Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 leste på 3 trim at en hadde fått dette istede for epuduralen??
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 det er det samme... epidura er et område(lag) i spinaen (ryggsøylen). Spinalbedøvelse settes i epiduralaget!! Det er nok bare mange som bruker uttrykk som ikke betyr så mye for folk flest:)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Hm... nei epidural og spinal er IKKE det samme. Er anestesisykepleier og jobber med bl.a. dette. Vanskelig å fortelle kort og greit, men anonym over her er inne på noe: Begge er et stikk i ryggen. Du kan bedøve fra livet og ned med både epidural og spinal. Med spinalbedøvelse er målet å "lamme" / bedøve 100% fra livet og ned. Du kjenner altså INGENTING nedenfor stedet de stakk nålen inn. Du har heller ingen muskelkraft den stunden bedøvelsen varer. Bedøvelsen settes inn i det "rommet" i ryggen som beskytter hjernen og nervene: spinalrommet. Der er det blank væske som beskytter, og det er her man setter inn bedøvelse som blander seg med denne. Bedøvelsen virker veldig raskt, i løpet av et par minutter, og sitter i noen timer før bena blir som før igjen. Spinal settes oftest ved keisersnitt. Når det gjelder epiduralbedøvelse så settes den (i forbindelse med fødsel) oftest for å lindre smertene. Den settes i fettvevet rundt nerverøttene i ryggen: epiduralrommet. Det tar oftest ca 20 min før denne bedøvelsen har fullt anslag. Man KAN, hvis ønskelig, også med denne "lamme" underliv og bena helt, men da har man jo ikke muskelkraft. Det er jo ikke så bra om man skal kunne presse selv.... Her er det et doseringsspørsmål, og et spørsmål om hvilken type/styrke bedøvelse man setter inn. Man bruker en litt tykkere nål når den settes, (men man får lokalbdøvelse først så det er OK!) og gjennom den setter man en tynn tynn plastslange (hul) og plastrer den fast til ryggen, gjennom denne tynne plastslangen settes så bedøvelsen. Man kjenner ikke denne plastslangen i ryggen etter at den er plassert. Siden man er avhengig av å ikke bedøve for mye så er det ikke helt sikkert man kan forvente å bli helt smerteFRI med epiduralbedøvelse, men den kan lindre mye. Håper jeg har forklart meg riktig, og ikke for vanskelig. Er jo ingen lege heller.... Dere må gjerne rette på meg hvis jeg har sagt noe uriktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå