Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mangt og mye man kan spøke med, men jeg synes faktisk det er litt usmakelig å spøke med at man er en kjempedårlig mor om man bruker våtservietter eller lar ungen smake is før den er fylt året.

Det ER endel dårlige mødre der ut, jeg har desverre møtt endel av dem, og ikke minst endel av barna i forbindelse med den type jobb jeg har valgt. Eksempler på ulike eksemplarer i ulike grader er:

*Ble hver eneste helg funnet dritings på puben med røyk i munnviken frem til babyen ble født, de andre ungene var alene hjemme fordi hun anså 12 åringen som god nok barnevakt til de andre to på 6 år og 1,5 år.

*Gidder ikke lage bursdagselskap til ungene ene året og ungen er kjempelei seg (en av bestevennene til min eldste gutt så jeg vet dette), året etter, da han blir 6 år kommer moren inn på den lille lokalbutikken på bursdagen hans etter barnehagen og kjøper en kortstokk og noen tegnesaker og sier unnskyldene til min venninne som jobber der at hun hadde "glemt" at han hadde bursdag (som om det er mulig å glemme noe slikt for barn i den alderen, de snakker jo ikke om annet i ukesvis i forveien...), ungen sitter i bilen og venter.

*Barnet er blitt voldtatt i flere år av en "snill" onkel, når foreldrene får vite det er ungen blitt tenåring og får ikke lov å oppsøke psykolog eller snakk om det hjemme fordi det er så pinlig for familiens rykte...

*En elev fant jeg på et do et friminutt og fikk et glimt av blod, viste seg at hun hadde skjært seg opp selv, grunnen kom etter hvert frem, det var en bedre smerte enn smerten over at moren aldri viste interesse og hele tiden hånte henne.

*En mor jeg kjenner litt kritiserer hele tiden ungene når de hører på, i gaten "Skulle sett hva hun gjorde, er jo typisk henne å være så dum da... osv" mens den aktuelle 7 åringen er 1 meter unna, ser barnet krymper seg, halvparten av alle gangene hun henvender seg til barna roper og skriker hun til dem.

*Kjøper røyk og alkohol til datteren på 16 år slik at de kan sitte hjemme og feste sammen fordi hun synes det er bedre enn at datteren drikker ute på fest "for hun drikker jo likevel..."

Kunne skrevet en lang liste her over mindre alvorlige hendelser (som disse faktisk går under pr definisjon), men poenget er vel klart nok likevel, det er ikke å være dårlig mor det som blir så ironisk ramset opp i innleggene og det vet dere godt, så hvorfor spøke med det? Tenk heller på de barna som virkelig vokser opp med egoistisk og dårlige foreldre, men hvor det ikke er ille nok til at noen kan gripe inn å gjøre noe med det? Hvor man må stå og se på at barn brytes ned psykisk og bygger seg opp skyhøye murer rundt seg for å beskytte seg selv. Kjenner jeg blir bra provosert av denne latterlige sammenligningen mot dårlig mor eller ei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt: Jeg har aldri hørt noe om at man ikke skal bruke våtservietter.. Hvorfor ikke det?

Og litt mer alvorlig.. Da vi dro hjem fra sykehuset da gutten vår ble født sa jordmor til oss: "Denne gutten er det hyggelig å sende hjem. Det er ikke alle det er like hyggelig å sende hjem. Det er ikke alle som blir sendt hjem heller..." Bare noe å tenke på.

Skrevet

Bra innlegg Alva. Jobber selv med barn og kan bare riste på hodet av alle definisjoner på dårlig mor her inne....huff

Skrevet

Ja, det er det, i noen yrker ser man altfor ofte situasjoner hvor barn har det vondt og likevel ikke kan gripe inn fordi det ikke er alvorlig nok, og det er fælt! er så mange foreldre jeg har lyst å riste godtog skjelle ut noen ganger...!

Til det med våtservietter, er fordi de inneholder stoffer som kan være skadelig, enten der og da (eksem, utslett, blir sår) eller på sikt slik at man ikke kan vite om bruken vil skade barnet eller ei før kanskje barnet er voksent (kan utvikle allergi (f.eks mot sitronsyren som er i noen), noen parabener er hormonforstyrrende, men ingen vet enda hvor store og mange doser som må til for at det kan påvirke et spedbarn osv). Dette gjelder bare dersom man bruker dette masse og ofte da, en gang i blandt gjør ikke noe. Uansett er dette noe enhver bestemmer selv hva en tror på og tar sjangsen på, dette er bare hva "ekspertene"sier.

Skrevet

Om man er en god mor eller en dårlig mor handler ikke om MME/MM eller våtservietter eller ikke...

Det handler ikke om støv i krokene og smuler på kjøkkenbenken...

Det handler ikke om bakovervendt eller forovervendt.

Det handler ikke om Reima og Nøstebarn....

Det handler ikke om brukte klær eller arvede klær.

Det handler om at man ser ungen sin, at man elsker ungen sin og gir h*n den kjærlighet og omsorg h*n fortjener og trenger.

Det handler om kjærlighet.

Det handler om at man gir og ser og vil.

Skrevet

Jeg er så enig, så enig Alva*** Jeg har rett og slett ikke orket å svare på alle dårlig/god mor trådene. Syns det er for mye opplagt idioti i de trådene, og ser ikke vitsen med å la disse trådene få så mye opperksomhet!

Skrevet

uff blir helt lei meg her jeg sitter......satt og snakket med sambo i går om hvordan folk klarer å være slemme med så søte små barn...de er jo så uskyldige:(

Skrevet

Uff, jeg blir helt stum av sånne historier.. Det gjør skikkelig vondt å høre om at barn blir utsatt for overgrep og omsorgssvikt. All ære til dere som jobber med barn og kan være til hjelp. Takk for den jobben dere gjør.

Skrevet

Ja,greit nok at det finnes mange kjipe historier der ute. Skal ikke nekte for det! Men er dere virkelig ikke villig til å ha litt humor og selvironi?

Skrevet

Jeg har mye humor og selvironi, men det er noen ting det rett og slett er usmaklig å spøke med synes jeg, men man blir kanskje påvirket av det en ser? Når ma har vært borti endel virkelig dårlige foreldre, så blir det så idiotisk og patatisk og ikke minst hånende mot de barna som virkelig opplever å ha en dårlig forelder når noen sitter her og "skryter" av at de liksom er dårlige mødre. Mulig jeg ikke hadde reagert sånn på det om jeg ikke hadde vært så mye borti dette.

Skrevet

Godt innlegg - og flere gode svar! Viktig å få litt perspektiv her... På DIB er det tydeligvis mange som mener de selv er gode mødre gjennom alle små ting de gjør og ikke gjør i forhold til barnet - men det er jo faktisk de store tingene som teller! Man ødelegger jo ikke barndommen til barnet selv om man ikke takler å amme (takk og pris for at MME fins for de som trenger det), bruker våtserviett når man er på tur etc. Det viktigste er å ha foreldre som BRYR SEG og som setter grenser. Når man jobber med barn ser man dessverre alt for mange som ikke har det.

Skrevet

Er så enig.

Men å være ironisk når det gjelder, våtservietter, mme/mm, grøt, velling+++ Må være lov.

For det er jo akkurat det vi vet som "bryter" disse reglene , nettopp det du beskriver som virkelig burde være ting alle kranglefanter burde bruke tiden sin på.

det er jo "sånne " foreldre som trenger et visdomsord!

Skjønner heller ikke at det går an å være slemme mot sitt eget barn, håper alle som er det får sin straff!

og at barna blir reddet.

Bra det finnes mennesker som passer på å prøver så godt man kan å hjelpe disse barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...