snart mor til 3 Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Kjenner jeg blir litt usikker nå... ser gang på gang her inne samt hører ute i hverdagen om stakkars henne og henne som har en unge som ikke sover gjennom natten,må amme så så ofte om dagen og slikt... skjønner ikke det helt jeg.. sist gang var det amming hver tredje time hele døgnet.. etter hver ammeøkt om dagen samt en gang for natten måtte jeg i tillegg pumpe etter ammingen. det vil da si at jeg ammet/pumpet ca 1,5-2 timer i strekk før jeg hadde en time "pause" om dagen for så å påen igjen... søvnmessig lå jeg vanligvis på 5-6 timers nattesøvn.. (sov under deler av ammingen om natten..måtte det for å klare det hele..) om dagen klarte jeg rett og slett ikke å sove når ungen sov fordi at det var da man virkelig skulle prøve å få gjort noe.. begynner bare å lure litt på hva som egentlig er normalt??hehe... skal sies at grunnen til at det var så viktig med at det var nøyaktig hver tredje time var fordi at guttungen ikke la på seg nok. gikk vel rundt de tre første månedene med amming hver tredje time.. hadde på ingen som helst slags måte problem med hvordan døgnet var lagt opp og stortrivdes..merkelig hvor lite søvn man egentlig kan trenge..hehe.. trodde dette var normalt jeg...er det ikke det??
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Det er forskjellig fra unge til unge det. Det er aldri en sånn tid som er lik og vært barn er unikt. Samtidig som man prøver å lage rutiner som passer sitt liv, så kan man aldri bestemme det på forhånd. Jeg har to små jenter, svært forskjellige. Førstemann, såkalt "puppegal" ville helst legge til brystet hele tiden om hun hadde fått valgt selv...ammet henne mye, hadde henne i senga på natta, så merket vel nesten ikke hvor mye jeg ammet. Men for henne og for meg og oss funket det, hun fikk det hun trengte og jeg gav henne det, veldig enkelt. Ammet til hun var 1,5år, da sluttet hun selv, akkurat 1 måned før nr 2 kom. Med henne var det annerledes. Det tok, merkelig nok, lang tid før melken kom på sykehuset. Og tok lag tid før vi fikk sving på ammingen, trodde jo det skulle gå ganske greit siden jeg da var en "erfaren" ammer. Men men, til slutt gikk det. Men med henne var det mere slit, hun var ikke særlig interessert. Sov hele natta fra fødselen av uten mat, måtte i en liten periode vekke henne for mat, for hun la ikke nok på seg. Fullammet henne i 7mnd allikevel da, men da var det over og det ble vellingflaske og etterhvert vanlig mat. Så hva som er vanlig, det finnes ikke noe svar på det. Det som funker for deg, funker ikke for andre og det som funket sist funker kanskje ikke på neste barn. Men det er spennende da:)
localati&lillegutt Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Hver tredje eller fjerde time... Og unngå pumping.. Selvom det gjør vondt i begynnelsen.. Gå heller i dusjen å klem ut litt... Når du er over denne vonde perioden har alt stabilisert seg, og ungen får en god rytme. Anbefaler kanskje klokkeslettene 11-3-7.. Dette er min anbefaling..
snart mor til 3 Skrevet 4. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. april 2008 pumpingen var etter hver amming for å få opp produksjonen. huff..liker ikke det ordet "produksjon",men det er jo nettop det man er da..en eneste stor melkeku..hehe...
mai mammaen til to Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 jeg stresset ikke med ammingen i det hele tatt. jeg koste meg jeg, jeg ammet henne når hun var sulten jeg. noen ganger var det 3 timer i mellom, mens andre var det en time i mellom.... ammet over alt jeg var jeg. snuppa er født i mai og det var så utrolig fint vær hele sommeren. så når jeg gikk tur så stoppet jeg bare å gav pupp på veien.. hehe.. stod langs bilveien, inni skogen osv.... om natten så våknet hun ofte for å få pupp. men da bare la jeg henne ned ved siden av meg... så sovnet vi begge to... kjenner meg igjen i det du skriver om at man ikke trenger så mye søvn.. for jeg var full av overskudd jeg. selv om jeg gjerne bare sov en 4-5 timer om natten. fikk aldri sove på dagen når hun sov uansett.... men nå derimot er eg kjempe trøtt og sliten. men det kommer jo av at jeg faktisk er høygravid. og i tillegg har en liten en på snart 2 år som skal følges opp.. men hun er heldigvis i barnehagen nå så da kan jeg slappe av litt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå