Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 jeg har en storesøster som så gjerne vil at jeg skal komme på besøk (overnatting) og eller sende snuppa mi til henne for minst en helg, helst en uke. Dette har jeg gitt bekjed om at ikke kommer til å skje hverken at vi kommer dit eller at jeg sender jenta mi. Jeg er glad i søsteren min ho er en god person er ikke det. Men ho har et såbruk og på dette har hun 2 griser , noen høner og hest. (allt dette er greit for de er ute i stall og grisebinge.) Men inne i huset sitt (som ikke er stort.) har ho 4 hunder, 2 katter og 3 kaniner. Det er hundehår over allt, ser helt jævlig ut selv om ho nettopp har støvsugd, siden 3 av hundene er langhåret. 2 av hundene ho har er omplasseringshunder, den ene var mishandlet av sin forrige eier og har en tildens til å tisse og bærsje inne støtt og stadig. Uten at søsteren min på noen måte prøver å få hunden til å slutte med det. Denne hunden er også nervøs hele tiden derfor er jeg ikke sikker på at den ikke vil bite hvis et lite barn kommer brått på. Den andre omplasserte hunden (som er en sint gammel mann kan man si.) har en tildens til å knurre og glefse etter sønnene hennes innimellom, de er tenåringer , men hva hvis ei lita ei på 11 mnd plutselig er der. Jeg er overhode ikke trygg på den heller. Av de andre to er jeg helt trygg på en av hundene, hund nummer 4 er jo veldig snill men vil koses med hele tiden og finner på å legge seg oppå deg for at du ikke skal kunne overse han, Vanligvis vet jo hunder å gjøre forskjell på voksene og barn, men han har gjort det på en tantebarn av meg som var 3, så da kan han finne på å gjøre det på et yngre barn også. jeg vet at han ikke mener noe vondt men kan jo skade barnet alikevel da han er kjempetung. Og kaninene får til tider løpe fritt inne og da bæsjer de også overallt. Jenta mi er som sagt 11 mnd ho leker jo stort sett på gulvet og har en tildens til å spise allt ho set på gulvet, være seg en smule fra formidagsmaten vi ikke har fått opp fra gulvet, eller en støvdott vi ikke har sett også videre. Derfor er det uaktuelt for meg at ho skal ligge på gulvet hjemme hos søstra mi, hvor det er hundehår, hunder som pisser og bæsjer, kaniner som tisser og bæsjer. Og 3 hunder som jeg vurderer slik at kan skade henne. I tilegg har ho masse ting og hele huset er rotete og nedstøvet. Fordi ho har nok med å prøve å holde hundehåret borte. Jeg har prøvd å forklare hvorfor vi ikke vil komme eller sende jenta dit, ikke rotet og støvet men hundene det faktum at jenta vår spiser allt på gulv også videre. Men da ble ho sur på meg og virkelig hevet stemmen, Skulle ikke komme å si at hundene hennes ikke var trygge nei, eller at det var farlig for ungen å ligge på gulvet der. Ho nekter å se at ting er som de er. Hennes hunder gjør aldri noe galt. Eller ho har en veldig god forklaring for hvorfor. Deretter slengte ho på røret til meg. Dette er vel ca. 2 uker siden. Idag får jeg høre at ho har lagt ut til foreldrene mine og en annen søster om hvor fæl jeg var som ikke ville komme på besøk til henne eller la ho passe jenta mi. Og om hvor skuffa ho var over mine holdninger. Jaja, ho får bare være skuffa, og resten av familien forstår meg veldig godt da, de liker ikke å reise på besøk ditt heller. Men de kan gjøre det, siden de ikke har små barn å bekymmre seg for. Jeg kan ikke nekte ho å ha dyr og jeg vet at ho er kjempeglad i dem, men ho bør kunne vise forståelse for oss andre. Desutten har jeg sagt ho får passe hvis ho vil men det må være hjemme hos meg, noe som ikke går selvfølgelig for ho kan ikke reise fra dyra. En annen ting som er problem for meg er at ho og unga sine klær stinker av hund bestandig. Jeg kjenner mange hundeeiere men har aldri vært borti slik lukt. Den ene nevøen min er ofte her i helger og ferier og da må jeg vaske klærne hans når han kommer for jeg orker ikke gå i den lukta. og det er ille når sønnene hennes reiser til familie og venner så ofte de kan i helger og ferier fordi de trenger å komme bort fra allt styret med dyra hjemme en stund. Ok vet ikkehva jeg ville med dette egentlig , trengte bare å få det ut.
flixi - mor til Oliver Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Ser absolutt problemet, men kan dessverre ikke gi noen gode råd... Synn hun reagerte så sterkt... ser ingen grunn til det ettersom du forklarte hvorfor. Kanskje hun ble i forsvarsposisjon og at hun egentlig er klar over problemet med dyra, lukta, rotet osv.
maria isabell Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 kanskje hun er skuffet fordi ingen liker å besøke henne pga dyrene og lukta...så går det utover deg:) hadde ikke reist der med babyen min:) kanskje du kan innvitere henne til deg en helg?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Hun er invitert hit, men ikke for hele helger (vi har bare et soverom.) Yngste sønnen hennes overnatter her støtt og stadig og ho vet ho kan overnatte også selv om ho må ligge på stua da og det blir trangt. Vi inviterer på middag innimellom og når det er selskaper, det samme gjør resten av familien, men ho kommer sjelden siden ho ikke får ha med seg hundene. Og ikke bare kan dra fra hest og griser og høner. Hos oss og et par av søskene mine er det ikke lov å ha dyr så ho godtar det, men klager for at ho ikke får dra med seg 4 hunder hjem til foreldrene våre. Men ærlig talt er ikke så rart at de ikke vil ha hunder som, røyter noe utrolig, bæsjer og tisser inne, legger seg i senger og andre møbler og spiser istykker sko og ting inn i huset sitt. Men ifølge søsteren min så er det ikke hundens feil at den spiste istykker skoene (som et eksempel.) er jo fordi den ble mishandlet av forrige eier. Hun har hatt hunden i 3 år og ikke gitt den noen grenser eller prøvd å rette opp dårlig oppførsel. Nei skylder ikke på hunden at den gjør slikt jeg heller jeg skylder på eier må jeg inrømme. Foreldrene mine liker ikke dyr og har derfor aldri hatt annet en fisk som kjæledyr og det syntes jeg faktisk at ho må godta. På samme måte som de må godta at det ikke røykes i husene til sine barn. (og nei de har aldri klaget over at de må ut.) Og som hun andre sa er nok helt klart at ho er i forsvarsposisjon når ho blir så sint, ho liker ikke at noen mener at ho gjør noe galt. Men ho kan gjerne fortelle oss hva vi gjør galt da. Men det bryr jeg meg ikke noe om. Ho får si hva ho vil jeg gjør det jeg mener at er best for min egen datter. Skulle bare ønske at ho kunne skjønne at selv om ho elsker å omgi seg med dyr og allt dette hele tiden så er vi ikke like, og akkurat som jeg må godta hennes valg så må ho godta mine.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 glemte å signere HI men det skjønte dere vel. :-)
Spirevipp med go`gutten Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Ut fra det du skriver ville jeg følt det akkurat som deg hvis jeg var i dine sko, man vil jo ikke utsette barna sine for noe som kan være skadelig/farlig. Det at søstra di hevet stemmen til deg og slengte på røret kan jo tyde på at hun innerst inne skjønner hva du mener men ikke helt vil innse det. Kjedelig situasjon, men du må nesten gjøre som du føler for selv.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Jeg forstår deg veldig godt, og ville heller ikke sendt barnet mitt til et sånt hjem, men av erfaring fra egen familie vet jeg at forståelsen for sånt er veldig liten. Jeg tror de som lever oppå dyr på den måten blir så vant til lukten og hårene at de ikke kan forstå at det er noe der som kan plage andre. Og det med hår og dyrelukt i klærne skal man ikke overse. Datteren min tok 3 prikktester for å sjekke mot allergi i første leveår, og allerede da hun var 3 mnd slo den til på allergi mot hest. Legene var veldig overrasket, for man kan ikke bli allergisk mot noe man ikke har blitt utsatt for, og datteren min har aldri vært i direkte kontakt med hest, men flere i familien min driver med hest, og det er hår og flass fra hesten som har sittet i klærne deres som har gitt henne "tilgang" på nok hest til å bli allergisk.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Æææsj... Jeg er på ingen måte noen neat-freak, men dette hørtes skikkelig ekkelt ut.. Jeg ville aldri latt barnet mitt ligge på gulvet i et hus der en flokk med dyr til stadighet vandret rundt.. Og om det er slik at man faktisk lukter at en person har hund, er det kanskje på tide å kaste ut enten bikkja eller gjøre noen grep for å bedre hygienen i huset... Grøss! Ikke noe som er eklere en lukta av våt, skitten bikkje. Huset høres ut som ei allergi-bombe. Nei.. Det er nok bare å la søstern bli sur ja. Du kan jo ikke sende henne dit på tross av dine grenser for hva du syntes er hygienisk forsvarlig.. Det er du som bestemmer over ditt barn, så enkelt er det:)
ChanelK Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Har sjølv ein hund og fire kattar som akkurat no miste vinterpelsen (røyte veeeeldig), men det huset der hørtes berre fælt ut... og ser eg antydning til at ein av dyrene skulle begynna å oppføra seg aggressivt mot eit menneske (voksen eller barn) så hadde det gått på hovudet ut. Eg veit ikkje heilt kva eg kan gi deg av råd, men det virke som om søsteren din trenge å opna augene litt og sjå korleis det ser ut for dere. Hadde det vært mulig å reisa dit alle og snakka med ho? Kanskje det er lettare om de er fleire og de kan peika på konkrete døme som skjer rundt dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå