Lurvehette Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 er du for eller mot? Ble så provesert over debatten på TV2 i kveld. Jeg mistet bestemoren min for snart ett år siden. Hun måtte ligge en uke på gamlehjemmet, uten å få tilført noe form for væske i kroppen, etter ett kraftig slag. Hun skulle bare ligge slik og dø, for det var vanlig prosedyre i en slik situasjon, fikk familien greie på! Å se at ett menneske tørker inn slik, er nådeløst. Det var en helt jævlig uke, mildt sagt. Jeg unner ikke ett eneste menneske, å avslutte livet sitt så uverdig. Vi må alle få bestemme over egne liv, og ønsker en hjelp til å dø, så må en få det. Om spørsmålet kommer opp om hvem som skal utføre det, er det helt sikkert noen som tar på seg ett slikt yrke i fremtiden også. Før fantes det fogder, og her er det snakk om "å hjelpe ett menneske i nød"! Ja til dødshjelp, når livet ikke kan redes til en dødssyk i grusome smerter. Og som selv ønsker det!
babyandme Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Det er mange slike innlegg på politisk debatt (evt kranglesiden), et lite tips bare til hvor innlegget kanskje passer best og man kan få mest respons:) men sikkert noen her inne også som vil si sin mening ang temaet. Min dypeste medfølelse til bestemoren din og familien,må ha vært tøft å oppleve sånt.
Edelweis Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 jeg kan også si at jeg på en måte er for dette. er jo helt forferdelig å lide på den måten, å man unner jo ikke dyr å ha slike smerter heller, da avliver man dem, om det ikke er håp for bedring, så på en måte så kan jeg si meg enig. på den andre siden er jeg redd det kan bli misbrukt av mange leger om de får en slik makt i sine hender, men det vet vi jo ikke, mange leger har jo makten over liv og død i sine hender nå også. men, hva med dem som er psykisk syke og ønsker aktiv dødshjelp, da mener jeg de som ikke har et verdig liv på grunn av sykdommen sin, og bare ønsker å dø, for det er ingen håp for at de skal komme seg ut av det uansett. skal de også få innvilget dødshjelp da, selv om det ikke feiler dem noe fysisk, at de ikke har fysiske smerter på kroppen. det er sikkert like grusomt for dem å bare sitte der i sin egen lille verden og sakte men sikkert dø ut også. det er liksom slike spørsmål jeg synes er så vanskelig å ta stilling til. hvor skal vi sette grensen over hvem som kan få innvilget dette og ikke. er jo alltid noen som faller mellom to stoler uansett. ??? en ganske stor sak å ta stilling til synes jeg. så jeg vet ikke helt hva jeg ønsker av lovene i norge på dette jeg.
simba>>>3gutter Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Jeg er for aktiv i dødshjelp i de tilfeller hvor det bare går en vei og i de tilfellene hvor de har så store smerter at det nesten er mishandling å tvinge mennesker til å leve lenegt mulig. Husker da min morfar lå for døden om hvordan legene diskuterte seg i mellom om de skulle gi han veske eller ikke pga at kunne forlenge livet hans unødvendig, men det ville være mer smerte fult og ikke gi han veske.
Miss Misantrop Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Mot, redd for Dr. Død tilstander. Mange etiske spørsmål, hvem skal ta liv, når skal liv tas, hvordan være sikre på at ingen presser på utenifra. NÅDE av Linn Ullmann gir litt utrykk for det jeg mener.
Christoffer i magen Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Jeg mener også at aktiv dødshjelp burde være lov men at det også da er et ganske strengt regelverk for hvem som kan benytte seg av det. Det finnes andre lender i Europa der dette er fullt lovlig og der fungerer systemene dem har kjempefint så jeg skulle tro at dette kunne blitt en positiv ting å ha her i landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå