frøet76 Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Jeg trodde jeg var lur, da jeg rett etter at jeg oppdaget at jeg var gravid, gikk på apoteket og kjøpte vitamintabletter med omega 3 i og nok folat. Har tatt anbefalt inntak siden da, og nå er jeg i uke 10 snart. Har også spist variert og nok mat. Nå er jeg engstelig for at jeg har skadet baby med å fått i meg for mye av noen vitaminer...eks vitamin A. Har begynt kun på omega 3 og folat nå, men jeg er så engstelig for at noe galt har skjedd....
Tuttelure Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 jeg forstår ikke helt at du bekymrer deg for det ,dersom du bare har tatt anbefalt dose av de vitaminene. prøv å slapp av du
mosegrisen Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Heldigvis så er de fleste multivitamin/mineral tabletter som selges i Norge utrolig svake og inneholder aldri maks anbefalt daglig dose på de stoffene som kan hope seg opp. Du har nok ganske sikkert ikke gjort noen skade om du har fulgt doseringen. Dessuten så har kroppen en masse nødsystemer om man skulle overdosere noe. Du må vel spise en 10-15 ganger anbefalt dose i et halvt års tid før det skulle bli farlig for deg:) Om du spiser sunt så er det jo ikke sikkert du trenger et vitaminkompleks, men om man for eksempel får mangel på noe som jern så er det lurt å kombinere jern+c-vit og multivitamintilskudd hver dag (men med noen timers mellomrom hvis det er kalsium i vitaminene).
ChellBell - har født! Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Jeg begynte litt dårlig og fikk i meg for mye A-vitaminer. Vanlig multivitaminer og Omega 3 inneholder begge A og D vitaminer og dette er for mye for baby og kan gjøre skade. Med en gang jeg fikk vite det byttet jeg over til multivitaminer uten A+D og fortsatte og ta Omega 3. Nå har jeg sluttet med folat også for kroppen har visst fått i seg alt for mye av det og. Du har sikkert ikke gjort noe skade! Det skal ikke være lett og være gravid og skulle sette seg inn i alt dette
mosegrisen Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Det er da ikke A og D vitaminer i vanlig omega-3? Det er vel stort sett bare disse tranproduktene som er tilsatt og da står det vel på!!
ChellBell - har født! Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Ja, sorry, det er sant. Jeg tar Møllers dobbel og den inneholder A+D derfor kan jeg ikke ha multivitaminer som inneholder det.
Grateful mom Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Det skal som regel ganske mye til før man blir "overdosert" av vitaminer. Det merker du hvertfall på kroppen! I utlandet er anbefalte dagsdoser mye høyere enn i Norge, ofte dobbelt så høye, så tror ikke du skal bekymre deg HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå