Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Gutten vår har grått veldig sårt 2 kvelder på hverandre nå. Onsdag fikk jeg nesten ikke kontakt med han, og i går var han hos søstra mi. Han våkner og så begynner å gråte. Vondt å høre på og jeg blir bekymret. Han er ellers en blid og fornøyd gutt på snart 4 år. Men han skal bli storebror når som helst nå, kan det være derfor han gråter? Vi snakker litt om babyen og at vi fortsatt er like glad i han osv når babyen kommer
Gjest Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Kan det være han ikke er helt våken og har drømt noe? Har opplevd det noen ganger med min eldste på snart 3,5 år.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2008 har tenkt på det. Han roer seg etterhvert da.
Aga:-) Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Ja, dette er nok ganske vekjent for mange med barn i den alderen. Det er en vanskelig periode for mange barn, de er i ferd med å bli "store" barn som møter nye krav, forventinger, roller osv. Som du skriver skal han snart få en søster eller bror, og hvem vet- det kan jo hende han strever med tanker om at han nå mister dere , dere ikke er like glad i ham, at han blir erstattet, osv. Altså helt vanlig for en som skal bli storebror/-søster, men som ikke er SÅ stor liksom... Jeg hadde nok snakket grundig med ham, om hva som kan være vanlige tanker, at de fleste barn har det sånn i den situasjonen, men at det kan bli kjempekult å få en liten baby. Tenk på alt han kan hjelpe til med, han som kan så mye? Og så er det jo lov å være litt "baby" selv om er fire år, ha mammaen eller papaen sin for seg selv noen ganger. Lykke til:)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2008 Takk, vi har snakket mye om alt vi skal gjøre osv. Og at jeg og han skal ha alene tid og da skal lillebror være hjemme med pappa. Men jeg kan skjønne han blir redd. En annen ting som er dumt er jo at han får ikke besøkt meg og babyen på barsel når vi kommer dit, de holder stengt avdeligen nå pga rs viruset.
Gjest Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Er han litt hysterisk også? Våres to eldste har noe som kalles natteskrekk, dvs de våkner 1-4 timer etter leggetid og gråter helt hysterisk og høylytt, som regel oppfører de seg også som i ekstrem trass (hyler "nei!-nei!", "gå vekk", vil ikke!!!" osv), får ikke skikkelig kontakt med dem selv om de har øynene åpne og virker våken. Eldste på 5,5 år har dette nesten aldri nå for tiden, mens mellomste på 3,5 år er begynt litt nå. Tror det er mest vanlig i 2-5 års alder. Spør du barnet dagen etterpå vil det ikke huske noe av det dersom det er natteskrekk. Mareritt er noe annet, da kan man vekke barnet og barnet vil huske episoden, det vil de ikke ved natteskrekk-anfall.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2008 Det var hysterisk gråt ja. Men spør jeg han sier han at han har drømt
Gjest Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Mareritt kan jo også gi hysterisk gråt, så det kan godt være mareritt. De søtrste forskjellene mellom mareritt og natteskrekk og mareritt er: Natteskrekk: *Intreffer ca 1-4 timer etter barnet er sovnet *Barnet oppfører seg hysterisk, kan sjerne skrike og slå rundt seg *Man får ikke kontakt med barnet og klarer som regel ikke å vekke det, men det kan svare på ett og annet spørsmål noen ganger, da gjerne noe annet enn det man spør om. *Mange tåler ikke fysisk kontakt og blir mer hysterisk da *Kan komme i flere intervaller, barnet roer seg, blir hysterisk igjen, roer seg osv, tar gjerne 1 times tid sånn ca fra første "anfall" *Barnet husker ikke noe dagen etterpå Mareritt: *Kommer som regel etter midnatt *Barnet er redd og kan gråte masse *Man får kontakt med barnet og det svarer noenlunde fornuftig på det en spør om *De vil gjerne ha fysisk kontakt *Man vil klare å roe barnet etterhvert *Dagen etterpå vil de som regel huske at de var våken.
Sjefsmegga Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Eldstemann hadde det der en periode da han var liten, 2 1/2åringen har det enkelte netter, minsta på 11mnd har akkurat begynt hun også, det er trolig mareritt.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. april 2008 Det er sikkert mareritt da. Får så skyldfølelse fordi han nå skal bli storebror og er redd det er derfor han gråter. Han har visst om babyen lenge da de på legekontoret sa det til han da jeg var 13 uker på vei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå