Goodbye Kitty Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Hvis man får spørsmål om å vitne i en rettsak, kan man nekte da? Noen som har peiling?
brooklyn Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 min mann har vært innkalt som vitne fra påtalemyndighetene to ganger, og i brevet fikk han beskjed om å komme da og da, det stod ikke noe som helst om at han kunne la være om han ikke ville...
mayaya Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Nei, det må du vel så lenge du ikke er gift med personen du vitner mot, eller noe i den duren? :-p
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 for at du skal bli ett vitne i retten, så må du ha avgitt en vitneforklaring til politiet først, så de har noe og "kryssforhøre" deg om.. ihvertfall det som skjedde med meg sist jeg var i retten.. var først på avhør hos politiet og når det ble en sak av det måtte jeg i retten og avgi vitneforklaring der oxo.. kan ikke nekte siden du allerede har avgitt ed..
Goodbye Kitty Skrevet 3. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2008 det er ikke en politisak...Noen som har saksøkt noen, og mener jeg har noe å si om saken
cherry coke Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Ja, du må ha avgitt vitneforklaring først. Blir du innkalt som vitne da, og ikke drar kan politiet komme å hente deg.
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 jeg veit ikke så mye om sivil saker, men ring heller aktor i saken og hør.. tror du må avgi vitneforklaring først for ellers så er det jo lett for deg å lyve i retten om du skjønner? (ikke at du skal/har gjort det altså) =)
Gothminister Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Hvis det ikke er politiet som har innkalt deg til vitne,så tror jeg du bestemmer selv,men er det politiet,så må du..
Verbena Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Om vitner ikke møter bruker de tidligere gitte forklaringer i retten. Var værtfall det jeg fikk beskjed om når jeg vitnet mot min voldelige x`kjæreste. Skulle egentlig vært i tingretten samme dag som jeg hadde termin med eldstemann, mannen min ringte dagen etter at gutten ble født (han kom heldigvis nesten 3uker før termin) å ga beskjed om at de fikk flytte datoen eller så kom ikke jeg til å møte opp. Pga liten unge og tur med hurtigbåt for å komme til rettslokalet i herlig nord-norsk ustabilt vær. Ble utsatt i en mnd, men om vi ikke kunne møt opp ville mine tidligere forklaringer blitt brukt. Vet ikke hvordan det er i forhold til saksøking. Ring å spør retten eller noe slikt.
Gjest -<<- Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 Nei, jeg tror ikke du kan nekte. Lov om mekling og rettergang i sivile tvister: "§ 24-1. Vitneplikt (1) Enhver som kan ha noe å forklare av betydning for det faktiske avgjørelsesgrunnlaget i saken, har plikt til å møte som vitne i rettsmøte etter innkalling i henhold til § 13-3. (2) Vitneplikten gjelder personer som bor eller oppholder seg i Norge, og som ikke har gyldig fravær etter § 13-4 første ledd. For personer som er bosatt eller oppholder seg i de andre nordiske land gjelder lov 21. mars 1975 nr. 9 om nordisk vitneplikt. Om vitneplikten for barn, sinnslidende og psykisk utviklingshemmede gjelder §§ 24-10 og 24-11. (3) Om vitnet skal innkalles til å avgi forklaring direkte for den dømmende rett, ved fjernavhør eller ved bevisopptak, bestemmes etter reglene i §§ 21-10 og 21-11. " (de to sistnevnte paragrafene åpner for at man kan fjernavhøres e.l om det er spesielt vanskelig å møte i retten, f.eks om du bor i Vadsø og er innkalt som vitne i Grimstad).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå