Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes og det å skamme seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått svangerskapsdiabetes, og som alle temaer mellom himmel og jord på disse baby forumene forventet jeg å finne maaaaaasse info. om dette. Den gang ei, svært lite innlegg og jeg ser også her at mange uttrykker skam og skyld rundt dette.

Jeg hadde også det, kom øyeblikkelig i forsvarsposisjon og hadde veldig behov for å bevise at dette kan jeg mestre. Men selv enn hvor flink jeg var med maten, så hadde jeg høye verdier og har nå fått insulin.

Så hva er poenget med dette innlegget, jo nettopp det at vi må slutte å skamme oss over dette. Ja overvektige er i en risiko, men samtidig så er jo dette et supert incentiv til å leve sunt - og gjerne også etter svangerskapet er over. Hvis vi overvektige med svangerskapsdiabtes skal gå rundt med bøyde hoder og skamme oss, hva i all verden skal det være godt for?

Vi bør støtte hverandre og være en ressurs for hverandre, og ikke minst slutte å dømme oss selv. Hvis vi bruker masse energi på å fordømme og skamme oss over en kropp som ikke fungerer optimalt, hvordan skal vi da bli møtt med respekt av andre. Det er veldig lett å trakke på de som allerede ligger nede.

Så vær åpen med de rundt deg om diabetes, for det er mye feil info. der ute. Og bruk forum slik som dette til å være en støtte for hverandre :-)

Og ja, Nicket mitt passer litt dårlig.... ;-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra innlegg, og selvfølgelig helt enig. Men hvilken feilinfo er det du sikter til?

Skrevet

Jeg opplevde bla. å høre at dette kun handler om sunn kost, og at hvis f.eks. måtte begynne på insulin så var det den gravide selv som ikke var flink nok med kosten.

Tro meg det er ikke sant!! Jeg har opplevd min største svingninger ved frokost, der jeg har fulgt alle de retningslinjer som er.

En annen ting er jo også at mange har en formening om hva en skal spise, selv om en har svangerskapsdiabetes så kan en inkludere 10g sukker i et måltid, en liten is er ikke utelukket. Selvsagt ikke nødvendig hver dag, men jeg fikk kjeft da jeg spiste en liten kule med vaniljeis is familieselskap. Jeg har svart på hvitt fra Haukeland US at dette er helt i orden.

Spis masse frukt, det er sunt er jo også et råd som ikke alltid er det beste for oss med diabetes osv.

Jeg har derfor valgt å drive min egen liten opplysningstjeneste nå, og selv min mamma som er en besserwisser og alltid har vært svært utrivelig i forhold til min overvekt. Måtte nå ringe for kost råd da min pappa må ned i vekt.

Skrevet

Når jeg fikk diagnosen sv.dia syns jeg det var temmelig flaut... Men syns det var så utrolig mye fokus rundt vekt og BMI at det grenset til hysterisk. Er 27 uker nå og veier 94 kg. Har lagt på meg 4 kg i graviditeten. Og ja, jeg VET at overvekt gir økt risiko for sv.dia, men kjenner også ei som veide 50 kg og fikk det.

Sånn som jeg opplevde det en stund, følte jeg at helsepersonell mente det var min egen skyld at jeg fikk dette. Og det var ingen som sa noe om at det gikk bra med babyen eller noe. Eneste var: hvis du spiser sukker må du få insulin. Og jeg fikk et ark der det sto at babyen kunne få pusteproblemer! (Sto mye annet der også, men der og da var det bare det jeg så...)

Helt enig med deg at dette ikke er noe vi bør skamme oss over, men det er en del jeg unngår å si det til for jeg orker ikke å høre på de "velmenende" rådene som egentlig er helt bort i natten...

Og så blir jeg vanvittig provosert når folk jeg har fortalt det til prøver å "lokke" meg til å spise dritt-mat eller snop. Får høre at "litt kan da ikke skade" osv. Nei, det kan godt hende det, men jeg velger å være konsekvent og kun spise det jeg vet går bra! Vil jo bare passe på at babyen min har det bra!

Skrevet

Til og med Angelina Jolie eller hvordan det skrives har visstnok fått svangerskapsdiabetes! Hun har vel ikke akkurat så høy BMI!

Skrevet

Jobbet med en som veide 52 kg, ca 168 høy, og hun fikk svangerskapsdiabetes hun også, så har ikke nødvendigvis noe med vekt å gjøre (selv om en er mer disponert som overvektig).

Men føler det er enormt stort fokus på overvektige og svangerskapsdiabetes, noe som jeg føler er med på å øke skyldfølelsen mange av oss føler.

Følte meg som i samme bås som de som røyker og drikker i sv.skapet bare at jeg skadet babyen med sukker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...