Gå til innhold

Når bør man begynne med kvelds-/leggerutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ikke helt poenget ennå, siden jenta (5 uker) ikke har noen døgnrytme. Sovner for natten en gang mellom 22 - 2 ... Men når er det på tide å begynne med rutiner med bad, stell,"kveldsmatamming" og natt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi prøvde å begynne fra dag en. Blir til tider avvik, men føler vi har fått litt rytme på det.

Jo før du begynner jo før kommer den naturlige rytmen mener jeg.

Skrevet

Begynte med en gang og det har vi igjen for synes jeg. Istedet for å "ta i et tak" senere. Litt for vår egen del også da:)

Skrevet

Men fikk du lagt ham/henne fra dag 1? Kan jo godt ha kveldssrutinene, men hun blir jo allikevel sittende på fanget til hun sovner i ganske mange timer ...

Skrevet

Svarte på et innlegg i sted på "hva gjør jeg galt? Ang søvn" Og etter at vi badet henne lå vi henne i sengen sin. KAnskje hun var 3 uker da vi begynte. Prøvde å holde henne litt våken før kveldsstellet for da var hun trøtt og avslappet etter bad og sovnet fint i sengen sin. Men det er jo forskjell på unger da. Men dette fungerte fint for oss:)

Skrevet

Vi hadde ikke noe rutiner i den forstand. Det vi opprettholdt var stell og pysj ca kl 19 uansett om hun ikke sovnet for natten før i 22-23 tiden. Inntil hun var 3 mnd så la hun seg samtidig som oss i egen seng hele tiden. Flyttet henne på eget rom da hun var 10 uker.

Men det med å legge henne tidligere gikk av seg selv, etterhvert som hun ble større sovnet hun bare for natten tidligere og tidligere. I 21 tiden da hun var ca 3 mnd og så gradvis tidligere, ved 4 mnd sovnet hun i 19 tiden og nå 5 mnd legger hun seg kl 1830.

De jeg imidlertid var nøye på var å prøve å legge henne våknen for å lære henne å finne søvnen selv, det var ikke alltid deg gikk fordi hun hadde kolikk og ble båret mye og dermed ofte sovnet i armene våre, men da det var over jobbet vi med å sovne selv og det tok langt tid i begynneslen, men nå er det ikke noe problem.

Skrevet

Vi har holdt på i et par uker iallefall, siden han var 6-7 uker. Men nå er vi heldige med at har blitt veldig flink på natten også da, så gått litt av seg selv. Bader ham ikke hver dag, så blir bleieskift, på med nattøy, og amming som er faste rutiner. Legger ham mellom ni og ti, og har på babycall hvis vi sitter oppe lenger (men vil ofte sove når han sover..)

Skrevet

jeg begynte for en mnd siden, hun er nå 6 mnd.:)

Skrevet

Vi begynte ganske tidlig, bare etter noen uker kanskje en mnd. Og vi har aldri hatt problemer med leggetid og soving. Det var nok ikke alltid at det funket til å begynne med, men jeg tror det hjalp at vi tidlig innførte natt og dag (om kvelden skrudde vi ned lyd og lys og han ble lagt i sengen sin, og om dagen sov han i vuggen i stuen). Nå legger han seg helt fint i åtte-tiden og sover godt til i 7-8 tiden, og de fleste lurene om dagen sover han i sengen sin på eget rom.

Han er snart 5 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...