Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg bare lurer litt på korleis andre håndterer at ho/han forsyner seg i smågodt hyllen i butikken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg også lurt på. Når han blir for rask for meg....

Skrevet

*bank i bordet* har ikke opplevd det ennå. Men, ho må sitte i vogna eller holde meg i hånda når vi handler.. ellers må ho bli hjemme.

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Anbefaler dere å kjøpe eller låne boka:

"Lillesøster i butikken" av Kari Grossmann

Hun har en herlig vri på problematikken.

Jentene mine er veldig glad i alle Lillesøster-bøkene.

Skrevet

Har kontroll på henne hele tiden så hvis jeg ser hun er på vei stopper jeg henne før hun når bort. Har han minste i vognen så han blir bare sittende mens jeg forklarer henne hvorfor man ikke tar eller spiser ting i butikken. Hun er 2,5 år.

Skrevet

jeg har aldri noensinne gitt jenta mi på 2 år godteri i butikken. hun går ofte bort til smågodt hylla og titter,men sier selv at hun skal få på lørdag.

jeg er ikke anti med godteri. hun får det titt og ofte. men gir henne det aldri i butikken. hadde jeg gjort det tror jeg problemstillingen anngående smågodt hadde vært anderledes.

dessverre ingen andre råd å komme med. eneste er at barnet må sitte i vogna eller noe. holde oversikten hele tiden...

Skrevet

Det har skjedd to ganger at gutten min på litt over 2.5, plutselig har stått med noe fra smågodthylla halvveis inn i munnen. Da har jeg tatt det med en gang, forklart at det er STRENGT forbudt, tatt det med til kassa og bedt dem om å slå inn 50 øre, og kasta det i søpla. Vi har akkurat begynt med lørdagsgodt, men det er BARE hjemme (eller der vi evt. er på besøk), aldri godteri/annet i butikken.

Skrevet

"Da har jeg tatt det med en gang, forklart at det er STRENGT forbudt, tatt det med til kassa og bedt dem om å slå inn 50 øre, og kasta det i søpla. Vi har akkurat begynt med lørdagsgodt, men det er BARE hjemme (eller der vi evt. er på besøk)"

Noen som er LITT hysteriske her eller...?

*Fnis*

Skrevet

Hei og takk for mange svar.

Grunnen til at jeg skrev dette innlegge var for å se hvordan andre foreldre håndterte dette problemet. Er selv av den strenge type på dette området. Tar i fra med en gang det enten er komt i handen eller i munnen. Men har sett at det er veldig mange som legger skylden på butikken ( fordi det er så fristende skulle det vist vært seld over disk), og berre lar ungen spise videre.

Skrevet

Er det hysterisk? Tror du et barn på 2 1/2 år tar skade av å ikke få lørdagsgodt? Snuppa vår får heller ikke fast lørdagsgodt.. Blir innimellom på lørdager hvis det byr seg slik!

Er vel bedre læring at ungen ikke får spise godisen som han har forsynt seg med enn at han får lov til å spise opp? Snuppa vår titter på smågodtet, men jeg sier at hun får lov å titte, men ikke røre.. Så hender det på lørdager at hun får plukke med seg litt sjokolade i hylla! :o) Det funker kjempebra og har aldri opplevd noen kjipe situasjoner med godteriet!

Vet ikke om snuppa er enkel å ha med å gjøre eller om vi er flinke til å ta ting på riktig måte.. hehe...

Skrevet

Ja, foreldre legger gjerne skylda på andre (butikker e.l.) slik at man slipper å sette grensene selv! Klart det er mange fristelser og det gjør sikkert at utfordringen blir større til oss foreldre..

Men det er viktig å sette grenser og HOLDE på dem.. Unger blir trygge av sånt, og man får en enklere hverdag på sikt! :o)

Skrevet

Den "hysteriske" anonyme 20.35 4.04.; siden du ikke svarer på HIs spørsmål, og ikke forteller oss hvordan DU håndterer en sånn situasjon, må jeg jo bare gjette: du har sikkert stappet i ungen godteri fra h*n lærte å spise fast føde, og hvis h*n forsyner seg med smågodt i butikken, sier du sukkersøtt at "det er heeelt greit" og lar h*n spise ferdig. OK, så er det helt fint om du kaller meg hysterisk!

;o)

Skrevet

Mine har aldri forsynt seg fra smågodthyllene i butikken - ennå. Om det er fordi vi har snakket om at man ikke får ta ting i butikken, fordi det er "butikken" som eier tingene, eller om det er andre grunner er uvisst. Men jeg gir aldri boller, juice, is, eller andre ting uten å ha betalt det først heller. Er endel som gjør det, og da er det vel ikke så rart at ungene selv henter seg smågodt i hylla etterhvert.

Skrevet

I begynnelsen hadde vi litt problemer med det, da gutten var 2 år. Fortalte til han rett ut at det er å stjele. Og det er ikke lov å stjele. Gjentok det mange ganger.

En fin måte å gjøre det på er å la barna få være med og handle. La dem få legge varer opp i kurven f.eks. Skal du betale med lapper, så la den lille få gi pengene. Det er en fin måte å lære dem.

Nå er guttungen 3 år, og han går alltid bort til smågodtavd. men tar aldri noe. Står bare og titte på det. Noen ganger tar en en godtepose fra hylla og spør om han kan få en sånn, men får alltid beskjed om å pent vente til lørdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...