Rotekoppen88 Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Dere som har felles lån på hus og bil, står det oppført på begge sin selvangivelse. Her står huset oppført på meg og bilen på samboer, dette blir jo litt urettferdig i forhold til gjeldsrenter osv. Trodde vi hadde fikset på det i fjord da vi krysset av på samboere og felles gjeld, men kom slik i år også. Er i grunn ikke noe stort problem siden vi har veldig felles økonomi, men greit å få igjen nogenlunde likt. (ble VELDIG skeiv fordeling i år)
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Vi har også "skeivfordeling", men det er jo som du sier; spiller ingen rolle med felles økonomi;0)
Gjest Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Her setter vi alt vi kan over på mannen fordi han tjener mest, dvs hele huslånet, foreldrefradraget osv, på den måten får vi mest igjen samlet også. Mulig dette vil endre seg når jeg får full jobb, men pr i dag gjør vi det slik. Siden vi har felles økonomi går jo de pengene vi får i igjen innpå felleskontoen så hvem av oss som på papiret får dem igjen er jo uvesentlig synes jeg, alt skal i felleskassen likevel :-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 De klarer aldri å få riktig på oss heller. Del det på to og før opp riktig.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Huslånet står på min mann.. Jeg står oppført med null i gjeld.., og har all formue som er på huset istedet... Ikke vanskelig og skjønne at jeg kan få en liten baksmell enkelte år nei.. Men går som regel greit.. Er vel sånn ettersom jeg har skjønt at den som står med høyest inntekt også står med det høyeste lånet på selvangivelsen så lenge dere har den sammen.. =)
Gjest Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Dersom dere står som likeverdige eiere av bolig vil alltid ligningsverdien av bolig være ført opp på begge. (halvparten på hver) Det har jo egentlig ikke sånn kjempemye å si på den totale skatten dersom man har en normal bolig og ikke kjempe(!!)mye formue utenom dette. Dette med gjeld gjør dere jo endringer som dere vil selv. Deler 50/50, alt på den som tjener mest (oftest mest lønnsomt) eller alt på den andre..... De vil heller ikke neste år klare å fordele dette på samme viset som dere setter opp i år. De klarer ikke dette dersom dere ikke er gift. Jeg vet egenlig ikke hvorfor men sånn er det visst ;o)
mamman til to gutter Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Gjelda vil alltid komme på en selvom dere har felles lån! Tror også det kommer sånn om dere er gift, men det er jeg ikke helt sikker på. Dere kan gjøre som dere vil med det, enten føre deler eller alt over på den andre, eller la det stå sånn det kommer. Hvis den ene har mye høyere inntekt enn den andre, kan det lønne seg å over føre det meste, men pass på at den andre da ikke pluteselig får formueskatt.
Cleary Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Det er ikke skatteetaten som ikke klarer å fordele renter og lån. Det er det bankene som ikke klarer. Bankene innberetter kum på den som står som hovedlåntaker. Skatteetaten "bruker" kun de opplysnigene banken gir dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå