trebarnsmammaen Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 ...Etter å ha lest tidligere innlegg om hva slags aktiviteter dere gjør sammen med barna deres kan en få inntrykk av at de fleste her holder på med barna sine hele tiden. Stemmer det? Eller hender det at dere (også) prøver å slappe av litt på sofaen foran tv el. mens knøttet leker i lekegrinda?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Synes det er litt viktig at baby får utforsket og lekt litt for seg selv, ha litt "alenetid" der mamma eller pappa ikke henger over dem hele tida. Lillegutt her driver mye rundt på gulvet og leker. Det har han alltid gjort og trives med det. Litt enklere nå som han beveger seg litt også, så kan han komme nesten overalt. Og blir han lei og vil ha selskap kommer han enten til oss og holder oss fast i buksebeinet eller så leker han litt "borte-titt-titt" med oss på sin måte... Synes ikke han kan stimuleres av oss foreldre hele tida, må bli litt selvstendig, men vi koser masse også og leker og klapper litt i fanget og sånne ting. Litt av hvert:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Er jo sammen med han hele tiden, men gjør ikke ting med han HELE tiden nei!:-) Han elsker å ligge for seg selv i babygymmen osv. så da kan jeg og barnefar få slappet av forran tvn eller for eks her på DIB ;-)
mams-til-tre Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Jeg vet ikke helt hvor mye tid jeg bruker på å aktivisere henne, men hun leker jo endel selv altså. Vi har to andre barn som skal ha oppmerksomhet, og husarbeid skal gjøres. Prøver å slappe av litt innimellom, og da sitter jeg som regel her på dib... For mye oppmerksomhet er nok ikke bra for barnet, de trenger å kunne leke selv også. Noen kosestunder har vi, og så ligger vi på gulvet å leker og snakker sammen.
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Får ikke slappet av så mye mens han er våken, for han har litt separasjonbsangst om dagen, og tror at jeg har blitt borte hvis jeg er stille. Men jeg kan stulle på med mitt, rydde litt, lage mat og andre ting som lager litt lyd. Da kan han godt leke alene en stund. Men jo mer han koser seg på egenhånd, jo mer har jeg jo lyst til å være sammen med han, da. Det er når han er grinete og klengete jeg har mest lyst til å bare putte propper i øra og legge meg på sofaen
Gjest Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 De to eldste er jeg bare sammen med på morningene og ettermiddagene på hverdager, mini mesteparten av dagen. Leker jo ikke med verken han eller de andre to hele tiden når vi er i samme hus da, man kan jo være sammen med barna sine uten å ha et sosialt samspill med dem absolutt hele tiden. F.eks når jeg lager middag så krabber mini rundt bena mine, plukker ut bokser og poser og plukker på, åpner skuffer os, 3 åringen kommer gjerne bort en tur og vil sitte ved siden av og røre litt i maten mensvi småprater litt, tar opp mini i ett lite minutt fordi han snublet og slo seg, setter ham ned, 3 åringen går lei og vil ned, 5 åringen kommer for å spørre om noe, hjelper ham osv. Altså barna er rundt meg og jeg vil si er er sammen med dem, men ikke leker med dem der og da. Skjønner hva jeg mener?
trebarnsmammaen Skrevet 3. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. april 2008 :-) Nå ble jeg glad. Det du/ dere beskriver høres ut som meg. For jeg også er jo i samme rom som henne hele tiden, men det hender jo at jeg ikke er oppmerksom på henne alltid. Og jeg mener jo også at det er viktig med alenetid for henne, viktig at hun er komfortabel i sitt eget selskap, at hun finner på ting alene. Det høres ut som jeg kan legge fra meg den snikende dårlige samvittigheten...;-)
lille me og mine Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 når hun er våken så er jeg stort sett sammen med henne... det vil si at hun kan ligge attmed meg på sofan å leke for seg selv mens jeg glutter på tv, ligger på gulvet å leker mens jeg ligger ved siden av å leser en bok etc... hun er nå 6mnd gammel og har litt seperasjonsangst, så krever at jeg er i nærheten noe som er helt ok. Men jeg passe på at hun også leker for seg selv, og at jeg får litt tid til feks en god bok. Men er alltid i nær rekkevidde, ellers sier hun ifra!
Ezmeralda Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 Jeg forøker å legge han på gulvet endel, mens jeg ser på TV eller surfer på nettet. Litt av latskap og litt fordi jeg synes det er viktig at han lærer å finne på ting på egenhånd. Tar ham alltid opp når han gråter eller er misfornøyd, da. :-) Gutten min er fem mnd. Jeg er oppe og ammer hver annen time hele natten og er derfor mye trøtt. Har ikke ork og energi til å være stimulerende hele tiden mens han er våken, jeg. Sove gjør han best når jeg er på trilletur... Så jeg gir 100% ca halvparten av våkentiden hans og 40% den andre halvparten (dvs nok til at han er rimlig fornøyd)
tiltiderensom Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 Kommer an på dagsformen og planen for dagen. Noen dager er vi bare hjemme å gjör ingen ting, da koser vi masse, han sitter på fanget, får sove i armene mine osv. Når han sover pröver jeg å gjöre litt praktisk i huset. Andre dager er vi på farten og da blir det mye tid i vogn f.eks. Hver dag lar jeg han ligge litt på leketepe sitt på gulvet, eller ved siden av meg i sofan eller i vippestol mens jeg pusler med noe annet (matlaging, tv, pc, henger/bretter töy osv.). Det går fint det. Han er 2,5 mnd Önsker at han blir litt selvstendig, for var ikke så god til det med förste....
Nusse_83 Skrevet 3. april 2008 #12 Skrevet 3. april 2008 Er sammen med henne hele tiden, utenom når hun sover. Hun pleier å sove et par tider på dagen også pleier hun å legge seg i syv tiden på kvelden. Men er jo i nærheten da, men deilig å få litt "fri" blir jo sliten.
twilla Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 finnes vel en mellomting:) husker jeg leste innlegg her for en stund siden hvor HI spurte om hun burde ha dårlig samvittighet hvis babyen satt i vippestolen mens de så på TV og spiste litt eller noe sånt... det synes jeg blir veldig overdrevet! jeg er ikke akkurant noen ekspert, men jeg tror virkelig at babyer og barn har godt av å leke, utforske og underholde seg selv - ellers vokser de vel opp til å trenge oppmerksomhet konstant. sånn vil i alle fall jeg prøve å unngå at ungen min blir, da jeg synes det er et lite positivt trekk.. men det er klart babyen trenger masse lek og kos og omsorg og oppmerksomhet! men ikke hele tida:)
Mor di! Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Jeg tror også på det at barna må lære tidlig å aktivisere seg selv, og ikke minst utforske ting på egenhånd. Om vi hele tiden skal aktivisere de, blir det fort til overstimulering noe jeg tror kan føre til en sliten baby (og mor). Dagene varierer veldig, alt fra åpen barnehage, babysang til besøk og alenedager hjemme. Prøver å variere dagene både med aktiviteter og rolige stunder... er vi hjemme alene leker vi litt, jeg leser litt for han, og han ligger og leker for seg selv mens jeg sitter på pc-en eller ser tv. Klager han tar jeg han selvfølgelig opp, men prøver å få han til å finne selskap i seg selv! =) Hadde blitt ganske intenst om vi skal bære/leke/aktivisere de hele dagen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå