Gå til innhold

svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på kontroll hos lege og jordmor idag. sukker i urinen. æsj. de tror jeg har fått svangerskapsdiabetes, og jeg må til sånn glukosebelastning å ta blodprøver...

noen flere her? eller noen som vet noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ingen ting om det, med untak av at det er min store frykt. Lykke til og hvis noen har noen råd om forebygging tas det mot med kjempe TAKK.

Skrevet

Det som skjer når du tar glukosebelastning er at du må komme fastende (du må ikke spise noe etter kl 24 kvelden før). Når du kommer der, tar du først blodprøver. Deretter må du drikke noe sukkervann (forferdelig søtt). Så får du beskjed om å vente i 2 timer og at du skal holde deg medst mulig i ro. Så er det nye blodprøver. De sier verdien skal være under 6 før et måltid og under 7, 1 1/2 time etter måltid. Tror grensen de setter for svangerskapsdiabetes er 7,8 (men her er jeg litt usikker... Litt forskjellig fra sted til sted virker det som).

Selv fikk jeg 8,8 og skal regulere det med kosten. Har fått med sånt apparat jeg skal måle blodsukkeret med selv når jeg er hjemme.

Når det gjelder babyen min har den det helt fint og er ikke blitt noe større enn det som er normalt, og det kommer han visst heller ikke til å bli så lenge jeg er flink og passer kosten.

Det som visstnok er vanlig er at du ikke går over tiden med fødselen, da setter de deg heller igang. Vet ikke så mye om dette enda, det skal vi snakke om på neste kontroll..

Ønsker deg lykke til, og selv om det skulle vise seg at du har sv.dia, så kommer både du og babyen til å klare dere helt fint!!!

Skrevet

Det som kan være forebyggende er å spise sunt og gjerne mosjonere litt (gå tur e.l.). De som har sv.dia. må være forsiktig med inntak av karbohydrater.

Skrevet

takk:)

jeg fikk beskjed om å faste fra 20 kvelden før.... gruer meg litt egentlig, men det er jo ikke farlig å ta blodprøver....

de sa jeg ville bli nødt til å komme på vekstkontroller om det viser seg at jeg har svangerskapsdia. og til kostholdsveileder. litt rart siden jeg ikke spiser mye søtt i det hele tatt. men men.... så lenge det spreller i magen får jeg bare ta det med ro:)

Skrevet

Må si jeg syns det hele virket litt hysterisk da jeg fikk beskjed... Fint at de følger opp og alt det der, men syns nesten det ble litt skremselspropaganda... Når jeg måler hjemme selv, er målingene helt fine (er veldig nøye med hva jeg spiser). Har fått tilbud om å gå til kostholdsveileder men følte ikke dette var nødvendig da jeg føler meg sikker på hvilken type mat jeg kan spise og ikke.

Vil råde deg til å lese innholdsfortegnelsen på matvarene du spiser... Lett å få seg en del overraskelser.... Enkelte typer grovbrød f.eks inneholder sirup for å gjøre det mørkere...

Ellers skal du være forsiktig med melk, frukt, pasta og ris.

Bra med kjøtt/ fisk g masse grønnsaker!

Ellers ville jeg tatt med meg en nistepakke du kan spise etter de to timene du må vente etter gl.belastn. Du blir rimelig sulten etterhvert! Jeg fikk ikke lov å drikke vann engang.

Skrevet

det står 3 timer....sikkert for å være sikre det da.... ikke noe vann på meg heller, så en nistepakke er sikkert lurt ja.... det værste er at jeg må stå opp tidlig hver dag å spise frokost for å unngå kvalme og oppkast.... og nå må jeg ut av huset og vente i timesvis.og så sitte i et venterom med flere pas å drikke sukkerlake... skal ikke ta sorgene på forskudd asså, men jeg blir kvalm av tanken bare.... hadde egentlig vært like greit å bare begynne diett med en gang... men jeg skjønner jo de må vite det sikkert oxo da....

jordmoren jeg går til skremte litt fordi hun ble så inmari opptatt av å få tatt den prøven fort og svinset rundt der... legen var litt mer nøktern. krisemaksimerte i alle fall ikke....

Skrevet

Noen spørsmål hvis noen kunne svare hadde det vært super fint; Hadde du-dere symptomer.

Går det over når man har født.

Finner de sv diabetes ved blodprøve eller sukker i urinprøvene dere leverer. På forhånd takk

Skrevet

sukker i urinen jeg leverte.... i tillegg drikker jeg veldig mye. er mye tørst. det er et typisk symptom.

tok for 5 uker siden blodprøve hvor oxo langtidsblodsukkeret ble sjekket, men da var alt ok....

vet ikke sikkert om det er dia enda, men de tror det...derfor den testen.

de aller fleste blir kvitt sykdommen etter fødselen tror jeg.

Skrevet

Takk for svar. Håper virkelig du blir kvitt det igjen så fort som FY. Lykke til vidre i svangerskapet ditt.

Skrevet

Jeg må bare si at i mitt forige svangerskap så hadde jeg sukker i urinen hver gang i et par mnd jeg leverte prøver. Legen ville teste meg for sv.dia og dette gikk fint. Men så spurte han om jeg drakk mye brus, og det gjorde jeg. Jeg visste nesten ikke åssen vann så ut en gang kan du si. Så neste gang jeg kom med urinprøve hadde jeg holdt meg bort fra sukkerdrikker dagen i forveien. Da var det ikke spor av sukker. Men denne gangen drikker jeg brus bare på lørdagene ;-)

Skrevet

jeg drikker aldri brus.... liker det ikke så godt. drikker bare vann og usøtet te og melk. spiser ikke mye søtt heller, så det er ikke der forklaringen ligger. jm spurte om jeg hadde drukket brus på morran el kvelden før..... var vel fordi jeg ikke hadde det hun mente jeg skulle testes fort da..... men det kan jo være falsk alarm. håpe håpe....

Skrevet

Jeg hadde ingen symptomer men tror økt tørste og vannlating kan være noen (uten at jeg skal påstå det helt sikkert).

Går mest sannsynlig over etter fødselen. Er av og til kroppen ikke klarer å bruke sukkeret slik den skal under en graviditet.

De finner sukker eller spor av sukker i urinen som gir mistanke om sv.dia Finner det i bl.prøver også, men da er det helst for å sjekke verdiene tror jeg. Hvertfall sånn det er blitt gjort med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...