jojipoppa Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 I 2004 var min enste inntekt overgangsstønad ca 111 000. Jeg betalte da skatt av dette men året etter fikk jeg tilbake alt jeg hadde betalt i skatt, ca 21 000...ettersom barnehageutgifter var trukket fra kom jeg under en grense som gjorde at jeg ikke skulle skatte.. Inntekten min ble da ca 85 000 det året... I 2007 tjente jeg bare 65 000 kr, og betalte ca 6800 av dette i skatt.. Når jeg leverer selvangivelsen min nå og sjekker hvor mye skatt jeg skulle ha betalt får jeg ca 5000 , betyr det da at jeg vil få igjen ca 1800 kr? Syns det er rart at jeg skal betale skatt nå og ikke får igjen alt slik som for 2004 når jeg fikk overgangsstønaden som var maaange tusen mer, er fremdeles i skatteklasse 2.... Jeg har overhodet ikke greie på dette jeg spør om, så kan hende dere syns jeg spør litt dumt hehe...men håper noen kan svare meg.
vidas Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Hallo! Jeg vet ikke akkuratt hvor grensen går, men tjener du under, la oss si 140 000, skal du i praksis ikke betale skatt. Det vil si, du må betale skatt i løpet av året, men når du leverer inn selvangivelsen din, skriver du at du " ber om skattelette på grunn av liten skatteevne". Det kan du skrive i punktet for kommentarer (punkt 5, tror jeg..) Dette gjelder uansett sivilstatus. Men dette er ikke noe ligningskontoret opplyser om, og heller ikke noe som skjer automatisk, så du må be om det. Jeg regner med at de likevel gjorde det uten at du ba om det, det året du hadde overgangsstønad... Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå