan du lære henne ved å la henne nesten ta på den når den er litt varm, antagelig vil hun selvsynes det er ubehagelig varmt og holde seg unna. Mini på 9 mnd plukker mye på vedovnen når den er kald, men aldri når vi fyrer i den faktisk.

Skrevet

Artig dette. Jeg er begynt å si nei og prøver så godt jeg kan å se streng ut. Men da får lille et utrolig rart uttrykk i ansiktet. Smaler øynene og rynker nesen og setter på DET gliset! Og da er det ikke lett å holde seg alvorlig, for jeg er jo helt tapt da:) Men får prøve å være så konsekvent som mulig.

Skrevet

Bra svar Alva! Takk for gode tips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...