Gå til innhold

Ang vitne i rettsak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man får spørsmål om å vitne i en rettsak, kan man nekte da? Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min mann har vært innkalt som vitne fra påtalemyndighetene to ganger, og i brevet fikk han beskjed om å komme da og da, det stod ikke noe som helst om at han kunne la være om han ikke ville...

Skrevet

Nei, det må du vel så lenge du ikke er gift med personen du vitner mot, eller noe i den duren?

:-p

Skrevet

for at du skal bli ett vitne i retten, så må du ha avgitt en vitneforklaring til politiet først, så de har noe og "kryssforhøre" deg om.. ihvertfall det som skjedde med meg sist jeg var i retten.. var først på avhør hos politiet og når det ble en sak av det måtte jeg i retten og avgi vitneforklaring der oxo.. kan ikke nekte siden du allerede har avgitt ed..

Skrevet

det er ikke en politisak...Noen som har saksøkt noen, og mener jeg har noe å si om saken

Skrevet

Ja, du må ha avgitt vitneforklaring først. Blir du innkalt som vitne da, og ikke drar kan politiet komme å hente deg.

Skrevet

jeg veit ikke så mye om sivil saker, men ring heller aktor i saken og hør.. tror du må avgi vitneforklaring først for ellers så er det jo lett for deg å lyve i retten om du skjønner? (ikke at du skal/har gjort det altså) =)

Skrevet

Hvis det ikke er politiet som har innkalt deg til vitne,så tror jeg du bestemmer selv,men er det politiet,så må du..

Skrevet

Om vitner ikke møter bruker de tidligere gitte forklaringer i retten.

Var værtfall det jeg fikk beskjed om når jeg vitnet mot min voldelige x`kjæreste. Skulle egentlig vært i tingretten samme dag som jeg hadde termin med eldstemann, mannen min ringte dagen etter at gutten ble født (han kom heldigvis nesten 3uker før termin) å ga beskjed om at de fikk flytte datoen eller så kom ikke jeg til å møte opp. Pga liten unge og tur med hurtigbåt for å komme til rettslokalet i herlig nord-norsk ustabilt vær. Ble utsatt i en mnd, men om vi ikke kunne møt opp ville mine tidligere forklaringer blitt brukt.

Vet ikke hvordan det er i forhold til saksøking. Ring å spør retten eller noe slikt.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke du kan nekte.

Lov om mekling og rettergang i sivile tvister:

"§ 24-1. Vitneplikt

(1) Enhver som kan ha noe å forklare av betydning for det faktiske avgjørelsesgrunnlaget i saken, har plikt til å møte som vitne i rettsmøte etter innkalling i henhold til § 13-3.

(2) Vitneplikten gjelder personer som bor eller oppholder seg i Norge, og som ikke har gyldig fravær etter § 13-4 første ledd. For personer som er bosatt eller oppholder seg i de andre nordiske land gjelder lov 21. mars 1975 nr. 9 om nordisk vitneplikt. Om vitneplikten for barn, sinnslidende og psykisk utviklingshemmede gjelder §§ 24-10 og 24-11.

(3) Om vitnet skal innkalles til å avgi forklaring direkte for den dømmende rett, ved fjernavhør eller ved bevisopptak, bestemmes etter reglene i §§ 21-10 og 21-11. " (de to sistnevnte paragrafene åpner for at man kan fjernavhøres e.l om det er spesielt vanskelig å møte i retten, f.eks om du bor i Vadsø og er innkalt som vitne i Grimstad).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...